Kubismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Advertisements

Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETKOVÉ POJIŠTĚNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Tabulátory (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _12 Osobnosti kubismu Téma: Dějepis 9. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Edita Macků Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_04.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Spuštění programu (10).
Náš svět Tematická oblast
Reliéf podle Arcimbolda
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Romantismus.
Vlnění a optika (Fyzika)
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CorelDRAW - dokument.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
KUBISMUS Metelková Surov.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Propojení tabulek Access (6).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
CorelDRAW – základní objekty
Vkládání dat MS Access (5).
Vytvoření databázového dotazu z více tabulek
Křivonosková Kateřina
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Doba první republiky Umění mezi válkami.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Křivonosková Kateřina
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
GUILLAUME APOLLINAIRE
POVOLÁNÍ.
Název projektu: Od rozvoje znalostí k inovacím
Život – pohledy na přírodu
Informatika – Grafika.
Magnetické vlastnosti látek
Kultura a věda mezi válkami
KUBISMUS.
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
YVES KLEIN – Antropometrie
Odkrývání obrázků – poznej místa
Transkript prezentace:

kubismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis

Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Projev6 Charakteristické znaky7 Osobnosti8 Inspirace9 Uplatnění vlivu negerské plastiky10

Obsah Cézannův vliv na Picassa11 Cézannův vliv na Braqurea12 Pablo Picasso, profil13 Picassův analytický kubismus14 Picassův syntetický kubismus15 Picassův vývoj k symbolům16 Picassova Múza17 Georges Braque, profil18 Braque a jeho kubismus19 Légerův osobitý styl20

Obsah Fernand Léger a Albert Sleizes21 Juan Gris, profil22 Grisův syntetický kubismus23 Plastika24 Bohumil Kubišta25 Emil Filla a Josef Čapek26 Otto Gutfreund, profil27 Naše plastika28 Josef Gočár, profil29 Lázně Bohdaneč30

Obsah Naše architektura31 Pražské odvozeniny32 Architektonické prvky kubismu33 Kubistické detaily34 Kubistický Hradec Králové35 Masarykovo náměstí36 Kouzelná Klumparova ulice37 Klumparova s vlysy38 Klumparova s ostěním a římsami39 Klumparova se s vámi loučí40

vstup 1

Základem názvu směru je francouzské slovo cubes, což znamená kostky, krychle, přeneseně hranaté tvary Výrok H. Matisse k metodě nového směru „malba v malých kostičkách“ (les petits cubes) použil nám již známý kritik umění Louis Vauxcelles (autorem i názvu fauvismu) v časopise Gil Blas Původně příliš neuctivý název se (jak už to v minulosti několikrát bylo) ujal a byl používán i samotnými umělci etymologie 2

Naprosto nový (avantgardní) umělecký směr svým pohledem na zobrazovaný objekt, je vnímán jakoby z různých pohledů (nový způsob zobrazení 3d prostoru v 2d formátu, nikoliv perspektivou, nýbrž rozkládáním, skládáním, vkládáním různých stran jednoho objektu, což je revoluční pohled na zobrazení prostoru) Směr se stal základem (východiskem, nastartováním) dalších moderních stylů dvacátého století (futurismus, orfismus, surrealismus) a odrazovým můstkem pro abstraktní umění pojem 3

období 4 Směr vznikl v prvním desetiletí dvacátého století Předcházelo mu období vlivu Paula Cézanna (výstava na Podzimním salónu roku 1907) a objevení černošské plastiky kolem roku 1905 – tzv. negerské období Analytický kubismus ( ) Syntetický kubismus ( ) Vývoj přerušila první světová válka, po ní někteří umělci pokračovali v kubizujícím duchu, jiní přecházeli k abstrakci

lokalita Směr vznikl opět ve Francii, přímo v Paříži Střediskem se stal dům č. 13 v Rue Ravignan na Montmartru Velké oblibě se kubismus těšil v Čechách (a u některých umělců přetrvával celá desetiletí, např. Filla) 5

projev 6 Směr se manifestoval pouze ve výtvarném umění, a to ve všech základních oborech: Malba Plastika Architektura (česká specialitka)

charakteristické znaky Analytický kubismus Rozložení objektu na jeho části tím, že tyto části nazírané po sobě a z různých pohledů jsou na obraze zobrazeny najednou a vedle sebe v ploše V počátečním období námětem krajiny Námětem jsou především zátiší (ovoce, nádoby, nástroje, …) Barevnost potlačena Syntetický kubismus Znovuvystavění objektu z jednoduchých výtvarných prvků, linií, ploch a barev; předmět se stává zase souvislým znakem Vytváření věcí podle vlastních zákonů obrazové skladby Malířské výtvarné prvky přestaly záviset na vnějším světě a získaly autonomii Barevnost zůstává potlačena 7

