Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
. 1. část Pradědova galerie - Jiříkov Galerie se rozkládá se na rozloze čtyř hektarů. Během prohlídky můžete shlédnout 250 vyřezaných plastik zvířat.
Advertisements

Vypracoval: Michal Klaus
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART.
Románský sloh.
Vánoce Do křesťanského kalendáře byly tyto svátky zařazeny roku 336. Symbolem Vánoc se staly od 16. st. jesličky (betlém), od 19. st. v městském a později.
Doba Charakteristika Znaky
Pop-art 2.polovina 20. století.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Osvícenství.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Křesťanství.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Gotická kultura.
Centrum pro katechezi v Olomouci Křesťané přestávají být pronásledováni a křesťanství se naopak stává se privilegovaným náboženstvím. Křesťané přestávají.
Abstraktní expresionismus
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Středověk Úvod.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Počasí, jak se říká, „že by psa do něj nevyhnal“. Tak jsme vyrazili na výlet. Kam? No přeci do Jindřichova Hradce v tomto vánočním období se.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_13 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
IMPRESIONISMUS.
Antický Řím Dějiny impéria.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Úvodní hodina Lubomír Berka.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Syropalestina.
Umělecké směry 20. století
CESTOVNÍ RUCH.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
KONCEPTUALISMUS Jiří Salajka.
KUBISMUS.
Stoletá válka Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o situaci v Evropě v době stoleté války.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
EVROPA – ÚVOD A RAGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Jezuité z české provincie v Mexiku Oldřich Kašpar Martina Elicarová, Veronika Volfová.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Marcel Duchamp.
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Vánoční příběh ve výtvarném umění
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
Název školy. Plavská škola Autor. Mgr. Marcela Hádková Název
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Akční malba Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Křesťanství Jedno z nejrozšířenějších světových náboženství Prorokem je Ježíš Kristus Abrahámovské náboženství Monoteistické náboženství Křesťanství vzniklo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do středověku.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
SVÉDSKO 1.
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

Duchovní kultura Evropy 12. přednáška Novodobé národní kultury v Evropě. Církev a její role v rozvoji evropské společnosti a duchovní kultury v Evropě.

Kultura dnešní civilizace Platón (Faidros, Dialogy o kráse) – Duši vyživuje krása a je to také ona krása, kteráž způsobuje „růst perutí“ duše a umožňuje jí „létat“; vzdálení se od krásy pak vede k pravému opaku – duše „padá“. Umění – ztělesnění ducha doby

Novodobé umění Hledání sebevyjádření v primitivním umění (indiánské kultury – Polock, Beyus) Abstraktní malířství, vyjádření vnitřního světa umělců (drogy, alkohol, deprese, hledání pořádku, smyslu, krize člověka moderní doby…) Teosofie - konec 19. století, okultní jevy, mystika, reinkarnace, východní náboženství

Konceptuální umění reakce na formalitu, odmítání tradiční metody výtvarného umění. významně narušilo hranici mezi tím, co bylo považováno za umění, a tím, co tradičně uměním nebylo mohl podle návodu stvořit i naprostý laik. tvorba vyjadřuje naprostou neúctu ke všem velkým osobnostem historického světového umění a vůbec ke všemu kulturnímu. Zajímavosti: Yoko Ono (Lennon) Vygumovaná kresba Yves Klein sestavil výstava ‚Prázdno‘ Pier Mansoni - Stoprocentní pravé umělcovo hovno ‚Železná opona‘ – 1962, Paříž

Jackson Pollock americká akční malba inspirovaná evropským kubismem Místo používání štětce autor barvu nanášel tak, že ji přímo lil nebo nechal ukapávat z plechovky na plátno či dřevěnou desku, tok barvy usměrňoval pomocí dlouhé hole, ale také zednickou lžící, špachtlí či čepelí nože. Kolem obrazu autor jakoby tančil nebo do něj přímo vstupoval. Jeho obraz No. 5 z roku 1948 je dosud nejdráže prodaným dílem za rekordních 140 miliónů dolarů (přes tři miliardy korun). Pierre Mondian, Holandsko1872 – 1944, teosofie Joseph Beyeus, Německo 1921–1986 Používal odřezky z filcových a plstěných koberců, sádlo, tuk a jiná mazadla – to jako součást osobní mytologie, vzniklé u krymských Tatarů. Dále kusy plechu, železné obruče, obří vany. Každý může být umělcem – sociální socha

Pierre Mondian, Kompozice Jackson Pollock Joseph Beyeus, Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt

2004 vyhlášení Turnerovy ceny (od roku 1984, galerie Tate, Londýn) nejvlivnější umělecké dílo dvacátého století. 1. Fontána, autor Marcel Duchamp (1887 až 1968), Francie 2. Avignonské slečny, Pablo Picasso (1881 až 1973), Španělsko 3. Diptych s Marilyn, Andy Warhol (1928 až 1987), USA 4. Guernica, Pablo Picasso 5. Červený ateliér, Henri Matisse (1869 až 1954), Francie 6. I Like America and America Likes Me, Joseph Beuys (1921 až 1986), Německo 7. Nekonečný sloup, Constantin Brancusi (1876 až 1957), Rumunsko 8. One: Number 31, Jackson Pollock (1912 až 1956), USA Untitled Works in Mill Aluminium, Donald Judd (1928 až 1994), USA 10. Reclining Figure, Henry Moore (1898 až 1986), Velká Británie

