Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_18 Název materiáluVelká písmena.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_11 Název materiálu Archaismy,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_12 Název materiáluTvarosloví:
Vypravování – jazykové prostředky Vypravování – jazykové prostředkyOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_09 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_02 Název materiáluDeformace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_08 Název materiáluBurzovní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_02 Název materiálu Skloňování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_03 Název materiáluKalkulačka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_21 Název materiáluVennovy.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_06 Název materiáluUrčování.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Název prezentace (DUMu)
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
POPIS Shrnutí učiva.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Části obchodního dopisu, osnova
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování AutorMgr. Radka Dušková Tematická oblastČeský jazyk a literatura Tematický okruhSlohové útvary RočníkSekunda (9. ZŠ) Datum tvorbyleden 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

V YPRAVOVÁNÍ Slohové útvary

S LOHOVÝ POSTUP 1. Vypravování je slohový postup, který nás seznamuje s nějakým dějem nebo příběhem - je založeno na postupu vyprávěcím - usiluje o živé a názorné vystižení události a o dějové napětí

S LOHOVÝ POSTUP - základem je jedinečný děj soustředěný kolem jedné či více osob - příběh může být složen i z více událostí, důležité je dodržovat příčinnou návaznost (souvislost), tj. událost předchozí je příčinou události následující - je třeba dbát na časovou posloupnost (tj. dodržet sled událostí, jak šly za sebou), části děje vypravujeme tak, jak se skutečně staly, vyvíjely v čase

S LOHOVÝ POSTUP - důležité je vybrat to nejpodstatnější a vynechat zbytečné podrobnosti - pestrosti vyjadřování docílíme tím, že zbytečně neopakujeme stejné výrazy a volíme taková slova, která vyjadřují děj co nejvýstižněji - vypravovat můžeme to, co jsme sami zažili, případně četli, viděli, slyšeli, nebo si příběh můžete vymyslet

S TAVBA VYPRAVOVÁNÍ 2. Stavba vypravování - vypravování má svou stavbu, tj. podle obsahu se dělí na několik částí - hlavní části jsou tři : 1. Úvod 2. Stať 3. Závěr - všechny části dohromady tvoří tzv. osnovu - počtu částí osnovy odpovídá počet odstavců

S TAVBA VYPRAVOVÁNÍ - stať, která je hlavní částí (jádrem vypravování), se dělí na další části -> pak i osnova má více částí - osnova může být zapsána různě, mohou to být jen jednotlivá slova, případně slovní spojení nebo také celé věty - tvorba osnovy je důležitá (zvlášť u delších vypravování), neboť učí hledat hlavní myšlenky a vyjadřovat je slovy co nejstručněji

O BSAH JEDNOTLIVÝCH ČÁSTÍ 3. Obsah jednotlivých částí vypravování a ) v úvodu - stručně představíme hlavní postavy a prostředí, tj. - KDO je účastníkem děje - KDE děj probíhá - případně KDY, tj. v jaké době, popřípadě v jakém časovém období

O BSAH JEDNOTLIVÝCH ČÁSTÍ b) vlastní vypravování se dělí na několik částí : - začátek děje - rozvíjení děje (zápletka) - vyvrcholení děje - rozuzlení c) závěr - v závěru může být kromě rozuzlení, tj. objasnění okolností děje, i autorovo hodnocení události

J AZYKOVÉ A STYLISTICKÉ PROSTŘEDKY 4. Jazykové a stylistické prostředky a) přímá řeč b) střídání časových rovin - děj zpravidla vypravujeme v minulém čase, ale pro živost a rychlejší spád děje je možno užít ve vypravování slovesné tvary v přítomném čase - např. Spěchal jsem do třídy a vtom uvidím na chodbě školy podivnou postavu.

J AZYKOVÉ A STYLISTICKÉ PROSTŘEDKY c) krátké věty - napomáhají rychlejšímu spádu děje, zvyšují napětí - např. Setmělo se. Blesk. Rána. A znovu. Podruhé. Potřetí. Začalo hustě pršet. d) otázky a odpovědi -část děje se vyjádří rozhovorem e) zvolání - např. To se budeme mít! Do toho! f) neúplné věty - např. Kam šla? Ven. Kdo přišel? Petr.

S LOVNÍ ZÁSOBA VYPRAVOVÁNÍ 5. Slovní zásoba vypravování Využíváme zejména : - různá dějová slovesa - synonyma-zpestřují vypravování - zdrobněliny - obrazná pojmenování (metafora, metonymie, synekdocha, přirovnání ) - frazeologická spojení (rčení, pořekadla, přísloví, pranostiky - citoslovce

Z DROJE STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník ZŠ. Dotisk 2. vydání. Praha: SPN, s. ISBN HANZOVÁ, Marie / SCHNEIDEROVÁ, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle. 1. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN