1. 1. Změny skupenství látek 2. 2. Tání 3. 3. Tuhnutí 4. 4. Změna objemu těles při tání a tuhnutí 5. 5. Sublimace a desublimace 6. 6. Vypařování a kapalnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Změny skupenství látek
Změny skupenství.
Vypařování.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
Změny skupenství Druhy látek: A) pevná látka B) kapalná látka
Změny skupenství látek
Var, sublimace a desublimace
Sublimace - desublimace
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 8.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Pevná látka tuhnutí tání Kapalina Plyn
ZMĚNY SKUPENSTVÍ Podmínky používání prezentace
Pevné látky a kapaliny.
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
20. Změny skupenství látek
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA 7. ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Změny skupenství látek
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_20 Tematická.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
Jirka Brabenec David Fousek Ondra Holoubek Kamil Chvátal
Teplo Ing. Radek Pavela.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Vypařování: Na rozdíl od tání a tuhnutí vypařování probíhá
Vypařování a kapalnění
Kapalnění Sublimace Desublimace
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
Graf změn skupenství Pevná látka Tuhnutí Desublimace Tání Sublimace
Digitální učební materiál
Změny skupenství látek
Skupenství a vnitřní energie ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Souvislost změny vnitřní energie a změny skupenství tělesa. Souvislost změny.
FÁZOVÝ DIAGRAM.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
Skupenské změny.
Vypařování a kapalnění
ZMĚNY SPOJENÉ SE ZMĚNOU SKUPENSTVÍ – SUBLIMACE
Látky mohou mít tři skupenství:
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
VI. SKUPENSTVÍ. Víme, že látky se skládají z atomů, molekul nebo iontů. Částice jsou v neustálém pohybu. Jejich kinetická energie je úměrná teplotě. skup.
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
FYZIKA Změny skupenství.
Tuhnutí, sublimace a desublimace
Sytá pára. Var.
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
KAPALNĚNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák pozná podstatu přeměny skupenství kapalného na plynné (vypařování.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Vypařování, sublimace Autor: Mgr. Alena Víchová
Interaktivní test na změny skupenství látek
Změny skupenství látek
Změny skupenství.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

1. 1. Změny skupenství látek Tání Tuhnutí Změna objemu těles při tání a tuhnutí Sublimace a desublimace Vypařování a kapalnění Sytá pára Fázový diagram Vodní pára v atmosféře

1. ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTKY - látka se může vyskytovat ve čtyřech různých skupenství pevném, kapalném, plynném a jako plazma Fyzikální děj při kterém se mění skupenství látky nazýváme ZMĚNA SKUPENSTVÍ LÁTEK

PEVNÁ LÁTKAKAPALNÁ LÁTKAPLYNNÁ LÁTKA DESUBLIMACE TUHNUTÍKAPALNĚNÍ SUBLIMACE VYPAŘOVÁNÍ TÁNÍ

PEVNÁ LÁTKAKAPALNÁ LÁTKA TÁNÍ 2. TÁNÍ - v krystalické látce probíhá při teplotě tání t t - amorfní látky nemají určitou teplotu tání TÁNÍ je děj, při kterém se mění pevné skupenství látky na kapalné. t

Graf závislosti teploty krystalické látky na dodávaném teple t 0 Q TÁNÍ t t 0 Q Graf závislosti teploty amorfní látky na dodávaném teple +Q - při tání pevná látka příjme teplo

- teplo potřebné ke změně skupenství za stálého tlaku a teploty nazýváme SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ L t +L t t; p = konst teplo, které přijme pevné těleso již zahřáté na teplotu tání, aby se změnilo na kapalinu téže teploty. SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ L t +L t t t

- značka: l t udává množství tepla, které přijme 1 kg pevné látky při teplotě tání, aby se změnil na kapalinu téže teploty MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ l t +lt+lt m = 1 kg t - jednotka: m = 1 kg t

Obr.: Změny thiosíranu sodného při zahřívání

3. TUHNUTÍ - když ochlazujeme kapalinu, mění se při teplotě tuhnutí t T v pevnou látku téže teploty tTtT tTtT TUHNUTÍ PEVNÁ LÁTKAKAPALNÁ LÁTKA TUHNUTÍ je děj, při kterém se mění kapalné skupenství látky na pevné

-během tuhnutí, i když teplo kapalině odebíráme,zůstává teplota konstantní - teplota tuhnutí je rovna teplotě tání - L T - při tuhnutí kapalina odevzdává teplo okolí SKUPENSKÉ TEPLO TUHNUTÍ L T Je stejné jako skupenské teplo tání pevného tělesa z téže látky a stejné hmotnosti. SKUPENSKÉ TEPLO TUHNUTÍ SKUPENSKÉ TEPLO TUHNUTÍ L T

Graf závislosti teploty krystalické látky na odebíraném teple t 0 Q TUHNUTÍ tTtT t 0 Q Graf závislosti teploty amorfní látky na odebíraném teple

4. ZMĚNA OBJEMU TĚLES PŘI TÁNÍ A TUHNUTÍ - objem některých látek (ledu, Bi, Ge aj.) se při tuhnutí se zvětšuje, při tání zmenšuje ÚLOHA: Co se stane, pokud necháme láhev piva v mrazničce? V1V1 V2V2 V 1 <V 2 -L T

+L t V1V1 V2V2 V 1 >V 2 - objem většiny látek (parafínu, Pb, Cd aj.) se při tuhnutí se zmenšuje, při tání zvětšuje V1V1 V2V2 V 1 >V 2 -L T +L t V1V1 V2V2 V 1 <V 2

- teplota tání krystalické látky závisí na tlaku okolního prostředí U některých látek (ledu, Bi, Ge aj.) se teplota tání s rostoucím tlakem klesá U většiny látek (parafínu, Pb, Cd aj.) teplota tání s rostoucím tlakem roste Obr.: REGELACE (znovuzamrznutí) ledu

PEVNÁ LÁTKAPLYNNÁ LÁTKA DESUBLIMACE SUBLIMACE SUBLIMACE A DESUBLIMACE jsou děje, při kterých se mění pevné skupenství látky na plynné a naopak. 5. SUBLIMACE A DESUBLIMACE

ÚLOHA: Proč prádlo uschne také za mrazu? Co se děje? - při zvýšení teploty některé látky roztají, jiné začnou sublimovat - za normálního tlaku sublimují: jód, pevný CO 2,led, sníh a všechny vonící a páchnoucí látky

teplo, které přijme pevné těleso o hmotnosti m při sublimaci za dané teploty. SKUPENSKÉ TEPLO SUBLIMACE SKUPENSKÉ TEPLO SUBLIMACE L S - značka: l S udává množství tepla, které přijme 1 kg pevné látky při teplotě, při které pevná látka sublimuje MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO SUBLIMACE l S - jednotka:

JINOVATKA - -desublimací v přírodě vznikají: SNĚHOVÉ VLOČKY

6. VYPAŘOVÁNÍ A KONDENZACE KAPALNÁ LÁTKAPLYNNÁ LÁTKA VYPAŘOVÁNÍ VYPAŘOVÁNÍ je děj, při kterém se mění kapalné skupenství látky na plynné.

VYPAŘOVÁNÍ je přeměna kapaliny v páru ÚLOHA: Proč prádlo uschne? Co se děje? Molekuly na povrchu kapaliny mají E K > E P, takže překonají síly, které je poutají k ostatním molekulám a unikají nad kapalinu PÁRA

- kapalina se vypařuje na svém povrchu při každé teplotě - rychlost vypařování závisí na: a) druhu kapaliny b) teplotě kapaliny voda olej t1t1 t 2 > t 1

c) ploše volného povrchu kapaliny mm d) větru, odsávání

- při vypařování kapalina odebírá teplo ze svého okolí +L v

teplo, které přijme kapalné těleso již zahřáté na teplotu vypařování, aby se změnilo v plyn téže teploty. SKUPENSKÉ TEPLO VYPAŘOVÁNÍ SKUPENSKÉ TEPLO VYPAŘOVÁNÍ L V - značka: l V udává množství tepla, které přijme 1 kg kapalné látky při teplotě vypařování, aby se změnil v plyn téže teploty MĚRNÉ SKUPENSKÉ TEPLO VYPAŘOVÁNÍ l V - jednotka:

