Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B 4.5.2016. Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Kojenec – senzomotorika
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Vývojová stádia člověka
Komunikace s dětským pacientem
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Mladší školní období.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Komunikační dovednosti
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 2 v JS 2009
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
PŘ č.4: ÚVOD DO VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
centrální porucha zpracování řečového signálu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
BATOLE Adéla Sůvová C3B. ◦ (1 – 3 roky) ◦ intenzivní rozvoj motoriky, myšlení a řeči ◦ začíná kontrolovat své pohyby ◦ průzkum okolí, hry, zvědavost ◦
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Mimoverbální komunikace
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychické procesy - vnímání
Psychologie v obezitologii
Smyslové orgány.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B

Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj  Vývojový úkol: získávání základní důvěry ke světu  získávání zkušeností z mnoha podnětů -> základy budoucích postojů  „poznávací stádium“ -> Freud – „orální stadium“

Fyzické změny  váha vzroste 3x  tělo se prodlouží o 20 cm -> rozvoj kůže (pokožky), trupu, končetin  výrazná pohybová aktivita  rozvoj jemné i hrubé motoriky - dítě se učí ovládat své tělo  jemná motorika: úchop, tleskání, zacházení s předměty => poznávací funkce + osamostatňování

Rozvoj hrubé motoriky  3. měsíc: - pasení koníčků – opírání o předloktí, držení hlavičky - sed s pomocí -> musí být podepřeno pod pažemi, hlavička je již vzpřímená  měsíc: - spontánně se přitahuje do sedu - s oporou sedí, bez opory sedí v tzv. žabím sedu - převracení ze zad na bříško (důležitý moment) - už není tak odkázán na pečovatele, do které polohy jej položí

 měsíc :  v poloze na bříšku se začíná stavět na dlaně a kolena => důležitá příprava k lezení  9. měsíc :  lezení po čtyřech  pokouší se pohybově osamostatnit  dokáže se samo posadit - sedí pevně bez vrávorání  opory se vzpřimuje do stoje, vnímá hloubku  12. měsíc :  chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku  první samostatné krůčky

Psychika  ubývá spánku – redukce na 14 hodin  většinou cyklus hodiny denně  rozvoj psychické kapacity  neustálé přijímání a zpracovávání podnětů  podnětů by nemělo být přemíru  rozvoj myšlení vazbou příčina – následek  spojování (př: ťuknutí do hračky způsobí zvuk) => schopnost předvídat následky činnosti

 rozpoznávání barev, lokalizace zdroje zvuku, rozlišení hlasů  převážné množství informací pomocí zraku  jídlo hlavním zdrojem potěšení  Freud – „orální stadium“ => poznávání nejčastěji pomocí úst  postupné uvědomování si vlastní osoby = separace  rozeznávání nejbližších příbuzných

 Emoce:  zájem - zaujetí něčím jiným  neonatální smích bez sociálního kontextu  úzkost - reakce na bolest  Odpor - reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni  strach z neznámého  krize – důvěra x nedůvěra

Dítě a rodič  prvních 6. týdnů - vyjít dítěti vstříc  od 6. týdne - potřeba ritualizace denního cyklu -> v 6. měsíci schopno rozpoznat noc a den  Řešení krize:  interakci matky a dítěte - pravidelně například u kojení  Senzitivita matky – citlivost, schopnost rychle reagovat  matčina empatická péče vytváří základ v sebepojetí dítěte  nejdůležitější = zabezpečit dítěti základní potřeby - jistota a bezpečí (vřelé, laskavé a stálé sociální prostředí)

Komunikace  Socializace  prostředkem = mezilidská interakce  postupné uvědomování účinků vlastního chování + jejich záměrné užívání -> vede dospělé ke specifickému chování  pohyby  emoční projevy – smích, pláč  rozvíjející se řeč  reakce na vnější vjemy od rodičů – hlas, doteky

Rozvoj řeči  od 4. měsíce : - broukání = napodobování zvuků podobných slovům  6. a 8. měsíc: - žvatlání = opakování podobných slabik  konec 1. roku: - první smysluplná slova - porozumění slovům: ne, nesmíš, dej + vlastní jméno (dříve)

Otázky  Jak je časově definované kojenecké období?  Hlavní úkol tohoto období?  Jaká činnosti dominuje u kojence?

Děkuju za pozornost

Zdroje    prenatal-novorozenec-kojenec.html prenatal-novorozenec-kojenec.html  