Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Český jazyk (sloh) – 8. ročník
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Slohové postupy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Číslo v digitálním archivu školy
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Identifikátor materiálu: EU –
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KOMPOZICE příběhu ČASOVÉ VZTAHY
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_05
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Slohové postupy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VYPRAVOVÁNÍ.
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_16 Téma: Pravopis – shoda přísudku s podmětem Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_15 Téma: Pravopis – psaní velkých písmen Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Práce je vlastní originální tvorbou autora.
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČASOVÉ VZTAHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Sotolář. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název : VY_32_INOVACE_2B33Čj5_Pohádka
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
SLOH A KOMUNIKACE Výtah.
Název školy: Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/

Anotace Digitální učební materiál slouží k výkladu učiva pro žáky 7. ročníku ZŠ. Je vytvořen v programu Microsoft PowerPoint. Doplněn je hrami, pedagog si musí předem připravit literární předlohy.

Obsah VYPRAVOVÁNÍ ZNAKY, JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY POSTUPHRY

VYPRAVOVÁNÍ základem je děj vypravujeme událostiv časové posloupnosti, tj. v takovém pořadí, v kterém probíhaly, ale i jak spolu příčinně souvisejí vypravovat můžeme i pozpátku = retrospektiva

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY dějová slovesa (pojmenovávají různé činnosti) čas minulý, čas přítomný (k zvýšení napětí a rychlejšímu spádu děje) – nestřídat libovolně! 1. osoba jednotného čísla přímá řeč spisovné i nespisovné jazykové prostředky (charakterizují postavy, prostředí) přirovnání zvolací věty, jednočlenné věty, větné ekvivalenty (k zvýšení dramatičnosti)

POSTUP na začátku bývá úvod, který posluchače nebo čtenáře připraví na vlastní vypravování nedůležité události a detaily vynecháme, při vypravování se snažíme o vystupňování napětí od zápletky k vyvrcholení děje na konci je závěr, v němž vypravěč své dojmy shrnuje, příběh hodnotí nebo naznačuje, jaké měl důsledky

POSTUP děj vrcholí rozuzlení, zápletkaukončení, poučení seznámení s dějem

1. HRA NEDOKONČENÉ PŘÍBĚHY A BAJKY: podle literární předlohy - pohádky, bajky (Ezop, Krylov) učitel přečte předlohu bez závěru žáci píší své varianty rozuzlení (varianta: skupinová práce - tři způsoby rozuzlení např. morální, humoristické, smutné nebo tragické; skupiny je hrají)

2. HRA KOLEKTIVNÍ PŘÍBĚH Hráč má list papíru a začne psát příběh v určeném rozsahu, např. dvě věty. Papír se založí tak, že lze přečíst jen druhou větu, a předá dalšímu hráči, ten pokračuje, snaží se navázat smysluplně. Opět založit a dát dál.

VARIANTA 2. HRY KOLEKTIVNÍ PŘÍBĚH Pro příběhy se zvolí společné místo děje – např. 7. A, park na Kampě, boroví lesík apod., doba – např. 15. století, neděle, Štědrý den dopoledne apod., dvě jména osob, které v příběhu vystupují. Každý hráč musí dodržovat tyto prvky.

Zdroje Melichar J., Styblík V.: Český jazyk, Přehled učiva základní školy, Fortuna, Praha 2009 Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, zásobník dramatických her a improvizací, IPOS, Praha 1999