Byzantská kultura V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETKOVÉ POJIŠTĚNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Ekologická stopa. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Tabulátory (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Byzantská říše Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
KLADÍ Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/
Kritéria dotazů II Access (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Práce s pohádkou Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 Jak pejsek s kočičkou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Edita Macků Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_04.
Úvod do databází MS Access (1).
Spuštění programu (10).
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Člověk a vývoj civilizace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Třebová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
STŘEDOVĚK.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola Čelákovice
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Byzantská říše.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CorelDRAW - dokument.
Poznáváme – evropské a světové prostředí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Velikost nářadí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Propojení tabulek Access (6).
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Evropská územní spolupráce
CorelDRAW – základní objekty
Vkládání dat MS Access (5).
VY_32_INOVACE_41_Člověk a kultura
karel oliva Akademie věd ČR
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
GUILLAUME APOLLINAIRE
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
Má země Česká republika.
ŠABLONA III/2 Baroko u nás
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
SVĚTOVÉ KULTURNÍ OBLASTI (CIVILIZAČNÍ SFÉRY)
Celkové náklady stavby
Odpad patří do kontejnerů
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
První státní útvar na našem území, dále jen VM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Poznatky ze života zvířat
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Byzantská kultura V projevech výtvarného umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Kultura obecně1 Situace2 Místo3 Náboženství4 Projev ve výtvarném umění5 Architektura v centru říše6 Architektura v Cařihradu7 Architektura, interiér8 Architektura, vlivy, sever9 Architektura, vlivy, východ10

Obsah Architektura, vlivy, Kyjev11 Architektura, vlivy, Moskva12 Architektura, vlivy, západ13 Architektura, vlivy, Benátky14 Architektura, vlivy, Horní Branná15 Interiér, výzdoba kopule16 Interiér, prostor lodi17 Malby, ikona18 Mozaika19 Ikonostas20

Obsah Móda21 Název stránky 2222 Název stránky 2323 Název stránky 2424 Název stránky 2525 Název stránky 2626 Název stránky 2727 Název stránky 2828 Název stránky 2929 Název stránky 3030

pojem: soubor hodnot vytvořených tělesnou i duševní činností lidí a utvářející lidskou společnost, civilizace objem: zahrnuje díla umělecká (slovesné, výtvarné, hudební, dramatické a další umění; umělecké slohy, styly), myšlenkový odkaz (díla filosofická), duchovní odkaz (náboženství), životní styl, móda, design, … Kultura obecně 1

Po rozdělení Římské říše na Západořímskou a Východořímskou (395 n.l.) došlo ke kulturnímu rozdělení Evropy na dvě části, západní a východní, hranice probíhala směrem od jihu k severu Balkánským poloostrovem. Západně od této demarkační čáry ležela území pod vlivem kultury římské, na východ pak pod vlivem kultury byzantské (Byzantská říše je ekvivalentem pro Východořímskou). situace 2

na územích pod vlivem Východořímské říše, především směrem na sever (Bulharsko, Rusko); základním znakem kultury byla syntéza antiky a orientální civilizace, jakési spojení vlivu římských imperátorů a orientálních despotů místo 3

národnostní rozdrobenost pojila církev, zde řeckokatolická, ortodoxní (pravoslavná), která měla rovněž vliv na rozvoj umění po stránce námětové i formální (sakrální stavby, ikony); literárním jazykem řečtina písmo alfabetické, azbuka, cyrilice, hlaholice náboženství 4

kultura se vyznačovala okázalostí, velkolepostí, nádherou, bohatostí (nešetřilo se zlatem, mramorem, …) Především architektura, desková malba, mozaiky, šperky, výzdoba interiérů, móda projev 5

architektura chrám Hagia Sofia (Boží moudrosti) Konstantinopolis, hlavní město říše, česky Cařihrad, dnešní Istanbul 6

architektura chrám Hagia Sofia (Boží moudrosti) Konstantinopolis (křížový půdorys – antický vliv, několik kopulí – orientální vliv, sloupy z různých druhů mramoru) 7

architektura chrám Hagia Sofia (Boží moudrosti) Konstantinopolis, mozaikové obrazy na zlatém podkladu Ukázka výzdoby interiéru, pohled na kopuli (vytvářela iluzi nebeské klenby) 8

Vlivy v architektuře Sakrální (církevní) architektura v zemích, kde měla vliv ortodoxní církev v ukázkách směrem nejdříve na sever (od centra říše), například na Ukrajině: sv. Michal v Kyjevě 9

Vlivy v architektuře Nebo trošku víc na východ v Moskvě, s dalším regionálním vylepšením, jak nám dokládá slavný Vasil Blažený nedaleko neblaze proslulého Rudého náměstí 10

Vlivy v architektuře Další ukázka poněkud prostšího stylu se symetrickou kompozicí, pro změnu zase v Kyjevě 11

Vlivy v architektuře I Rusové dokázali být skromnější a nepřehánět počet věží, nicméně okázalost v podobě zlatých cibulek si neodpustili … (Ivan Veliký v Moskvě) 12

Vlivy v architektuře Byzantský prvek v sakrální architektuře se objevuje i směrem na západ, na místě západního souseda Byzantské říše, v Itálii, např. v Ravenně … 13

Vlivy v architektuře Když Itálie, nemůžeme opomenout velkolepou baziliku sv. Marka v Benátkách, ach, ty holuby (si odmyslete …) 14

Vlivy v architektuře Pamatujete-li si dobře ravennskou stavbu, porovnejte ji s touto hrobkou … najdete ji v nedaleké Horní Branné, a patří Harrachům, není ovšem tak stará, je jen postavena v byzantském stylu 15

interiéry Při výzdobě vnitřku chrámů se nešetřilo zlatem… 16

interiéry …ani mramorem, vždyť to je vlastně vápenec, a toho v některých oblastech říše bylo… 17

malby Objevuje se specifický prvek, IKONA, ovšem v jiném významu, než ji známe dnes: obraz svatých na dřevěné desce, opět se nešetřilo zlatem 18

mozaika Dnes běžný obraz na plátně se neobjevuje, až od renesance, ovšem mozaika byla typickou ozdobou zdiva… 19

ikonostas Dalším dokladem okázalého zlacení je IKONOSTAS, jakási bariéra mezi presbytariářem a lodí v chrámu 20

móda Žádné tričko s nápisy, kdeže kalhoty, vyberete si něco na sebe, aneb byzantský boutique (či butik) závěrem… 21

poznatky ze studia kunsthistorie (léta praxe) Použité zdroje