Hana Marešová Systém práce oddílu. Plánování činnosti oddílu D ů raz na výchovu Otev ř enost Rozmanitost Nezávislost Koedukovanost S ohledem na to plánujeme:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
DOMOV A CENTRUM AKTIVITY, p.o.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
DEMOKRACIE Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
-NCN II- …akce podruhé. Zveme Vás na druhý ro č ník, ji ž tradi č ní zále ž itosti NCN – Nau č se, co neznáš, tentokrát s podtitulem,,Akce podruhé‘‘
 O co se pokoušíme  Stav p ř i minulé minikonferenci  Jak jsme pokro č ili  Po č ítání fitness  Problémy, na které jsme narazili  O co se pokusíme.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
2012 / 2013 Trestní právo Trestn ě právní odpov ě dnost Metodica.
Asertivita.
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
DM.  Dlouhodobý majetek  Dlouhodobý majetek je svým charakterem ur č en k dlouhodobému pou ž ívání ve firm ě (déle ne ž jeden rok) a zárove ň  musí.
2014 / 2015 Katedra COLLEGIUM Vedení, styly vedení, káze ň, autoritativní p ř íkaz… Collegium Má ň a
2014 / 2015 COLLEGIUM Jak pomoci rádc ů m s budováním autority Má ň a 2.víkend: Collegium.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Příprava schůzky zájmového útvaru Seminární práce z předmětu Metodiky zájmových činností I.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
ABAKU. Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Naučit svoji mysl spolupracovat, nikoli bránit výkonu Pochopit hluboké příčiny svých úspěchů a neúspěchů a čerpat z nich Najít efektivní řešení šité na.
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1102_STAVEBNÍ SP. Téma: Pojem F. G._ Stavební spořitelny Číslo.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Význam utkání v sportovních hrách
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Poměr v základním tvaru.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Gymnasium Jižní Město Praha
Vzdělávání.
Správa sociálního zabezpečení
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Poměr v základním tvaru.
Centra kolegiální podpory
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Vztah k životnímu prostředí
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Hana Marešová Systém práce oddílu

Plánování činnosti oddílu D ů raz na výchovu Otev ř enost Rozmanitost Nezávislost Koedukovanost S ohledem na to plánujeme: Sch ů zky, výprava a výlet, Prázdninovou č innost, dlouhodobé hry, další akce

Co plánujeme Ro č ní plán M ě sí č ní plán Plán na týden Plán akce, sch ů zky

Oddílové schůzky Č asov ě ohrani č ená pravidelná č innost SMART – splnitelnost, m ěř itelnost, akceptovatelnost, termínovanost, realizovatelnost

Výprava, výlet Rozpo č et Program Plán - délka trasy, délka výletu, doprava, stravování, vybavení Personální zajišt ě ní

Plán činnosti Co chceme dosáhnout Kdy to chceme dosáhnout Jakých prost ř edk ů a metod použijeme Co tím sledujeme Co to bude stát Kdy a jak to budeme kontrolovat

Na schůzku plánujeme tedy výchovný cíl – ucelená p ř edstava žádoucího stavu, pom ě r ů, kterých chceme svojí prací dosáhnout; cíl ů dosahujeme využitím výchovných prost ř edk ů – nástroj ů k dosažení cíle, jsou jimi:  výchovná metoda – postup k dosažení cíle;  výchovná forma – zp ů sob podání. Obecný cíl: klí č ové kompetence Typy klí č ových kompetencí k u č ení, ř ešení problém ů, komunikativní, sociální a personální, ob č anské, pracovní) Konkrétní cíl: - co chci aby si odnesli – nau č ili se práci s, porozum ě li … Motivace: - zp ů sob jak u d ě tí vzbudit zájem, zam ěř it je na cíl Legenda:- na co si budeme hrát? Č ím budeme, spojník k p ř íb ě hu Program: hry, č innosti …

Výchovné cíle které m ů žeme v Pionýru napl ň ovat, by m ě ly vycházet ze specifických volno č asových aktivit.  Mohou zahrnovat nap ř íklad:  relaxaci a rekreaci  poznávání  t ě lesný a pohybový rozvoj  mravní rozvoj  rozvoj smyslových a dalších dovedností – pozornost, post ř eh, komunika č ní dovednosti, pozorování atd.

