Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B
Obecné informace 0. až 12. měsíc velmi rychlý rozvoj a výrazné změny rozhodující pro další vývoj Vývojový úkol: získávání základní důvěry ke světu získávání zkušeností z mnoha podnětů -> základy budoucích postojů „poznávací stádium“ -> Freud – „orální stadium“
Fyzické změny váha vzroste 3x tělo se prodlouží o 20 cm -> rozvoj kůže (pokožky), trupu, končetin výrazná pohybová aktivita rozvoj jemné i hrubé motoriky - dítě se učí ovládat své tělo jemná motorika: úchop, tleskání, zacházení s předměty => poznávací funkce + osamostatňování
Rozvoj hrubé motoriky 3. měsíc: - pasení koníčků – opírání o předloktí, držení hlavičky - sed s pomocí -> musí být podepřeno pod pažemi, hlavička je již vzpřímená měsíc: - spontánně se přitahuje do sedu - s oporou sedí, bez opory sedí v tzv. žabím sedu - převracení ze zad na bříško (důležitý moment) - už není tak odkázán na pečovatele, do které polohy jej položí
měsíc : v poloze na bříšku se začíná stavět na dlaně a kolena => důležitá příprava k lezení 9. měsíc : lezení po čtyřech pokouší se pohybově osamostatnit dokáže se samo posadit - sedí pevně bez vrávorání opory se vzpřimuje do stoje, vnímá hloubku 12. měsíc : chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku první samostatné krůčky
Psychika ubývá spánku – redukce na 14 hodin většinou cyklus hodiny denně rozvoj psychické kapacity neustálé přijímání a zpracovávání podnětů podnětů by nemělo být přemíru rozvoj myšlení vazbou příčina – následek spojování (př: ťuknutí do hračky způsobí zvuk) => schopnost předvídat následky činnosti
rozpoznávání barev, lokalizace zdroje zvuku, rozlišení hlasů převážné množství informací pomocí zraku jídlo hlavním zdrojem potěšení Freud – „orální stadium“ => poznávání nejčastěji pomocí úst postupné uvědomování si vlastní osoby = separace rozeznávání nejbližších příbuzných
Emoce: zájem - zaujetí něčím jiným neonatální smích bez sociálního kontextu úzkost - reakce na bolest Odpor - reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni strach z neznámého krize – důvěra x nedůvěra
Dítě a rodič prvních 6. týdnů - vyjít dítěti vstříc od 6. týdne - potřeba ritualizace denního cyklu -> v 6. měsíci schopno rozpoznat noc a den Řešení krize: interakci matky a dítěte - pravidelně například u kojení Senzitivita matky – citlivost, schopnost rychle reagovat matčina empatická péče vytváří základ v sebepojetí dítěte nejdůležitější = zabezpečit dítěti základní potřeby - jistota a bezpečí (vřelé, laskavé a stálé sociální prostředí)
Komunikace Socializace prostředkem = mezilidská interakce postupné uvědomování účinků vlastního chování + jejich záměrné užívání -> vede dospělé ke specifickému chování pohyby emoční projevy – smích, pláč rozvíjející se řeč reakce na vnější vjemy od rodičů – hlas, doteky
Rozvoj řeči od 4. měsíce : - broukání = napodobování zvuků podobných slovům 6. a 8. měsíc: - žvatlání = opakování podobných slabik konec 1. roku: - první smysluplná slova - porozumění slovům: ne, nesmíš, dej + vlastní jméno (dříve)
Otázky Jak je časově definované kojenecké období? Hlavní úkol tohoto období? Jaká činnosti dominuje u kojence?
Děkuju za pozornost
Zdroje prenatal-novorozenec-kojenec.html prenatal-novorozenec-kojenec.html