Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII- 6.1 PC MONITORY Obor:Elektrikář slaboproud Ročník:3. Vypracoval:Bc. Svatopluk Bradáč
Monitory CRT Monitory dělíme na monochromatické (dnes již prakticky neužívané) a barevné. Velikost úhlopříčky může být například 14“, 15“, 17“, 19“, 21“ nebo i 52“ či 102“. Poměr stran je 4:3 (u novějších monitorů, odpovídajících normě HDTV (televize s vyšším rozlišením) je poměr stran 9:16). Takže monitor s úhlopříčkou 14“ (36 cm) má strany 29x21 cm, monitor 15“ (38cm) má rozměry stran 31x23cm anebo monitor s úhlopříčkou 17“ (43 cm) má strany dlouhé 34x26 cm.
Rozlišení - 14“ i 15“ monitor má rozlišení 800x600 pixelů (bodů), 17“ monitor má rozlišení 1024x768 a konečně monitor s úhlopříčkou 20“ a více má rozlišení 1280x1024. Zde je na místě zdůraznit, že sebelepší grafická karta nedokáže zvýšit rozlišení méně kvalitního monitoru, ale naopak méně kvalitní grafická karta může znehodnotit vysoké rozlišení monitoru. (Pro zajímavost: lidském oku je asi 30 milionů tyčinek, vnímajících obraz černobíle a asi 6 milionů čípků, vnímající obraz na sítnici barevně. Z toho plyne, že rozlišovací schopnost i nejlepšího monitoru není zdaleka tak dobrá jako rozlišovací schopnost lidského oka.)
Monitory LCD Monitory na principu tak zvaných tekutých krystalů (LCD). Tyto monitory nezáří svým vlastním světlem, ale potřebují vnější zdroj světla. V monochromatické verzi jim stačí světlo okolí, v barevné verzi potřebují podsvětlení světly v základních barvách (v praxi se i monochromatické LCD displeje podsvěcují; u propustných je podsvícení nutné).
U LCD monitoru jednotlivé body (pixely) selektivně buď propouští nebo nepropouští dopadající či procházející světlo. Ovládání se děje elektrickým polem, které orientuje tyčinkovité krystaly kianobifenylu. Monochromatické LCD displeje mohou mít velice malou spotřebu, a proto jsou velmi vhodné do přenosných zařízení s bateriovým napájením.
Děkuji Vám za pozornost Bc. Svatopluk Bradáč Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2009