1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, 24. 5. 2016 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1- Malá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
Advertisements

Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
Nástroje územního plánování
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Novela zákona o vysokých školách RVŠ 2014 Praha,
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Legislativní proces J.Kožiak.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Sněmovní tisk 1046 Legislativní komise RVŠ. Sněmovní tisk 1046 Sněmovní tisk 746/3 Obsah: –řešení ubytovacích stipendií pro studenty soukromých vysokých.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
vlastní hodnocení školy
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Terciární vzdělávání.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
1 Valná hromada Asociace vyšších odborných škol, AVOŠ Praha, 14. duben 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1.
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
1 Novela zákona o vysokých školách zákon č. 137/2016 Sb., Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, Praha 1 tel.:
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Hodnocení kvality vysokých škol, Telč Cesta MU k institucionální akreditaci.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Systém zajišťování kvality na UK
Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace
Zajištění kvality studijních programů
Uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace podle novely zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb. (květen 2016) Ministerstvo školství,
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Liberecký inspektorát ČŠI
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Institucionální program
Zhodnocení prvních zkušeností, doporučení pro vysoké školy a hodnotitele Stanislav Labík Seminář: První zkušenosti s předkládáním a hodnocením žádostí.
Transkript prezentace:

1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá strana tel.:

2 Hlavní změny v oblasti zajišťování kvality v souvislosti s přijetím novely zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách- zákon č. 137/2016 Sb. vysoké školy mají povinnost soustavně zajišťovat kvalitu vzdělávací činnosti a souvisejících tvůrčích činností a mít nastaven systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti zajišťování této kvality se nově řadí do samosprávné působnosti veřejné vysoké školy: § 6 písm. d) zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy § 77b vysoká škola je povinna zavést a udržovat systém zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy funkční systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti a způsob jejího zajišťování je předpokladem pro udělení akreditace dle nového systému akreditací

3 Část osmá - Hodnocení vysoké školy (§ 77a až § 77c) vysoká škola zajišťuje kvalitu svých činností a tyto činnosti podléhají pravidelnému hodnocení hodnocení se uskutečňuje jako vnější a vnitřní vnější hodnocení provádí Akreditační úřad Zajišťování kvality vzdělávací činnosti se opírá zejména o: vymezení poslání a strategie vysoké školy (strategický záměr) vymezení povinností vedoucích zaměstnanců a členů orgánů vysoké školy a jejích součástí ve vztahu ke kvalitě vzdělávací činnosti organizaci vysoké školy, stanovení působnosti, pravomocí a povinností orgánů, vedoucích zaměstnanců a členů orgánů vysoké školy a jejích součástí zdroje finanční, personální a informační pro výkon činností

4 Spolupráci a vzájemné vazby vysoké školy s jinými vysokými školami, s veřejnými výzkumnými institucemi a jinými právnickými osobami zabývajícími VaVaI, se zaměstnavateli atd. Vymezení standardů a postupů vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti vysoké školy Nápravná a preventivní opatření a opatření přijímaná za účelem zlepšování Vnitřní dokumenty a záznamy, které se týkají zajišťování kvality vzdělávací činnosti

5 Vnitřní hodnocení kvality vzdělávací činnosti spočívá : v aplikaci standardů a postupů vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti nastavení činnosti rady pro vnitřní hodnocení ve vypracování zprávy o vnitřním hodnocení kvality činností vysoké školy, která popisuje dosažené kvalitativní výstupy vysoké školy a opatření přijatá k odstranění případných zjištěných nedostatků a jejím zveřejnění - zpřístupnění orgánům a členům orgánů vysoké školy a jejích součástí, Akreditačnímu úřadu a ministerstvu

6 Rada pro vnitřní hodnocení kvality §12a zřizuje se ve statutu vysoké školy pokud veřejná vysoká škola nemá institucionální akreditaci, může působnost rady pro vnitřní hodnocení vykonávat vědecká/umělecká rada veřejné vysoké školy délku funkčního období stanoví vnitřní předpis

