Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní foniatrické dny Evy Sedláčkové 10. česko-slovenský foniatrický kongres Praha, září 2012
Změny za 10 let ( ) 2. fáze : Kompenzace Změny (novinky) Pokrok ve vývoji sluchadel Korekce mnohem mladších dětí
Změny za 10 let ( ) 2. fáze : Kompenzace Zůstává Nedostatečné znalosti o stavu sluchu dítěte Rozpor mezi malýma ušima a velkými sluchadly
SLUCHADLA Změny za 10 let ( ) Téměř neomezená akustická flexibilita Multikanálové digitální zpracování zvuku Multikanálová vstupní a výstupní komprese Nastavitelné SNR Frekvenční komprese a transpozice spektra Různé způsoby potlačení akustické zpětné vazby Volitelné mikrofonní režimy RIC technologie Dálkové ovládání
UŠNÍ VLOŽKY Změny za 10 let ( ) Computerizovaná výroba Materiály bez podstatné změny Diskrepance velikosti zvukovodu a prostorových nároků na tvarovku
Zůstává Nedostatečné znalosti o stavu sluchu dítěte Navzdory - BERA (nefiltrovaný click) - BERA (frekvenčně specifické stimuly) - notched-noise BERA - SSEP - VRA
Zůstává Velikost dětských uší versus velikost sluchadel Výkon sluchadla je funkcí velikosti koncového měniče
Nové problémy Velmi časný záchyt KDY S KOREKCÍ ZAČÍT ? Early intervention - 2,6x rychlejší vývoj řeči než u dětí později diagnostikovaných - dosažení až 80% řečové kompetence (Christine Yoshinaga-Itano, Ph.D., Marion Downs National Center for Infant Hearing, University of Colorado, U.S.A.)
Nové problémy Velmi časný záchyt KDY S KOREKCÍ ZAČÍT ? Velmi úzký zvukovod často problém vyrobit tvarovku
Nové problémy Velmi časný záchyt KDY S KOREKCÍ ZAČÍT ? Malinkatá ouška versus velká výkonná sluchadla ( RIC nelze použít)
Nové problémy Velmi časný záchyt KDY S KOREKCÍ ZAČÍT ? U nejmenších dětí obtížné hodnocení adekvátnosti zesílení Reakce fyziologicky až na silné podněty
Závěry Pokroky v diagnostice - stále nedostatek informací pro exaktní primární nastavení sluchadel Pokroky ve vývoji sluchadel - výkon nadále funkcí velikosti reproduktoru - některé systémy nelze u malých dětí použít Tvarovky - ani moderní výroba zásadní změny nepřinesla Neustále vyšší nároky na erudici, vybavení, mezioborovou spolupráci a čas (hardware, software, konektory, VRA, opakované dolaďování, hodnocení sluchové percepce a vývoje dítěte)
Konec třetí části Následuje přednáška: Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchově postižených dětí