Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

MECHANICKÉ KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
záznam a reprodukce zvuku
Vytvořil: Martin Šturc
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vznik střídavého proudu
Tato prezentace byla vytvořena
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Elektromagnetické vlny
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk Zdroje zvuku.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Akustika.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 02. Kmitavý pohyb Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Kmitavý pohyb
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Skládání kmitů.
Střídavé napětí a střídavý proud
Definice periodického pohybu: Periodický pohyb je pohyb, který se v pravidelných časových intervalech opakuje, např. písty spalovacího motoru,
Zvuk a hudba.
Obvody střídavého proudu
Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Akustika kmity 4 Hudební zvuk–tón. TÓN A NĚKTERÉ FYZIKÁLNÍ VELIČINY CHARAKTERIZUJÍCÍ JEHO VLASTNOSTI Tónem nazýváme zvuk, vznikající v klasických hudebních.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk a hudba.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
Význam matematiky v hudbě
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zvuky a Fourierova transformace
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Odraz vlnění obecná vlna x = 0  y = 0.
ZVUK.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru se mění tóny posunem prstů po hmatníku. Čím kratší část struny se rozkmitá, tím je vyšší tón. Čím je část struny kratší, tím rychleji se rozkmitá. Výška tónu je určena jeho frekvencí. Čím větší je frekvence, tím je tón vyšší. Těleso s menšími rozměry kmitá s vyšší frekvencí. Proto menší hudební nástroje vydávají vyšší tóny. Počet pravidelných změn za 1 sekundu určuje kmitočet (frekvenci) tónu. Jednotkou kmitočtu je hertz, značka Hz. Byla pojmenovaná podle německého fyzika Heindricha Rudolfa Hertze.

Každý tón by mohl být popsán svou frekvencí (vyjádřenou v hertzích), v praxi by ale bylo takové označení velmi nepohodlné. Frekvence se proto uvádí jen pro základní tón, kterým je tzv. komorní a, které má frekvenci 440 Hz. V hudbě se následně jednotlivé tóny označují písmeny.

Kmitočet určuje výšku tónu, který zachytíme sluchem (např. komorní a má kmitočet 440 Hz). Tón zahraný na piano zní jinak, než stejný tón zahraný například na housle. Základní frekvence obou tónů je v obou případech stejná. Rozdíl je v tzv. vyšších harmonických frekvencích, které znějí mnohem slaběji než základní frekvence. To, co činí oba tóny rozdílnými se nazývá barva zvuku. Z časového průběhu tónu píšťaly varhan a kytarové ladičky vidíme, že perioda je stejná. Proto je stejná i frekvence a výška tónu. Časové průběhy obou tónů jsou ale různé.