ABAKU. Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Advertisements

Označení hasičů na přilbách
Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
Les ve škole – škola v lese
UPPAAL příklady Jiří Vyskočil 2010.
LÁSKA.
Nábo ž enství  islám  nejmladší z 3 tzv. abrahamových nábo ž enství  druhé nejrozší ř en ě jší nábo ž enství  Korán  monoteismus  46 stát ů  Šárí‘a.
 Co d ě láme  Jak jsme pokro č ili  Selek č ní metody  K ř í ž ení  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme nyní  Co d ě láme  Jak.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Typografie formální úprava
Pom ě r, soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých, jednoduchý p ř íklad s více ř ešeními, lineární rovnice se 2 neznámými a jednoduchou úvahou,
Celá čísla Zapiš celá čísla, která jsou mezi: a) -8 a -5 d) -3 a 4
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
word – Tabulky podle normy
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
TABULKOVÝ PROCESOR Tadeáš Řezníček 4.A
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
 O co se pokoušíme  Stav p ř i minulé minikonferenci  Jak jsme pokro č ili  Po č ítání fitness  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme.
 Typický osobní po č íta č m ůž eme rozd ě lit na t ř i č ásti:  Po č íta č ová sk ř í ň  Monitor  Další vstupn ě -výstupní za ř ízení (klávesnice,
Prezentace pravidel Pilotáž, říjen/listopad 2011.
 m ě sto s nejslavn ě jší historií na sv ě t ě, které je uctíváno jak bohy, tak lidmi. Okouzlující hlavní m ě sto Ř ecka bylo odedávna kolébkou civilizace.
Dopravní značky.
Št ě pán Šípal Operátory v Javě. Plán hodiny Operátory p ř i ř azení Logické operátory.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Holasovice - Velké Heraltice Jak jsme prohráli …
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
RINGO PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.Cíl hry:
RINGO 1.
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? ◦ dvakrát za rok ◦ ne jako ve škole, soutěž družstev  spolupráce, komunikace Osmé MaSo, 49 družstev z 28.
CITÁTKY O LÁSCE.
ZÁKLADY ČÍSLICOVÉ TECHNIKY
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
ASOCIACE ČESKÉHO TRADIČNÍHO OBCHODU. Zákon o významné tržní síle Ing. Jaroslav Froulík Generální ř editel a místop ř edseda p ř edstavenstva, Jednota.
Mgr. Renáta Davidová.  Hrací plocha je rozdělena do 2 sloupců, které představují různé kategorie otázek.  Každé otázce ve sloupci je přiřazeno bodové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
Detekce kolejových vozidel Počítače náprav Kamenický Dušan.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_20_Disk slo ž ka Šablona č íslo: VII.Sada č íslo: 3.Po ř adové č íslo DUM: 20. Autor:Mgr. Milan Ž i ž ka.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Mocniny s racionálním exponentem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické hry.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Ukázka Výklad pravidel Bodování
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
MaSo podzim 2007.
Seminář pro příjemce OPVK
Beach volleyball Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Tenis Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
PRUTOVÉ (PŘÍHRADOVÉ) KONSTRUKCE
Souřadný systém nezměníte tím, že VYBERETE jiný
Stany Řešení hlavolamu.
PEXESO.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Basketbal.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Matematika + opakování a upevňování učiva
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Transkript prezentace:

ABAKU

Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.

Pravidla hry Zahajující hrá č kombinuje dva a více svých kamen ů do po č etní operace a umístí je na hrací plochu ve vodorovné č i svislé linii tak, aby jeden z kamen ů ležel na st ř edovém poli. Diagonáln ě (šikmo) položená po č etní operace není dovolena. Tah hrá č e kon č í vypršením č asového limitu, odesláním tahu, odesláním prázdného tahu nebo vým ě nou kamen ů. Po ukon č ení tahu hrá č e se p ř ipíší body a doplní kameny ze sá č ku.

Pravidla hry Hrá č musí umíst ě ním svých kamen ů bezprost ř edn ě navázat na kameny již položené. Všechny kameny umíst ě né v tahu musí být položeny v jedné ř ad ě vodorovn ě nebo svisle a musí být vyjád ř ením jediné po č etní operace. Kameny p ř ikládané k již ležícím kamen ů m musí být položeny tak, aby každé vzniklé sousedství tvo ř ilo č i bylo sou č ástí nové po č etní operace. I když kameny v konkrétních tazích znamenají konkrétní po č etní operace, p ř i každém novém tahu jsou vnímány pouze jako shluk hracích kamen ů, které lze dále libovoln ě kombinovat a zahrnovat do dalších po č etních operací. Po č etní operace musí být č itelné shora-dol ů nebo zleva-doprava.

Pravidla hry Po č etní operace vznikají: P ř idáním jednoho až p ě ti kamen ů ke kamen ů m na ploše. (Tah 2,3,4,5,6.) P ř iložením po č etní operace k ř ížem ke kamen ů m na ploše. Nová po č etní operace musí zahrnovat jeden č i více kamen ů již ležících na ploše nebo musí s jedním nebo více kameny již ležícími na ploše sousedit. (Tah 3,4,6.) P ř iložením po č etní operace paraleln ě ke kamen ů m na ploše. (Tah 5,6.) Hrá č, který je na tahu, má t ř i možnosti: umístit kameny na hrací plán; kameny vym ě nit; vynechat tah. Hrá č má v jednom tahu právo jen na jednu z t ě chto možností.

Pravidla hry Nula: Kamenem nula nesmí za č ínat zápis žádné nové po č etní operace. Samostatn ě se nesmí p ř i č ítat, ode č ítat, násobit ani d ě lit. Nula nesmí být kone č ný výsledek po č etní operace. Je-li nula sou č ástí p ř ikládané po č etní operace, nemusí jejím p ř ípadným sousedstvím s n ě kterými z již ležících kamen ů vzniknout nová po č etní operace. Z takového sousedství pak nevzniká ani bodový zisk. (Tah 5.) Pokud samotnou nulu p ř iložíme mezi dva protilehlé kameny, musí tím vzniknout po č etní operace, jejíž sou č ástí je nula i nulou propojené protilehlé kameny(nap ř. 20:5=4). Ve všech ostatních p ř ípadech kámen 0 podléhá pravidl ů m p ř ikládání jako ostatní kameny.

Poznámka Pokud se položí kombinace 9-8=1, systém nezapo č ítá odmocninu 9, protože č ísla už byla jednou použita. Je to to samé, jako u operace 2+2=4 systém neuzná mocninu 4. Princip je v tom, že po č etní operaci složenou ze stejných č ísel hra zapo č ítá pouze jednu a to vždy tu s "jednodušší" matematickou operací (tj. plus nebo mínus má p ř ednost p ř ed mocnina, odmocnina apod).

Ukončení hry V hracím sá č ku není žádný kámen a jeden z hrá čů použije sv ů j poslední kámen. Hrá č t ř ikrát za sebou odešle prázdný tah (za prázdný tah je považováno i p ř ekro č ení č asového limitu na tah). Jsou-li ve h ř e ješt ě alespo ň dva aktivní hrá č i, stává se hrá č divákem a č eká na záv ě re č né vyhodnocení hry.

Ukončení hry Pokud v sá č ku ješt ě zbývají žetony a hrá č odešle t ř i po sob ě jdoucí prázdné tahy (za prázdný tah je považováno i p ř ekro č ení č asového limitu na tah), prohrává kontuma č n ě, což znamená, že už nemá nárok na výhru. B. Pokud je sá č ek prázdný a hrá č odešle t ř i po sob ě jdoucí prázdné tahy (respektive t ř i po sob ě jdoucí p ř ekro č ení č asového limitu), ukon č í hru regulérn ě. Pokud je po č et hrá čů v ě tší než dva, pak č eká na to, až ostatní hrá č i hru ukon č í. V každém p ř ípad ě má nárok na výhru, pokud bude mít na konci v ě tší po č et bod ů než ostatní.

Bodování Č íslice zobrazené na kamenech jsou zárove ň vyjád ř ením jejich bodové hodnoty. Bodový zisk v daném tahu p ř inášejí všechny kameny a bonusy, z nichž se nové po č etní operace skládají. Kameny spole č né nov ě vzniklým po č etním operacím p ř inášejí zisk za každou po č etní operaci, v níž jsou obsaženy. Č íselný bonus: Bonus se zelenými obrysy zdvojnásobí bodovou hodnotu na n ě j položeného kamene; bonus se zeleným plným obrysem bodovou hodnotu ztrojnásobí.

Bodování Opera č ní bonus: Bonus znásobuje bodovou hodnotu celé po č etní operace, je-li jeden z kamen ů v ní použitých položen na bonusové pole. Bonus s modrými obrysy zdvojnásobuje a s modrým plným obrysem ztrojnásobuje po č etní operaci. Č íselný a opera č ní bonus platí pouze v tom tahu, kdy je použito bonusové pole. Hrá č i, jenž hru zav ř el, p ř ináleží bodový zisk. Bude mu p ř i č tena bodová hodnota všech kamen ů, které zbudou soupe řů m po zav ř ení hry. T ě m naopak bude bodová hodnota kamen ů, které jim z ů staly, ode č tena z jejich kone č ného bodového zisku. Vít ě zem se stává hrá č, který má po ukon č ení hry nejvyšší po č et bod ů.

Zdroje Citováno