Výchovné metody Výchovných metod je velká škála, zde uvedeme t ř i snad nejobecn ě ji pojmenované: 1. p ř esv ě d č ování (p ů sobením vzoru, slovem apod.); 2. organizace č innosti (hra, práce, výtvarná č innost apod.); 3. hodnocení (posilování – pochvaly, potla č ování – tresty).

Výchovné programy Mlá ď átka a Zví ř átka Putování se psem Tajemství staré truhly Osmá planeta Oáza Život oddílu Pionýrský geocaching Pionýrské tábornické oddíly Apollónovi hry

Motivace Je složitý psychický proces, který vzbuzuje a podn ě cuje jednání č lov ě ka a zam ěř uje ho k ur č itému cíli. (JSOU TO CITY, POT Ř EBY, HODNOTY, ZÁJMY…) Motivace je psychologická, kdežto legenda je pov ě tšinou uvozující text.  P ř ed (táborem) – motivovat nejen d ě ti, ale i vedoucí  Na (tábo ř e) – motivace okolnostmi, motivace vedlejším cílem, motivace hrou

Jak být úspěšný v motivování dětí, neboli osm zákonů motivace: 1. Chceš-li motivovat, musíš být sám motivován. 2. Motivace má dv ě stádia – vytý č it cíl a ukázat, jak cíle dosáhnout. 3. Úsp ě ch a uznání motivuje. 4. Motivace je nikdy nekon č ící proces. 5. Vlastní ú č ast motivuje. 6. Každý pokrok musí být z ř eteln ě viditelný. 7. Výzva k akci motivuje jen tehdy, je-li možno být úsp ě šný. 8. Ztotožn ě ní se se skupinou motivuje.

(Táborové) oddíly, družiny, služby Jde o skupinu d ě tí, která na tábo ř e vystupuje jako celek. Oddíl – v ě tší než družina zpravidla sv ěř ovaný vedoucímu Družina – má zhruba 5 až 9 č len ů Mohou být: homogenní, nehomogenní, v ě kov ě prostupné,... Služby – mají pracovní význam a u č í d ě ti pochopit d ů ležitost práce a zárove ň d ě ti u č í

Bez povelů a nástupů to jde hůř Nejde o dril, ale o pot ř ebnou nutnost Povely - pomáhají p ř i p ř eprav ě po frekventovaných úsecích v krizových situacích,… Nástupy - pro p ř ehled o všech ú č astnících, d ů ležité denní/mezní události,

Spoluúčast dětí D ě ti pot ř ebující cítit naši d ů v ě ru, mít pocit, že jejich názor, by ť není ur č ující a bezezbytku p ř ijatý, byl vyslechnut a bylo na n ě j v ě cn ě reagováno. D ě tská rada m ů že projednávat: - p ř ípravu programu, - ř ízení táborové hry - nálady d ě tí, jejich požadavky a p ř ání; - chutnost stravy a nám ě ty; - kárná opat ř ení, pochvaly, vyhodnocování; - návrhy na vylepšení tábora; - hodnocení akcí, oddíl ů …

Náměty her na táboře P ř i hrách u č íme d ě ti poctivosti, ukázn ě nosti, smyslu pro kamarádství, ohleduplnosti k mladším. Hry odnau č ují sobectví a rozvíjejí fyzickou zdatnost. Aby hry mohly splnit tyto úkoly, musí: - být zajímavé; - zam ě stnávat všechny č leny kolektivu; - spl ň ovat nezbytné požadavky na pohyb a myšlení pionýr ů ; - umožnit vít ě zství; - být p ř im ěř ené v ě ku d ě tí a jejich schopnostem; - jich být p ř im ěř en ě a jejich délka musí být taková, aby udržela hrá č e v nap ě tí.

Hra Hra je základní formou č innosti dít ě te. Mladší d ě ti jsou založeny p ř edevším citov ě - st ě ží chápou naše rozumové d ů vody a argumenty. Chceme-li je n ěč emu nau č it, vysv ě tlit jim n ě co, získat je, pak hledejte v prvé ř ad ě vhodnou hru. T ř íd ě ní her: podle č asu, místa, pom ů cek, rozvoje kompetencí,… (zdroje)