7 Složení rady: předsedou je rektor místopředsedu jmenuje rektor z akademických pracovníků veřejné vysoké školy - musí být docent nebo profesor předseda akademického senátu je obligatorním členem rady pro vnitřní hodnocení ostatní členy jmenuje rektor, z toho 1  3 na návrhy vědecké rady, 1  3 na návrh akademického senátu – z toho 1 člen musí být z řad studentů, v případě, že rektor nejmenuje členem rady, toho kdo byl navržen, je povinen toto navrhovateli zdůvodnit

8 Působnost rady: schvaluje návrh pravidel systému zajišťování kvality činností a vnitřního hodnocení kvality vysoké školy předložený rektorem řídí průběh vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti veřejné vysoké školy zpracovává zprávu o vnitřním hodnocení kvality činností VVŠ a dodatky k této zprávě vede průběžné záznamy o vnitřním hodnocení kvality činností VVŠ vykonává další činnosti v rozsahu stanoveném statutem veřejné vysoké školy

9 Zpráva o vnitřním hodnocení : vypracovává rada pro vnitřní hodnocení projednává vědecká rada veřejné vysoké školy po předložení předsedou rady následně schvaluje akademický senát poté projednává zprávu správní rada termín vypracování zprávy se stanoví vnitřním předpisem, nejméně však jednou za 5 let aktualizace zprávy - každoročně formou dodatku, který popisuje změny v kvalitě a řidících opatředních povinnost zpřístupnit zprávu - orgánům a členům orgánů vysoké školy a jejích součástí, Akreditačnímu úřadu a ministerstvu

10 Pravidla pro vnitřní hodnocení kvality § 17 Vysoká škola je povinna vypracovat a po schválení předložit k registraci ministerstvu vnitřní předpis, který obsahuje pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi související činnosti a vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností vysoké školy Vnitřní předpis stanoví standardy vnitřního hodnocení kvality, tj. soubor pravidel, kterými se řídí orgány vysoké školy při vnitřním hodnocení a zajišťování kvality, upravující zejména: činnost orgánu pro vnitřní hodnocení kvality (rady pro vnitřní hodnocení nebo vědecké rady) postupy, kterými vysoká škola hodnotí a zajišťuje vzdělávací a tvůrčí činnost schvalování a uskutečňování studijních programů

11 Národní akreditační úřad pro vysoké školství Působnost § 83 rozhoduje o institucionálních akreditacích rozhoduje o akreditacích studijních programů rozhoduje o akreditacích habilitačního řízení a akreditacích řízení ke jmenování profesorem provádí vnější hodnocení vdělávací činnosti vysokých škol (§ 84) vydává stanoviska k udělení státního souhlasu a poskytuje ministerstvu na vyžádání součinnost při posuzování podmínek u poskytování zahraničního vzdělání na území České republiky posuzuje záležitosti týkající se vysokého školství, které předloží ministr

12 Akreditační úřad vykonává u vysokých škol kontrolu dodržování právních předpisů při skutečňování akreditovaných činností a provádí vnější hodnocení vzdělávací činnosti vysokých škol. Vnější hodnocení kvality vzdělávací činnosti se provádí:  na základě podnětu ministra,  shledá-li Akreditační úřad závažné důvody pro mimořádné hodnocení Při vnějším hodnocení může Akreditační úřad používat výsledky vnitřního hodnocení kvality vzdělávací činnosti. Dále může Akreditační úřad využít případné hodnocení provedené všeobecně uznávanou hodnoticí agenturou (registrovaná agentura v ENQA nebo EQAR).