VAR - při varu se kapalina vypařuje nejen na povrchu kapaliny, ale i uvnitř

- var kapaliny nastane při teplotě varu t V - teplota varu t V závisí na: a) druhu kapaliny t V vody při normálním tlaku je 100 °C VAR PŘI VYŠŠÍM TLAKU - tlakové nádoby pro výrobu papíru - Papinův hrnec - zavařování - sterilizace b) na vnějším tlaku:

VAR PŘI NIŽŠŠÍM TLAKU - vývěva - -vakuové nádoby pro výrobu cukrů, sirupů, léků, kondenzovaného mléka Měrné skupenské teplo varu se rovná měrnému skupenskému teplu vypařování při teplotě varu kapaliny.

KAPALNÁ LÁTKAPLYNNÁ LÁTKA KAPALNĚNÍ je děj, při kterém se skupenství plynné mění na skupenství látky kapalné. KAPALNĚNÍ KAPALNĚNÍ je opačný děj k vypařování

- kapalnění nastane: a) v důsledku zmenšování svého objemu b) snížením teploty páry - při kapalnění se uvolňuje SKUPENSKÉ TEPLO KONDENZAČNÍ - při kapalnění se uvolňuje SKUPENSKÉ TEPLO KONDENZAČNÍ L K - měrné skupenské teplo kondenzační l S je rovno měrnému skupenskému teplu vypařování téže látky při stejné teplotě

- kapalněním vodní páry ve vzduchu vzniká: ROSA - na ochlazených částech rostlin MLHA - v přízemních vrstvách vzniká

Kontrolní otázky Vyberte ze tří možností správnou odpověď 1. Jaký je rozdíl mezi látkami krystalickými a amorfními? a/ amorfní látky mají určitou teplotu tání, u krystalických látek nemůžeme určit teplotu tání. b/ krystalické látky mají určitou teplotu tání, u amorfních jii nemůžeme určit c/ mezi těmito látkami není žádný rozdíl 2. Jak se při tuhnutí vody změní objem a hustota? a/ objem se zmenší a hustota zvětší b/ objem se zvětší a hustota zmenší c/ objem i hustota se zvětší 3. Jak se změní rychlost tání ledu v teplé místnosti, jestliže ho přikryjeme kožichem? a/ led taje rychleji, protože kožichem se zahřívá b/ led taje pomaleji, protože kožich ho izoluje od teplého vzduchu c/ led taje pomaleji, protože kožich ochlazuje vzduch v místnosti

4. Proč uschne prádlo i za mrazu? a/ dochází k sublimaci ledu, který se přímo mění v páru b/ dochází ke kondenzaci ledu, který se přímo mění v páru c/ prací prášky obsahují chemikálie, které mění páru v led 5. Jak se změní teplota varu vody, jestliže nad hladinou snížíme tlak? a/ teplota varu vody se sníží b/ teplota varu vody se zvýší c/ teplota varu vody nezávisí na vnějším tlaku 6. Proč se na zimu musí vypustit vody ze zahradního bazénu? a/ usazené nečistoty bY způsobily chemické reakce v materiálu stěn bazénu b/ hygienické předpisy zakazují zimní koupání ve venkovních bazénech c/ led má větší objem než vody, mohl by poškodit stěny bazénu

OBLAKA ve vyšších vrstvách atmosféry AltocumulusAltostratusCumulonimbusCumulus Nimbostratus Cirrocumulus Cirrostratus Cirrus Stratocumulus Stratus

7. SYTÁ PÁRA Obr:: Vypařování kapaliny v uzavřené nádobě - při určité teplotě dojde k rovnováze mezi vypařováním a kapalněním (objem kapaliny a páry se nemění, tlak a teplota soustavy zůstává konstantní) - říkáme, že vzduch je nad povrchem vody párou nasycen

