TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_05_Přírodopis 7.ročník_Vodní ptáci Téma: Vodní ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2011.
Plazi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Plazi – svědkové dávných věků V – CH - D 1. Napiš vše, co znáš a víš.
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Řád: Šelmy Výskyt: od tropů po polární oblasti Potrava: živá kořist (k jejímu lovu přizpůsobené smysly a stavba těla)
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Třída: Plazi (Reptilia)
zpracovaný v rámci projektu
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
MĚKKÝŠI PLŽI, MLŽI, HLAVONOŽCI
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Živočichové v lesích Jan Pavlik.
PLAZI.
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Členovci Štíři.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_18_Systém.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Jana Burdzová
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
HADI /po výkladu si zapiš do sešitu/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Vzdušnicovci.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Obojživelníci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem obojživelníků. Materiál je.
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Kladruby
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ZÁSTUPCI PLAZŮ 7. ročník, ZŠ Londýnská.
4.Třída: Obojživelníci.
Plazi.
PLAZI 7. třída.
Základní skupiny živočichů
ZŠ BYSTŘICE Mgr. Pavla Štěpánková VY 52 INOVACE 127.
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
Vodní ptáci.
Třída: PTÁCI.
PLOŠTICE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Obojživelníci.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Želvy a krokodýli.
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli

1. třída-plně přizpůsobená životu na souši Tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem Dýchají plícemi Mláďata se líhnou z vajec Teplota těla – proměnlivá Nohy krátké (nebo chybějí) Prsty – drápy TŘÍDA: PLAZI

Potrava rozmanitá – nejčastěji živočišná Potravu polykají celou (kromě krokodýlů) Kloaka-společný vývod TS, VS a pohlavní soustavy TŘÍDA: PLAZI

 Ještěrka obecná - ochranné zbarvení těla (samec-barevnější) JEŠTĚŘI

Štíhlé, asi 10 cm dlouhé tělo Žije v děrách, pod kořeny stromů, slunné stráně V zimě zpomalení životních dějů – přespává Dva páry kráčivých končetin, 5 prstů s drápky Pokožka: suchá kůže bez žláz, drobné šupiny; při růstu těla se pokožka po částech odlupuje Mžurka (třetí víčko)

Ocas při pohybu hadovitě prohýbá a narovnává ochrana = odlomení části ocasu → regeneruje, (autotomie = v případě nebezpečí)

Rozmnožovací soustava: - samec a samice se liší zbarvením - vývin přímý - vnitřní oplození(přizpůsobení životu na souši) - samice klade oplozená vajíčka(3-15) do písku, hlíny, pod mech, pod suchou trávu, tlející listí - skořápka měkká, kožovitá - vylíhlá mláďata se od počátku starají o potravu sama

Obrázek: rozmnožující se ještěrky

 Ještěrka zelená -větší než ještěrka obecná (až 30cm) -kriticky ohrožený druh -celá zelená (kromě břicha) -nejteplejší oblasti ČR

 Ještěrka živorodá -vlhká, chladnější místa (v lese)

 Slepýš křehký -Štíhlé tělo, asi 40 cm dlouhé -chráněný -Hnědošedé šupiny -Nohy nemá (zakrnělé) -Má oční víčka (na rozdíl od hadů) -Odlomitelný ocas -Vejcoživorodý

 Chameleon obecný -Jižní Španělsko, S Afrika -Mění barvu podle podkladu

Úplná ztráta končetin, pohyb plazením Protáhlý tvar těla – párové orgány uloženy za sebou Čelisti spojeny pružnými vazy – kořist polyká v celku Průhledná srostlá oční víčka, špatný zrak Nemají sluchové orgány – nevnímají zvuky – vnímají vibrace Jacobsonův orgán = čich HADI

Některé druhy – jedové žlázy - produkují do dutiny ústní - jedové zuby Plíce – zakrnělý levý lalok

Hadi se během celého života svlékají (během růstu i v dospělosti)

 Užovka obojkováZmije obecná kulaté zorničky- protáhlé zorničky půlměsíčky za hlavou- klikatá čára oválný tvar hlavy- trojúhelníkovitý tvar hlavy(jedové žlázy) délka víc než 1 m- délka do 1 m(80 cm)

 Užovka hladká  Užovka podplamatá  Užovka stromová

OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ Který jediný had v ČR je jedovatý? Jak se uštknutí jedovatým hadem u člověka projevuje? Jak by jste poskytli první pomoc?

Cizokrajní hadi nejedovatí = (škrtiči):  krajta mřížkovaná  hroznýš královský  anakonda

Cizokrajní hadi jedovatí: kobra indická, kobra královská (největší – až 5,5m) mamba černá chřestýš kostkovaný