Pablo Picasso, Juan Gris (Španělsko, malba a plastika) Georges Braque, Fernand Léger (Francie, malba) Henri Laurens, Jacques Lipchitz (Francie, plastika) Bohumil Kubišta, Emil Filla, Antonín Procházka, Josef Čapek (Čechy, malba) Otto Gutfreund (Čechy, plastika) Josef Gočár, Josef Chochol (Čechy, architektura) osobnosti 8

inspirace 9 Nigerská plastika Picassovo převedení

Uplatnění vlivu negerské plastiky 10 Pilotní malba z počátečního období Slečny z Avignonu

Cézannův vliv Cézannova inspiraceUplatnění u Picassa 11

Cézannův vliv InspiraceUplatnění (Braque) 12

Malba, Španělsko/Francie Pablo Picasso ( ) Jeden z nejvíce uznávaných světových malířů Před kubismem prošel modrým a růžovým obdobím (podle převládající barevnosti), kubismus nastartoval negerským obdobím a geometrizací krajin pod vlivem Cézanna Po kubismu přešel k osobitému vyjádření reality, nikoli však k abstrakci, spíše expresi (Guernica, politicky angažované dílo) a typickým symbolům Obrovsky ovlivnil vývoj moderního umění 13

Picassův analytický kubismus 14

Picassův syntetický kubismus 15

Picassův vývoj k symbolům 16

Picassova Múza 17

Malba, Francie Georges Braque ( ) Přes večerní kurzy kresby a profesi natěrače se dostal k umění, známe ho již jako fauvistu Ke kubismu se dostal přes geometrizaci přírodních prvků v krajině Ztělesňuje ctnosti francouzského ducha: racionalitu, uměřenost, harmonii 18

Braque a jeho kubismus 19

Légerův osobitý styl 20

Fernand Léger a Albert Gleizes 21

Malba, Španělsko Juan Gris ( ) Hlavní představitel syntetického kubismu, ve svých malbách používal i techniku koláže V zátiších se objevovaly motivy šachovnice a trojúhelníků Jeho díla se vyznačují puritánskou čistotou a metodickou kázní Pracoval i jako ilustrátor a scénograf (autorem podobizny italský malíř Modigliani) 22

Grisův syntetický kubismus 23

plastika Henri LaurensJacques Lipchitz 24

Náš příspěvek Bohumil Kubišta, Loma Vzkříšení Lazara 25

Další naši malíři Emil FillaJosef Čapek 26

Plastika, Čechy Otto Gutfreund ( ) Rodák ze Dvora Králové nad Labem Účastník první světové války (Francie, z té doby je i snímek) Jeho socha Úzkost je považována za první kubistickou Všeobecně známé je jeho sousoší v Ratibořicích, marně bychom tam hledali stopy kubismu… 27

Naše plastika Návštěva galerie Od Tiziana po Warhola: Otto Gutfreund—Úzkost - YouTube Od Tiziana po Warhola: Otto Gutfreund—Úzkost - YouTube Hráč na čelo 28

architektura Josef Gočár ( ) Rodák z východních Čech, dětství strávil v Bohdanči (proto stavby v našem kraji) Přední představitel směru (spolu s Josefem Chocholem) Z kubistických a urbanistických projektů (Hradec se stal díky jemu Salónem první republiky) přešel k tzv. rondokubismu či obloučkovému stylu, později k funkcionalismu 29

Gočárův pavilon v Bohdanči 30

Naše architektura kubismu Josef Chochol v PrazeJosef Gočár tamtéž 31

Pražské odvozeniny 32

Architektonické prvky kubismu 33

Kubistické detaily 34

Kubistický Hradec Králové 35

Masarykovo náměstí 36

Kouzelná Klumparova ulice 37

Klumparova s vlysy 38

Klumparova s ostěním a římsami 39

Loučí se s vámi Klumparova ulice 40

,_anonymous_photographer,_Mus%C3%A9e_Picasso,_Paris...jpg ,_anonymous_photographer,_Mus%C3%A9e_Picasso,_Paris...jpg Tomáš Topol, fotografie Hradce Králové, 2013 Eva Petrová, Picasso v Československu, Odeon, Praha 1981 Největší malíři, č. 7, Eayglenioss International 2000 José Pijoan, Dějiny umění, Balios, Knižní klub, Praha 2000 Radislav Matuštík, Kubizmus, Vydavatelʼstvo Slovenského fondu výtvarných umení, Bratislava 1965 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha Použité zdroje