Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

KOMPLEXNÍ PRŮZKUM PŮD (KPP).
Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Agroekologie Pedologie
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
DIPLOMOVÁ PRÁCE Studie revitalizace povodí toku Jasénky
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE ČESKÉ REPUBLIKY I
Pedosféra.
Integrované terénní vyučování Geografie
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
* Sopky v České republice * Typy a druhy vrás * Zvětrávání
Základy regionální geografie
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra.
Půda skupina č. 5 Macháčková, Pavlíková, Galočíková, Konečná, Stoklasová.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Půdy České republiky Igor Dostal.
Vztahy mezi klimatem, antropogenní činností a erozí krajiny zaznamenané v přírodních archívech Strážnického Pomoraví Geofyzikální měření RNDr. Vojtěch.
Půda skupina č. 2 Chřibková, Brandýsová, Štrohalmová, Kuková, Korphová.
PŮDY.
Půda skupina č. 1 Berek Matěj, Humplík Lukáš, Sýkora Štěpán, Kupková Pavlína.
Tošková, Jakschová Proske, Bednarz
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Komplexní fyzicko-geografická charakteristika regionu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
(v případě informací, které nelze zjistit od kolegů)
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Pedologie a ochrana půd
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Meteorologie a klimatologie Filip HRBÁČEK.
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Pedogeografie a pedologie Lukáš Dolák

Geoekologie v seminářích Z2011 Metody geografického výzkumu 2

Postavení pedologie v rámci geografie Pedologie  Zabývá se vznikem, vlastnostmi a klasifikacemi půd na zemském povrchu Pedogeografie  Dílčí věda fyzické geografie úzce se doplňující s pedologií Z2011 Metody geografického výzkumu 3

Půda Nejsvrchnější část zemské kůry prostoupená vodou, vzduchem a organismy Rozdíl: půda vs. hlína vs. zemina Z2011 Metody geografického výzkumu 4

Diagnostické horizonty Vrstva půdy se specifickým horizontálním umístění, fyzikálními a chemickými vlastnostmi Jednotlivé horizonty vizuálně oddělitelné Základní horizonty  Organické (anhydrogenní O, hydrogenní Ot) Anhydrogenní (L hor. - opadanka, F hor. - fermentační, H hor. – humifikační), A (humusový), E (eluviální), B (metamorfický), C (půdotvorný substrát/matečná hornina), R (pevná hornina), D (podložní hornina) Z2011 Metody geografického výzkumu 5

Klasifikace půdy Půdní druhy  Členění na základě zrnitosti  Zastoupení jednotlivých frakcí – písek, prach, jíl Z2011 Metody geografického výzkumu 6

Klasifikace půdy Půdní typy  Na základě diagnostických horizontů  Různé taxonomické systémy  pro ČR  WRB_ SK.pdf WRB WRB_ SK.pdf  US soil Z2011 Metody geografického výzkumu 7

Vybrané půdní typy černozem Z2011 Metody geografického výzkumu 8 hnědozem

podzol Z2011 Metody geografického výzkumu 9 Vybrané půdní typy kambizem

Metody terénního výzkumu  Půdní sondy  Půdní vrty  DPZ Z2011 Metody geografického výzkumu 10

Metody laboratorních analýz Fyzikální vlastnosti  Zrnitost  Tepelné vlastnosti  Měrná hmotnost půdy  Vlhkost  Barva Z2011 Metody geografického výzkumu 11

Metody laboratorních analýz Biologické vlastnosti  Obsahu humusu  Obsah mikororganismů Chemické vlastnosti  pH  Salinita Z2011 Metody geografického výzkumu 12

Mapové podklady Mapa 1: Atlas půd ČR 1:  V knihovně PřF Webový archiv Komplexního průzkumu půd Z2011 Metody geografického výzkumu 13

Pedologie v ČR Vzdělávací instituce  Zemědělské univerzity  Mendelova univerzita v Brně  Česká zemědělská univerzita v Praze  Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích/Zemědělská fakulta  Zaměření na zemědělské využití půd  Geografické ústavy Z2011 Metody geografického výzkumu 14

Pedologie v ČR Výzkumné instituce  Česká pedologická společnost  VÚMOP (Výzkumný Ústav Meliorací a Ochrany Půdy)  ÚKZÚZ (Ústřední Kontrolní a Zkušební Ústav Zemědělský) Z2011 Metody geografického výzkumu 15

Zadání cvičení Popište alespoň 3 převažující půdní typy v nejbližším okolí vašeho bydliště (v případě souvislé městské zástavby vyhledejte oblast s převažujícím vegetačním pokryvem) 1) Na základě půdní mapy 1: ( ) vytyčte plochu o velikosti cca 2–5 km 2 zahrnující 3 dominantní půdní typy v nejbližším okolí vašeho bydliště  Podkladová mapa: kompletní, Zoom: max., Fce Kreslení, Průhlednost: 0, zatrhnout fci Měření – Kilometry čtvereční 2) Krátce charakterizujte vytyčené území  Lokalita (obec/městská část, okres), velikost v km 2, charakter a využití krajiny Z2011 Metody geografického výzkumu 16

Zadání cvičení 3) Vypište a krátce charakterizujte vybrané půdní typy včetně subtypu  Fce Legenda mapy, bližší specifikace např. na konkrétní půdní subtyp lze stanovit např. pomocí geologické mapy ČR ) Zamyslete se nad faktory podmiňujících vznik právě těch půdních typů/subtypů, které ve vašem území dominují  Vliv (původní) vegetace, vodních toků, srážek, člověka … Z2011 Metody geografického výzkumu 17

Obsah protokolu Obrázky  Vymezená plocha se 3 převažujícími půdními typy/subtypy (geologická mapa, fce Print Screen)  Vybrané 3 půdní profily (např. z ) Textový komentář  Rozsah max.1 normostrana (900–1800 znaků)  Charakteristika území a 3 půdních profilů, závěr, zdroje Odevzdat elektronicky do odevzdávárny do 1./ Z2011 Metody geografického výzkumu 18