Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Tercie Rovnice Rovnice – slovní úlohy postup na konkrétním příkladu.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 1. Opakování rovnic se zlomky Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Lomené algebraické výrazy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Soustava rovnic Karel Mudra.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Zlomky Složené zlomky..
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
pedagogických pracovníků.
Poměr v základním tvaru.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Dostupné z Metodického portálu
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice základní pojmy.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Rovnice s absolutními hodnotami
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Dostupné z Metodického portálu
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lineární rovnice Druhy řešení.
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
20 MNOHOČLENY.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu

Postup při řešení lineárních rovnic si ukážeme na konkrétním případě. Kdykoli se můžete k tomuto materiálu vrátit a znovu si projít celý postup krok za krokem

Nejprve odstraníme závorky. V tomto případě vynásobíme číslem před závorkou všechny členy mnohočlenu v závorce!!! POZOR na výsledné znaménko při násobení záporným číslem!!

Nejprve odstraníme závorky. V tomto případě vynásobíme číslem před závorkou všechny členy mnohočlenu v závorce!!! POZOR na výsledné znaménko při násobení záporným číslem!!

Nyní si zjednodušíme obě strany rovnice tím, že sečteme členy, které můžeme, např. na levé straně 20x-16x = 4x a =10 a na pravé straně 8x-2x+2x=8x a =2 Pozor, nezapomeňte na správná znaménka

Nyní si zjednodušíme obě strany rovnice tím, že sečteme členy, které můžeme, např. na levé straně 20x-16x = 4x a =10 a na pravé straně 8x-2x+2x=8x a =2 Pozor, nezapomeňte na správná znaménka

Nyní členy s neznámou potřebujeme dostat na levou stranu rovnice a bez neznámé na pravou. Abychom „8x“ z pravé stany dostaly na levou, musíme od obou stran rovnice odečíst 8x, tj. provedeme ekvivalentní úpravu „ - 8x“, samozřejmě na obou stranách rovnice Abychom „10“ z levé stany dostaly na pravou, musíme od obou stran rovnice odečíst 10, tj. „ - 10“

Nyní členy s neznámou potřebujeme dostat na levou stranu rovnice a bez neznámé na pravou. Abychom „8x“ z pravé stany dostaly na levou, musíme od obou stran rovnice odečíst 8x, tj. provedeme ekvivalentní úpravu „ - 8x“, samozřejmě na obou stranách rovnice Abychom „10“ z levé stany dostaly na pravou, musíme od obou stran rovnice odečíst 10, tj. „ - 10“ / - 8 x - 10

4x x x - 8x x x - 10

/ - 8 x x x x - 8x x x - 10

/ - 8 x - 10 Potřebujeme výsledek ve tvaru x = ………… (něčemu), proto provedeme ekvivalentní úpravu, a to tuto: vydělíme obě strany rovnice „koeficientem před x “, v našem případě číslem (- 4) / : (- 4)

/ - 8 x - 10 Potřebujeme výsledek ve tvaru x = ………… (něčemu), proto provedeme ekvivalentní úpravu, a to tuto: vydělíme obě strany rovnice „koeficientem před x “, v našem případě číslem (- 4) / : (- 4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4) (- 4x ) : (-4) (- 12 ) : (-4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4) (- 4x ) : (-4) (- 12 ) : (-4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4) Získali jsme kořen rovnice, ale musíme zkouškou ověřit, zda je určený správně POZOR: vždy dosazujeme do původního zadání rovnice, počítáme zvlášť zkoušku pro levou a zvlášť pro pravou stranu rovnice a porovnáme

/ - 8 x - 10 / : (- 4) Získali jsme kořen rovnice, ale musíme zkouškou ověřit, zda je určený správně POZOR: vždy dosazujeme do původního zadání rovnice, počítáme zvlášť zkoušku pro levou a zvlášť pro pravou stranu rovnice a porovnáme

/ - 8 x - 10 / : (- 4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4)

/ - 8 x - 10 / : (- 4) Teprve nyní můžeme konstatovat, že řešením rovnice je číslo 3

/ - 8 x - 10 / : (- 4) Teprve nyní můžeme konstatovat, že řešením rovnice je číslo 3