Náročnost her s ohledem na věk Mladší d ě ti (v ě k asi do 10 let) Jednoduší a kratší hry, s jednoduchými a rychle vysv ě tlenými pravidly, jasný vít ě z a poražený, d ě ti ješt ě nespolupracují, Starší d ě tí (v ě k asi do 14 let) Už mohou být složit ě jší hry, jednozna č ná pravidla, hra už m ů že trvat i p ů lden, pom ěř ování výkon ů x týmová spolupráce Dospívající, adolescenti (v ě k asi do 20 let) Hry složité, pozor na individuální vývoj dít ě te - sabotáže, hry kde se d ě ti „hecnou“, prostor pro improvizaci a seberealizaci, sledování výkonu a psychiky, hry na poznávání sebe i ostatních, velký cit pro fair play, není nutný vít ě z, ale pocit ze hry Dosp ě lí Mizí č ernobílý pohled na sv ě t, p ř íprava vyžaduje zkušené vedoucí

Celotáborové/celoroční hry CTH je prvním lákadlem pro č na tábor jet CTH znamená jednotný, uzav ř ený programový systém spojený centrální motivací a d ě lený do n ě kolika etap (ty jsou rozloženy nejmén ě do 1/3 tábora). V programu tábora, ale musíme najít i prostor pro jiné aktivity než jen pro etapy CTH CTH není jen složení tradi č ních her a akcí na tábo ř e propojených vhodnou motivací

Dlouhodobá hra Charakteristika: - úst ř ední motiv; - délka trvání minimáln ě 5 etap; - zahájení, vlastní d ě j, záv ě r; - hodnocení, bodování, odm ěň ování; - vn ě jší forma, odpovídající úst ř ednímu motivu; - p ř edem stanovená a b ě hem hry nem ě n ě ná hrá č ská jednotka. - zaujme d ě ti; - poskytuje jim možnost dobrodružství, romantiky, fantazie; - umož ň uje vzájemné srovnání a hodnocení; - vede d ě ti k práci pro kolektiv; - nenásilnou formou u č í a prov ěř uje znalosti; - specifikuje a charakterizuje tábor, č iní ho neopakovatelným; - zanechává trvalou vzpomínku.

Osnova pro tvorbu her Základní vymezení hry: název etapové hry; vylí č ení úst ř edního motivu; v ě ková kategorie,; výchovné cíle; prvky vyjad ř ující motivaci; p ř edpokládaná doba realizace. P ř íprava: P ř ehled pramen ů ; vysv ě tlení si pojm ů a vyjasn ě ní d ů ležitých vztah ů mezi nimi; sepsání nárok ů na materiální a technické zajišt ě ní; vymezení organizace; stanovení postupových cíl ů roz č len ě ní na jednotlivé etapy; stanovení zásadních oby č ej ů, pravidel, norem, vymyšlení terminologie (táborový slovní č ek); systém vyhodnocování; podklady pro metodiku pro vedoucí. Realizace: úvodní motivace; zahájení hry; popis jednotlivých etap: motivace etapy; popis jednotlivých her, aktivit a úkol ů ; metodická doporu č ení pro organizátora etapy; alternativní zpracování pro p ř ípady nep ř íznivých podmínek; odkazy na užité zdroje; zapojení tradi č ních vrchol ů dominant; zakon č ení hry; celkové vyhodnocení; promyšlení možných nástrah, zauzlení (a p ř ipomenutí si jejich vyzkoušených ř ešení); dokumentace

Systémy hodnocení Bodování je pr ů b ě žná forma hodnocení č inností, které jsou bu ď m ěř itelné, nebo u nichž je možné stanovit po ř adí podle jiných kritérií. Jeho výhodou je možnost hodnotit zdánliv ě nesoum ěř itelné č innosti a dlouhodob ě srovnávat úsp ě šnost r ů zných herních jednotek D ů vody bodování: Motivace Aktivizace Poznání ú č astníka Existence po ř adí

Bodování Bodovat lze veškeré č innosti, ale pokud to spojíme s celoro č ní hrou pak rozhodn ě nebodovat: - Chování a jakoukoliv samoz ř ejmost - Nevhodn ě zvolené č innosti - Oddílové práce - Akce zábavného charakteru - Nestrhávat body za č innosti jež nejsou náplní hry

Pravidla bodování P ř ehlednost Jednoduchost Snadná orientace d ě tí – pochopitelnost, rychlost Snadné p ř ipisování díl č ích výsledk ů a sou č t ů Bodovat jen p ř edem ohlášené č innosti Možnost zasáhnout do hry bezbolestn ě pro udržení „vyrovnanosti“

V p ř ípad ě nejasností hru zrušit než v ní pokra č ovat mohlo by to být daleko horší. Pravidla se v průběhu her nemění!