Průběžné výsledky zjišťování absorpční kapacity v oblasti vzdělávání Projekt: Šance pro Moravskoslezský kraj – Vzdělaní lidé a připravený venkov
Absorpční kapacita - podstata Schopnost členských států a jejich regionů alokovat finanční zdroje kohezní politiky v souladu s myšlenkou efektivity a efektivnosti Schopnost členských států a jejich regionů využít svou absorpční kapacitu pro maximalizaci pozitivních dopadů na hospodářskou, sociální a územní soudržnost Poptávková stranaNabídková strana Schopnost žadatelů o projekt generovat akceptovatelné projekty včetně jejich primární přípravy (např. zajištění potřebných povolení) Makroekonomická absorpce Finanční absorpce – schopnost kofinancovat Administrativní absorpce – příprava vhodných programů; zajištění implementace
Absorpční kapacita - hodnocení Cíl – identifikovat problémové tematické oblasti s nejvyššími předpoklady absorpční kapacity pohledem potenciálních žadatelů Metodické kroky -Hodnocení postavení MSK v národním srovnání podpořených projektů cíle Konvergence -Hodnocení vnitřních rozdílů MSK vzhledem k podpořeným projektům cíle Konvergence -Hodnocení vztahů podpořených a nepodpořených projektů – „latentní“ absorpční kapacita cíle Konvergence -Dotazníkové šetření mezi potenciálními žadateli, sběr projektových fiší Příklady závěrů pro regionální školství (MŠ a ZŠ, SŠ a VOŠ)
Postavení MSK v národním srovnání – cíl Konvergence (alokace EU na 1 obyvatele kraje do 20 let; sídlo příjemce) Zdroj: vlastní zpracování na základě veřejných dat MMR (stav leden 2014); ČSÚ pro počet obyvatel
Postavení MSK v národním srovnání – cíl Konvergence (alokace EU na 1 obyvatele kraje do 20 let; místo realizace) Zdroj: vlastní zpracování na základě veřejných dat MMR (stav leden 2014); ČSÚ pro počet obyvatel
Vnitřní rozdíly MSK – cíl Konvergence (alokace EU na 1 obyvatele kraje do 20 let; sídlo příjemce) Zdroj: vlastní zpracování na základě veřejných dat MMR (stav leden 2014); ČSÚ pro počet obyvatel
Vnitřní rozdíly MSK – cíl Konvergence (alokace EU na 1 obyvatele kraje do 20 let; místo realizace) Zdroj: vlastní zpracování na základě veřejných dat MMR (stav leden 2014); ČSÚ pro počet obyvatel
Latentní absorpční kapacita – předběžné závěry Hodnocení OPVK, OPLZZ – prioritní osa 1 Podpořené projektyNepodpořené projekty Hodnocení všech typů vzdělávání (včetně terciárního, dalšího vzdělávání) Celkem1622 projektů2058 projektů Alokace7,2 mld. Kč11,9 mld. Kč Hodnocení regionálního školství Celkem808 projektů624 projektů Alokace2,0 mld. Kč3,3 mld. Kč Vybrané tematické zaměření projektů (průběžně, spíše ranná fáze hodnocení) Technické vzdělávání23 projektů31 projektů Společenské obory6 projektů34 projektů Zdroj: vlastní zpracování na základě dat IS Monit
Dotazníkové šetření – priority aktérů regionálního školství (procento souhlasných odpovědí ze všech respondentů) Zdroj: vlastní šetření TémaZájemPriorita Pořízení chybějícího zařízení a vybavení81,6 %79,2 % Tvorba a realizace zážitkových forem vzdělávání žáků60,9 %42,0 % Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků58,0 %47,3 % Podpora výuky cizích jazyků51,2 %37,7 % Zvyšování dalších znalostí a dovedností žáků37,2 %24,2 % Exkurze a stáže žáků a pedagogických pracovníků32,9 %18,8 % Zvyšování technických a řemeslných dovedností žáků29,5 %18,4 % Pořízení/tvorba učebních materiálů28,5 %19,8 %
Projektové fišé – tematické zaměření projektových záměrů aktérů regionálního školství (N=118, průběžně, finální fáze) TémaČetnost Zvyšování kompetencí cílové skupiny66,1 % Materiální a kompenzační opatření (učebny, hřiště, zahrady a další)55,1 % Inovace vzdělávacích programů45,7 % Kompetence pedagogických pracovníků22,0 % Přírodovědné vzdělávání16,1 % Technické vzdělávání12,7 % Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami12,7 % Zdroj: vlastní šetření
Děkuji za pozornost Andrea Šimoníková, KÚ MSK