Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrotechnika Elektrické stroje a přístroje Elektromagnetické relé
Advertisements

Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vytvořil: Martin Šturc
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Tato prezentace byla vytvořena
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 14 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Elektroakustické.
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hammondovy varhany, Syntetyzéry, Keyboardy
Rozdělení hudebních nástrojů
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Elektronická zařízení
Tato prezentace byla vytvořena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
Tato prezentace byla vytvořena
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Elektrotechnika Elektrické stroje a přístroje Elektromagnetické relé
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Číslicový generátor Praktická zkouška z odborných předmětů 2008 Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola elektrotechnická Olomouc M/004 Slaboproudá.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesorů Jan Hrubý ME4B.
Jak učit zvuk Jan Langmajer.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-16_Logický obvod Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ENI-2.MA-19_Vznik a vlastnosti elektromagnetického vlnění Název školyStřední odborná.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Elektronické zesilovače VY_32_INOVACE_rypkova_ Zesilovače - rozdělení Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Technika pro člověka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a.
Aerofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a.
Idiofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a.
Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045 AUTOR: Josef Řičica NÁZEV: VY_32_INOVACE_10/18_ELEKTRICKÁ KYTARA TEMA: Elektrické nástroje ČÍSLO PROJEKTU:
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Obvod trojúhelníku Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPlanimetrie Datum vytvoření Ročník2. ročník.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače v motorových vozidlech I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MOZAIKA Tematická oblast ESV Komunikace vizuálního umění se znakovými
Elektroakustické měniče
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Stupnice Tematická oblast
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Elektrické měřící přístroje
Název vzdělávacího materiálu
DENÍK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
T 3 / 1 Zesilovače -úvod (Amplifiers).
Životní zájmy Tematická oblast
Tóniny Tematická oblast
Číslicové měřící přístroje
Hudba - notace Tematická oblast
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Systematiky hudebních nástrojů
Hudební nástroje jako akustické zdroje
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a společenských oborů Datum vytvoření11. května 2014 Ročník1. ročník čtyřletého gymnázia, 5. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahPřehled elektrofonických hudebních nástrojů Způsob využitíProcházíme prezentaci a odpovíme na otázky na snímku 7 AutorIng. Karel Dvořáček KódVY_32_INOVACE_36_EDVO11

Elektrofony dělíme na elektroakustické nástroje (mechanicky vytvářené kmity pouze zesilujeme) a elektronické nástroje (obsahují oscilátory elektrické). Elektrofonická kytara: struna kmitá nad snímačem (elektromagnetická indukce), signál se elektricky upravuje a zesiluje. Princip se používá i u jiných nástrojů (klavír). Také lze použít elektrostatické, piezoelektrické nebo fotoelektrické snímače. Hammondovy varhany: ozubený kotouč rotuje proti permanentnímu magnetu jádra cívky.

Elektronické nástroje používají analogové nebo digitální oscilátory různých průběhů. Oscilátory mohou být pro každý tón samostatné nebo se tóny odvozují (dělí) ze základního oscilátoru. Zvuková syntéza umožňuje vytvořit tón požadované barvy (tvar signálu lze měnit), modulování umožňuje tremolo (rychlá pravidelná změna hlasitosti) nebo vibráto (rychlá pravidelná změna výšky tónu). Další efekty umožňují chorus, echo, hall.

Zvukové syntezátory: řízené programově (mikroprocesory) používají napěťově řízené obvody (oscilátory, filtry a zesilovače), posléze umožnily hru v reálném čase. Rozšíření umožnila až rozvinutá elektronika a její zlevnění. Paměti umožňují uložení nastavení ovládacích prvků, které bylo původně mechanické (Micromoog).

Samplery Elektronické nástroje také používají nahrané a digitalizované zvukové vzorky jednotlivých nástrojů (samply) v tzv. tónových bankách. Vzorky jsou potom kmitočtově upravovány (přeladěny na požadovaný tón). V současnosti vzhledem k dostupnosti pamětí je možné zaznamenat dostatečný počet vzorků pro kvalitní zvuk. Vzorky jdou také dále elektronicky upravovat a vytvářet nové zvuky.

Historie První pokusy s elektřinou v hudbě zkoušel již Prokop Diviš (1730). Elektrická harmonika (1855). Dynamophon: elektronické generování tónu (1900). Martenotovy vlny: předvedeny v Praze Hammondovy varhany: 1935, průnik do populární hudby. Minimoog: 1970, jednohlasý elektronický syntezátor. Roland: 1975 první kytarový syntezátor. Yamaha DX-7: nejpopulárnější nástroj 80. let. Polyfonní. Systém MIDI: 1982, propojení PC a elektronických nástrojů.

Otázky a úkoly Rozdělte elektrofony do základních skupin! Elektroakustické a elektronické nástroje (rozdělení podle principu vzniku zvuku). K čemu slouží oscilátor? Je zdrojem signálu, mechanicky to je např. struna, elektronicky obvod, vyrábějící signál s požadovaným kmitočtem. Jak vzniká zvukový vzorek (sample)? Záznamem zvuku reálného nástroje a uložením do paměti.

Použitá literatura Michels Ulrich: Encyklopedický atlas hudby Nakladatelství Lidové noviny 2000, ISBN Modr Antonín: Hudební nástroje Editio Supraphon Praha 1977, šesté vydání 1997 ISBN Oling Bert, Wallisch Heinz: Encyklopedie hudebních nástrojů Rebo productions 2004, Čestlice, první vydání ISBN