Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Advertisements

Matematika a její aplikace
Prvočísla a čísla složená
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Nejmenší společný násobek
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Matematika a její aplikace
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL ZÁKLADNÍ POJMY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Společný dělitel čísel (SD)
Společný násobek čísel (SN)
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2012 Ročník: 6. Tematická oblast: Matematická dovednost Téma: Společný dělitel.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
AZ KVÍZ Dělitelnost Spustit hru Pravidla hry
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva: Dělitelnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Šárka Macháňová. Dostupné.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
ČÍSLA KOLEM NÁS.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
AUTOR: Martina Dostálová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Čísla soudělná a nesoudělná Společný dělitel
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dělitelnost - test 6. třída.
Transkript prezentace:

Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída

Společný dělitel dvou nebo více čísel – je číslo, které je dělitelem každého z těchto čísel. Největší společný dělitel 1.U malých čísel – najdeme všechny dělitele obou čísel Vyhledáme všechny společné dělitele a vybereme největšího Př.: D(2,4) =D(3,5) =D(12,18) =216

D(8,14) = D(8,10) = D(6,18) = D(90,9) = D(7,11) = D(20,50) = D(9,27) = D(24,8) = D(3,6) = D(8,4) = D(3,8) = D(16,20) = D(30,25) = D(20,12) = D(8,6) = D(21,14) = D(4,12) = D(15,5) = D(12,9) = D(70,14) = D(42,7) = D(36,6) = D(2,1) = D(7,28) = D(42,6) = D(10,5) = D(12,3) = D(12,6) = D(56,8) = D(56,7) = D(35,7) = D(30,6) = D(4,7) = D(24,12) = D(32,8) = D(32,4) = D(26,52) = D(48,24) = D(42,6) = D(72,80) = D(40,44) = D(16,32) = D(50,25) = D(7,8) = D(2,14) =

2. U větších čísel – čísla rozložíme na součin prvočísel Součin společných prvočísel je největší společný dělitel D(42,78) =2. 3 =6

Společný násobek dvou nebo více přirozených čísel je číslo, které je násobkem každého z nich. Nejmenší společný násobek 1. U malých čísel – počítáme násobky většího čísla a hledáme nejmenší číslo, které je dělitelné druhým číslem Př.: n(3,5) =15n(2,6) =6n(20,15) =60

2. U větších čísel – čísla rozložíme na součin prvočísel Součin těchto prvočísel je nejmenší společný násobek Jeden z rozkladů doplníme prvočísly, která jsou navíc v druhém rozkladu n(72,60) = =360

Čísla soudělná - mají kromě jedničky další společné dělitele - mají největšího společného dělitele větší než jedna Čísla nesoudělná - nemají kromě jedničky další společné dělitele - mají největšího společného dělitele číslo jedna soudělnánesoudělná 4 a 10 8 a 30 6 a 18 3 a 5 11 a a Pokud jsou čísla nesoudělná, jejich společný násobek je roven jejich součinu.

n(3,2) = n(6,2) = n(8,2) = n(16,8) = n(4,5) = n(12,6) = n(1,8) = n(3,8) = n(4,6) = n(4,5) = n(4,8) = n(21,7) = n(10,30) = n(10,15) = n(5,10) = n(12,4) = n(16,8) = n(27,9) = n(4,20) = n(7,35) = n(14,28) = n(8,12) = n(50,20) = n(10,8) = n(6,12) = n(26,13) = n(10,24) = n(6,11) = n(7,8) = n(8,9) = n(5,7) = n(5,30) = n(2,10) = n(4,6) = n(7,21) = n(32,8) = n(32,4) = n(10,10) = n(12,36) = n(3,15) = n(8,12) = n(3,4) = n(7,9) = n(12,24) = n(16,32) =