NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_12_S07-Čj-6 VYTVOŘENO: březen 2012 AUTOR: Naděžda Rauchová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura SADA: Český jazyk pro 6. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
ROČNÍK: 6. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace s možností doplňování do textu STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – druhý stupeň POMŮCKY: Barevné fixy CÍL – INOVACE: Pochopení zvláštností užití mluvnického čísla využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu pomocí fixů. Materiál inovativním způsobem seznamuje žáky s problematikou podstatných jmen hromadných, pomnožných a látkových. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák vnímá rozdíl mezi mluvnických číslem a skutečným množstvím, které označují některá podstatná jména.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Není hromada jako hromada peněz melounů dárků lidí kostí dříví listí uhlí kamení Urči mluvnické číslo u podstatných jmen v každé hromadě. číslo množné číslo jednotné Podstatná jména v každé hromadě dej do čísla opačného. peníz člověk meloun kost dárek číslo jednotné ovoce ? Podstatná jména hromadná mají pouze tvar čísla jednotného, ale označují větší množství, hromadu.
Pozor! to přání – ta přání to stavení – ta stavení ta nůše – ty nůše ta růže – ty růže to koupaliště – ta koupaliště to moře – ta moře Vyber podstatná jména hromadná: kámen,křoví, hvězdy, potok,stromoví, hmyz,ledviny skotvítání, louže,mládež,pohoří,zelenina,okurky, drůbež,rukavicekamení, rostlinstvo
Ze skříně na mě vypadly housle. nebo Pojmenuj obrázky, přidej k nim ukazovací zájmeno: Jaké je mluvnické číslo těchto podstatných jmen? Podstatná jména pomnožná mají pouze tvar čísla množného, ale mohou označovat jeden i více kusů. ? ty číslo množné
Vyhledej podstatná jména pomnožná: Vyhledej podstatná jména hromadná (H) a podstatná jména pomnožná (P): Náš dědeček hledal celý den svoje nové brýle, které dostal k Vánocům. Bez nich si noviny ráno nepřečte. Po dlouhém hledání se nakonec rozhodl, že si pojede koupit nové do Domažlic. Ve vrátkách ale zjistil, že klíče od auta nemá v kapse u kalhot ani v košili, ale zabouchnuté v autě. Protože je děda šikovný, popadl kleště a kus drátu a auto otevřel. Stromy shodily své listí a my se pomalu chystáme na zimu. Pod střechou jsou narovnané řady naštípaného dříví, které nás bude hřát, až roztopíme kachlová kamna. Maminka nůžkami ustřihla pár větviček třešní, jejichž květy nám budou o Vánocích zdobit stůl. Ptactvo ukryté v křoví už nezpívá.
Co mají společného slova: hedvábí, zlato, mléko, hliník? - označují nějakou látku - mají tvar čísla jednotného Nápojový lístek nabízel vodu, kávu, minerálku a pivo. Pořídili jsme si nové dózy na čaj, cukr, sůl a mouku. Podstatná jména látková mají tvar čísla jednotného, označují látku bez ohledu na její množství. Vysvětli rozdíl: Maminka pije každé ráno kávu. Tatínek dnes vypil už tři kávy. č. jednotnéč. množnép. j. hromadné námořník obyvatel kámen včela keř ? námořníci námořnictvo obyvatelé obyvatelstvo kameny kamení včely včelstvo keře křoví Doplň danou tabulku:
Použité materiály: Ilustrace – Texty - vlastní