Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Zřizovatelem školy je statutární město Brno, městská část Brno-střed Dominikánská 2, Brno Tel , www.
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Mgr. Ladislava Paterová
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_10 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Společný dělitel čísel (SD)
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona č.: III/2 Sada č.: 2 Datum vytvoření: Datum ověření: Pro ročník: šestý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Zlomky Čísla smíšená..
Dělitelnost přirozených čísel
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
Transkript prezentace:

Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel a násobek Metodický list (anotace): Výklad a procvičování

 Prvočíslo - je číslo, které je dělitelné jedničkou a sama sebou.  Číslo složené - je číslo, které dělitelné jedničkou, sama sebou a ještě dalším dělitelem.

 „stromečkem“ 60 =  „žebříčkem“ 60 : 2 = : 3 = : 2 = 5 5 : 5 = 1

 Výsledná prvočísla srovnáme vždy podle velikosti.  Příklady: 24 = = = = =

 Společný dělitel dvou nebo více čísel je takové číslo, které je dělitelem každého z těchto čísel. Největší společný dělitel D(x,y) je největší z nich.  Stejná prvočísla při rozkladu píšeme pod sebe Příklad: 36 = = D(36,45) = 3. 3 = 9

Příklady: Urči největší společné dělitele čísel  D(12,20), D(12, 36), D(24, 45), D(45, 81)  D(12, 16, 20), D(36, 42, 60), D(25, 50, 75)  D(16, 20, 36, 48), D(60, 120, 180, 240)

 Čísla, která mají, kromě 1 ještě dalšího společného dělitele se nazývají čísla soudělná.  Čísla, která nemají, kromě 1, žádného jiného společného dělitele se nazývají čísla nesoudělná

 Čísla soudělná  D(12, 36, 45)  12 =  36 =  45 = D(12, 36, 45)= 3  Čísla nesoudělná  D(12, 25, 36)  12 =  25 =  36 = D(12, 25, 36) = 1

 Společným násobkem čísel je takové číslo které je násobkem každého z nich.  Nejmenší společný násobek čísel, je nejmenší z těch společných násobků.  Označení nejmenšího společného násobku n(x, y)

 n(12, 15)  12 =  15 = 3.5 vezmeme ta prvočísla, která jsou obsažena nejvíc n(12, 15)= = 60

 Urči nejmenší společný násobek čísel  n(12, 16), n(12, 24), n(15, 30), n(13,11)  n(12, 72), n(12,30), n(30, 45)  n(12, 15, 30), n(12, 30, 60), n(24, 60, 80)

 Zdroje: vlastní