13 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality vs. akreditace Požadavky na funční systém zajišťování kvality a vnitřního hodnocení kvality jsou jedním z předpokladů pro udělení jednotlivých typů akreditací (§ 85). U institucionální akreditace obsahují standardy pro akreditace soubor požadavků na institucionální prostřední vysoké školy, zejména na strategii a řízení vysoké školy, na studijní programy, na tvůrčí činnost, zejména na výzkum, mezinárodní spolupráci, spolupráci s praxí, akademické pracovníky, zdroje a systém zajišťování kvality činností a vnitřního hodnocení kvality činností. U akreditace studijního programu obsahují standardy pro akreditace rovněž mj. požadavky na zajišťování kvality a hodnocení kvality činností VŠ.

14 Standardy pro akreditace ve vysokém školství § 78a Soubor poždavků týkajících se vysoké školy, stanovených se zřetelem k druhu řízení, účelu hodnocení nebo typům a profilům studijních programů Budou upraveny v prováděcím předpise k novele zákona o vysokých školách Obecné zákonné zmocnění obsaženo v § 82a: Vláda stanoví nařízením standardy pro institucionální akreditaci, standardy pro akreditaci studijního programu, standardy pro akreditaci hablitačního řízení a standardy pro akreditaci řízení ke jmenování profesorem.

15 Vnitřním předpisem vysoké školy jsou podrobněji vymezeny procesy vzniku, schvalování a změn návrhů studijních programů před předložením žádosti o akreditaci. Zajištění a hodnocení kvality vzdělávací činnosti se opírá o procesy zpětné vazby, zejména ankety a kvantitativní a kvalitativní průzkumy, přičemž jsou do těchto procesů zapojeni akademičtí pracovníci, studenti, věcně příslušné profesní komory, oborová sdružení mebo organizace zaměstnavatelů nebo další odborníci z praxe. Vysoká škola sleduje ukazatele, které má nastaveny v oblasti vzdělávací a tvůrčí činnosti. Vysoká škola vždy sleduje studijní neúspěšnost, míru řádného ukončení studia, míru úspěšnosti v přijímacím řízení a uplatnitelnost absolventů studijního programu.

16 Požadavky na kvalitu ve vztahu k udělení insitucionální akreditace Funkční vnitřní systém zajišťování kvality vzdělávací činnosti je upraven ve vnitřním předpise a případně v dalších vnitřních dokumentech a pracovních náplních příslušných osob na vysoké škole Funkční rada pro vnitřní hodnocení a na všech úrovních řízení vymezeny pravomoci a odpovědnosti za kvalitu činností VŠ Na fungování vnitřního systému zajišťování a hodnocení kvality jsou vyčleněny personální, materiální a finanční prostředky odpovídající velikosti a členění vysoké školy a rozsahu uskutečňované vzdělávací činnosti Je zakotvena odpovědnost za zajišťování kvality na všech úrovních řízení vysoké školy a rozložení pravomocí je jednoznačně stanoveno

17 Vysoká škola má srozumitelným způsobem popsáno propojení zajišťování a hodnocení kvality mezi vzdělávacími, tvůrčími a souvisejícími činnostmi vysoké školy a toto propojení odpovídajícím způsobem realizuje Hodnocení kvality vzdělávací činnosti se opírá o procesy zpětné vazby (stejně jako u požadavku o akreditaci studijního programu) Výsledky hodnocení kvality vzdělávací činnosti jsou dostupné členům akademické obce dané vysoké školy a ostatním odborníkům na vysoké škole Hodnocení kvality vzdělávací činnosti je prováděno pravidelně Vysoká škola průběžně hodnotí a zdokonaluje systém a procesy zajišťování kvality Vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality se opírá o systematické sledování všech souvisejících procesů Vysoká škola má zavedeny kontrolní procesy a na ně navazující procesy směřující k nápravě zjištěných nedostatků Vysoká škola zveřejňuje základní informace o fungování vnitřního systému zajišťování kvality a hodnocení kvality, včetně pravidelných základních informacích o dosažených výsledcích a případně přijatých opatření

18 Děkuji za pozornost.