Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/03.0057 HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.08 Anotace: Prezentace seznamuje s významnými houbami, podle obrázků je zařazuje do správné skupiny. Vzdělávací oblast: Houby bez.
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Houby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hub stopkovýtrusných.
Třídy: Stopkovýtrusé houby Rzi a sněti Vřeckovýtrusé houby
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.20 Název pro školu:
Jedlé houby.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
HOUBY ŘÍŠE.
KVASINKY Jedná se o jednobuněčné houby – mikroorganismy patrné pod mikroskopem. Žijí všude kolem nás. Jsou složitější než bakterie (mají silnou buněčnou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Procvičování-houby.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
HOUBY.
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SYSTÉM HUB I.
Houby (Fungi) I., opakování
Říše: Houby vyvinuty z řas, které ztratily chloroplasty
Stavba těla hub, rozmnožování
Houby.
HOUBY.
Houby.
Naše houby 6. třída.
Škola:. Základní škola Kladruby
Houby (Fungi) II., opakování
Houby – opakování 8. třída
Houby Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Houby – opakování 8. třída
HOUBY.
Říše: HOUBY Fungi.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Význam hub. 1.) Cizopasné-parazitické Jsou původci nemocí Př. : hlízenka ovocná-způsobuje nemoc ovoce tzv. MONILIÓZU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY S KLOBOUKEM.
H OUBY Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Pavlína Sedláková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_CJS_03 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Ročník:
HOUBY Přírodopis 6.ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Prvouka - Houby.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Houby nemají chloroplasty neprobíhá fotosyntéza mají buněčnou stěnu zpevněnou chitinem (látka podobná celulóze, vyskytuje se u hub a členovců) tvoří samostatnou.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmanitost a stavba buněk Poznáte o jaké jde buňky na mikrofotografiích? Co mají společného a co odlišného?
Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ. Význam hub v ekosystému. Rozdíl mezi zelenými rostlinami a houbami. Z čeho houby žijí? Kde žijí a jejich význam? První.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_330_Říše houby Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: HOUBY
VY_32_INOVACE_5/01_ČLOVĚK A PŘÍRODA
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název projektu: Moderní škola
Člověk a jeho svět 4. ročník
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY VY_32_INOVACE_05_23.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
HOUBY (výklad) VY_32_INOVACE_06-46 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
HOUBY.
KVASINKY, HOUBY, PLÍSNĚ.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
. VY_32_INOVACE_04-30 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Název projektu: Moderní škola
třída: Vřeckovýtrusé houby - vřeckaté
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ HOUBY (Fungi) unikátní, samostatná říše organismů

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Uveďte min. 4 vlastnosti hub Jaké s nimi máte zkušenosti? Kdo je to mykolog? Kdo z vás chodí na houby? Jaký je význam hub v přírodě a pro člověka? Co už víte o houbách?

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vlastnosti hub jednobuněčné i mnohobuněčné specifická struktura buněk (porovnejte s rostlinnou buňkou) Jednoduché tělo (= stélka) Většinou mají 3 hlavní části: podhoubí, houbová vlákna (hyfy) a plodnice

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Buňka hub Jaká buněčná organela potřebná pro výrobu ústrojných látek chybí buňkám hub? Čeho se týkají pojmy celulóza a chitin? Buňka kvasinky

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Houbová vlákna; hyfy Mohou být velká až několik desítek metrů (u jedné plodnice) přehrádky či bez, vícejaderné nebo jednobuněčné

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Co najdeme uvnitř houbového vlákna? Fungal Hyphae Cells 1- Hyphal wall 2- Septum 3- Mitochondrion 4- Vacuole 5- Ergosterol crystal 6- Ribosome 7- Nucleus 8- Endoplasmic reticulum 9- Lipid body 10- Plasma membrane 11- Spitzenkörper/growth tip and vesicles 12- Golgi apparatus

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozdělení hub Jednobuněčné houby (kvasinky) Mnohobuněčné - bez plodnic – plísně - s plodnicemi – kloboukaté houby (rourkaté x lupenaté x břichatky aj.) Jedovaté x jedlé x nejedlé Parazitické x hniložijné x mykorhizní

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Jak a čím se houby živí? Cizopasné (parazitické) houby - původci houbových onemocnění rostlin (plísně, padlí) i člověka - berou si živiny z hostitele, kterému škodí Hniložijné houby - rozkladači odumřelých zbytků organismů Symbiotické houby (mykorhiza nebo lichenismus) - v oboustranně výhodném soužití houby a rostliny Co bude příjímat houba a proč? Houba přijímá od rostliny organické (ústrojné) látky a pomáhá rostlině přijímat vodu s minerály

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Stavba lupenaté houby klobouk (příp. se zbytky plachetky) lupeny prsten třeň (nesprávně „noha“) pochva („zde tzv. „kalich smrti“) Co je to „rouško“ a kde ho najdeme? Poznejte tuto houbu!

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Stavba rourkaté houby klobouk rourky třeň podhoubí Určete tento druh houby.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmnožování hub Čím se rozmnožují houby? Výtrusy - ve vřeckách nebo na stopkách zralý výtrus – (teplo, vlhko; vhodný podklad) – podhoubí (tzv. mycelium) – plodnice – zralý výtrus… Smrž (vřeckovýtrusé h.) Žampión (stopkovýtrusé – většina kloboukatých hub)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmnožování stopkovýtrusých hub Popište obrázek (přeložte z angličtiny)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Kvasinky - jednobuněčné mikroskopické organismy - stavba buňky odpovídá buňce hub - netvoří plodnice - rozmnožují se hlavně nepohlavně – tzv. pučením - význam v potravinářství = způsobují rozklad cukru na alkohol a oxid uhličitý – využití při výrobě piva a vína; i chleba - CO 2 kypří těsto Obsahují vitamíny sk. B Co obsahuje droždí? - některé patogenní

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Plísně - mnohobuněčné houby pokrývající substrát jemnými bílými, zelenými či tmavými vlákny - většina rozkládá organickou hmotu (tzv. saprofyté; hniložijné) - některé produkují mykotoxiny („kazí“ potraviny) a způsobují onemocnění - některé jsou významné – výroba léčiv, potravinářství (sýry)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zástupci plísní Plíseň hlavičková Kropidlák černý Štětičkovec

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Význam plísní Zjistěte, kdo, kdy a jak objevil jedno z nejdůležitějších léčiv. (D.Ú. – na 1 A 4) Jak se jmenuje toto léčivo a z jaké plísně se získává? Na jaká onemocnění působí? Další význam plísní – doplňte a zjistěte název této „ušlechtilé“ plísně

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zdroje: ČABRADOVÁ, Věra. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 120 s. ISBN X. A1%C3%ADku.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mushrooms_in_handbasket_Houby_v_ko%C5% A1%C3%ADku.jpg