Moderní umění Marcel Duchamp (1917) „Fontána“ (podepsaný pisoár) – nejvlivnější dílo moderního umění

Avignonské slečny, Pablo Picasso Diptych s Marilyn, Andy Warhol Červený ateliér, Henri Matisse

Motem bylo zrušení bariéry mezi posvátným indiánským zvířetem a bílým člověkem z industrializované civilizace. Nakonec Beuys shazuje svůj hábit a zařve, nastupuje do auta, odjíždí na letiště a odlétá do Evropy. To vše na znamení, že kromě indiánské kultury a tohoto kojota ho v Americe nic jiného nezajímá. Joseph Beuys I Like America and America Likes Me, 1974

4. Guernica, Pablo Picasso

30 m vysoký Nekonečný sloup, památník vojákům padlým v první světové válce 7. Nekonečný sloup, 1937 Constantin Brancusi 8. One: Number 31, Jackson Pollock

Untitled Works in Mill Aluminium, Donald Judd 10. Reclining Figure, Henry Moore

Moderní umění Tracey EMINOVÁ: Moje postel (1999) Nominace na Turnerovu cenu za přínos současnému umění.

Katedrála v Chartres, Francie, 12. století Katedrála v Seville, Španělsko, 1402 Durhamská katedrála, Anglie, 11. – 12. st. Katedrála ve Štrasburku, Francie, 13. st.

Pecivál (Hynek Polák): Náš úděl. Maštal, Grošákovy chytré noviny. Je sprostý, když odpoledne jsou zahrady prázdné, je sprostý, když odpoledne lidi nedřou: Obloha v kaluži je hnědá, obloha v kaluži není obloha, obloha v kaluži je jeden velký průjem. Když se na sebe díváš... do kaluže, jsi nechutná, když se odrážíš v kaluži, jsi nechutná, ležíš v průjmu... jednom velkém průjmu. Když se na sebe dlouho díváš do kaluže, tak to, co je v kaluži, nejsi ty, když se na sebe dlouho díváš do kaluže, tak to nejsi ty, je to průjem, jeden velký průjem. Když se na sebe kaluž dívá do kaluže, není to kaluž. Když se na sebe kaluž dívá do kaluže, není to kaluž, je to průjem, jeden velký průjem. Když paří slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, není už ani průjem. Když smaží slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, ani průjem,....mizí...! Když už není Slunce, tak to, co není ani obloha, ani ty, ani kaluž, ani hnědý průjem a není ani "mizí", pak není vůbec nic a nakonec tedy ani nic nic není!?

Otázky táhnoucí se napříč dějinami a náboženstvími Antika: Odkud přichází člověk? Co je člověk? Kam směřuje? Ne (Pochopení Boha): Boží všemohoucnost (otázka zla na zemi), vševědoucnost (predestinace), cíl života (splynutí s Bohem, nirvána X svobodná vůle – padlí andělé, liberalismus) Bůh je všemohoucí, obrovský, ale zároveň strašně maličký a bezmocný. Můžeš si s ním dělat, co chceš – ty ho přijímáš, ale jestli ho někdo chytne, pošlape, nemůže se bránit – a v tom je obrovská síla. Ta bezmoc a síla zároveň.(Marčík - Komenský) Vznik náboženství: křesťanství (vznik, nadšení pro nové učení, postupně moc, okázalost, nadřazenost, neochota k dialogu (souvisí s mocí) X touha po změně, reformě a návrat na začátek (moc, okázalost…) Paralela: židovství, islám (Jan Rypka str. 244 islámská mystika), protestantismus, platí i v politice (národní státy 19.– 20. století)

Evropská civilizace = křesťanská civilizace? doba temna? křížové výpravy? inkvizice? Pronásledování vědy? (Galilei) Křesťanství buduje západní civilizaci: Vzdělání, věda, umění,architektura,za chování antických děl, charitativní činnost, právo, ekonomie.

Vánoce Vánoce - křesťanská a pohanská tradice (zdobení větvemi) Betlémy – první živý betlém (Umbrie, sv. František), Praha – 1560 kostel sv. Klimenta – Klementinum (jezuité) výstava!!!, Josef II. – jesličky v lidovém prostředí, betlemáři (konec 18. století) Vánoční stromek – Německo, Alsasko (16. století, zavěšování zelených stromků, kritika), Alsasko - Štrasburk 17. století - zdobení, Německo 18. století - nejprve bohaté rodiny ve městech (svíčky, Goethe),19. století – ostatní Evropa Vánoční dárky – na Mikuláše, později Štědrý den (Luther) Koledy – koledy Jednoty bratrské, Adam Michna z Otradovic (Chtíc aby spal) Roráty – liturgické mešní zpěvy, původ v době Karla IV., literátní bratrstva (rozvoj od 15. – 16. st., zrušeno Josefínskými reformami

Krýzovy jesličky jsou dílem jindřichohradeckého měšťana a punčochářského mistra Tomáše Krýzy ( ), který je vyráběl přes 60 let. Od roku 1998 jsou jesličky zapsány v Guinnessově knize rekordů jako největší mechanický lidový betlém na světě.

Řezbářská galerie v Jiříkově u Rýmařova - dřevěný betlém v životní velikosti, který čítá cca 240 soch (další přibývají) a váží 20 tun. Betlém byl rovněž vystaven u příležitosti světového kongresu betlémářů v Hradci Králové, kde získal titul Největší betlém na světě. Byl také oceněn Asociací betlémářů v Římě.