- tlak syté páry nezávisí při stálé teplotě na objemu páry SYTÁ PÁRA Pára, která je v rovnovážném stavu se svou kapalinou SYTÁ PÁRA - tlak syté páry nad kapalinou s rostoucí teplotou roste - graf závislosti tlaku syté páry na teplotě se nazývá křivka syté páry

Obr.: Křivka syté páry p 0 T pApA pKpK TKTK TATA K A A – TROJNÝ BOD charakterizuje rovnovážný stav PL-K-SP K – KRITICKÝ BOD charakterizuje kritický stav látky

7. FÁZOVÝ DIAGRAM FÁZOVÝ DIAGRAM (pT diagram) diagram, do něhož zakreslujeme skupenství, kde na ose x je teplota a na ose y tlak - -fázový diagram je rozdělen třemi křivkami na tři plochy: I – PEVNÉ SKUPENSTVÍ II – KAPALNÉ SKUPENSTVÍ III – PLYNNÉ SKUPENSTVÍ

Mezi I a III – sublimační křivka k s – každý bod této křivky znázorňuje stav látky, při kterém existuje vedle sebe v rovnovážném stavu pevná látka a její sytá pára. - na rozhraní mezi jednotlivými plochami jsou křivky: Mezi I a II – křivka tání k t – při teplotě a tlaku, který jí odpovídá, je pevné a kapalné skupenství pohromadě. Tato křivka je závislostí teploty tání na vnějším tlaku. Mezi II a III – křivka sytých par k p – při této teplotě a tlaku se vyskytují syté páry. Je závislost tlaku syté páry na teplotě. k t kpkp ksks I I III

A – TROJNÝ BOD protínají se v něm všechny tři křivky. Při této teplotě a tlaku se vyskytuje látka ve všech třech skupenstvích pohromadě – vyskytují se pevná látka, kapalina i sytá pára pohromadě K – KRITICKÝ BOD končí jím křivka sytých par. Při vyšších teplotách než T K se už nevyskytuje kapalina. Mezi kapalinou a plynem zmizí rozhraní a látka se stane stejnorodou. PŘEHŘÁTÁ PÁRA má nižší tlak a hustotu než sytá pára téže teploty. - - vznik přehřáté páry: zvětšením objemu bez přítomnosti kapaliny zahříváním syté páry bez přítomnosti kapaliny

8. VODNÍ PÁRA V ATMOSFÉŘE - - ve spodní vrstvě atmosféry se vyskytuje vodní pára, která se odpařuje z ploch moří, řek, jezer a z vody obsažené v půdě a organismech. - - množství vodní páry závisí na: - - denní době - - roční době - - na místě pozorování VLHKOST VZDUCHU popisuje míru vodní páry

- značka: hmotnost m vodní páry obsažené ve vzduchu o objemu V ABSOLUTNÍ VLHKOST VZDUCHU - jednotka: - stane-li se vodní pára sytou, dosáhne nejvyšší možné vlhkosti vzduchu  m při dané teplotě. Při dalším ochlazování začne pára kapalnět → mlha, srážky. - vodní pára ve vzduchu je obvykle pára přehřátá

Poměr absolutní vlhkosti vzduchu při dané teplotě a absolutní vlhkosti vzduchu  max, při níž je za této teploty vodní pára ve vzduchu párou sytou RELATIVNÍ VLHKOST VZDUCHU p – tlak vodní páry p S – tlak syté vodní páry za téže teploty

- měří se vlhkoměrem Rosný bod t r teplota, na kterou by bylo třeba ochladit vzduch, aby se vodní pára stala sytou vodní párou. - při dalším snížení teploty pára zkapalní vznik rosy, mlhy, při teplotách pod 0 °C jinovatky, sněhu.

Vyrobeno v rámci projektu SIPVZ Gymnázium a SOŠ Cihelní 410 Frýdek-Místek Autor: Mgr. Naděžda Lisníková Rok výroby: 2005