kubismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Pojem3 Období4 Lokalita5 Projev6 Charakteristické znaky7 Osobnosti8 Inspirace9 Uplatnění vlivu negerské plastiky10
Obsah Cézannův vliv na Picassa11 Cézannův vliv na Braqurea12 Pablo Picasso, profil13 Picassův analytický kubismus14 Picassův syntetický kubismus15 Picassův vývoj k symbolům16 Picassova Múza17 Georges Braque, profil18 Braque a jeho kubismus19 Légerův osobitý styl20
Obsah Fernand Léger a Albert Sleizes21 Juan Gris, profil22 Grisův syntetický kubismus23 Plastika24 Bohumil Kubišta25 Emil Filla a Josef Čapek26 Otto Gutfreund, profil27 Naše plastika28 Josef Gočár, profil29 Lázně Bohdaneč30
Obsah Naše architektura31 Pražské odvozeniny32 Architektonické prvky kubismu33 Kubistické detaily34 Kubistický Hradec Králové35 Masarykovo náměstí36 Kouzelná Klumparova ulice37 Klumparova s vlysy38 Klumparova s ostěním a římsami39 Klumparova se s vámi loučí40
vstup 1
Základem názvu směru je francouzské slovo cubes, což znamená kostky, krychle, přeneseně hranaté tvary Výrok H. Matisse k metodě nového směru „malba v malých kostičkách“ (les petits cubes) použil nám již známý kritik umění Louis Vauxcelles (autorem i názvu fauvismu) v časopise Gil Blas Původně příliš neuctivý název se (jak už to v minulosti několikrát bylo) ujal a byl používán i samotnými umělci etymologie 2
Naprosto nový (avantgardní) umělecký směr svým pohledem na zobrazovaný objekt, je vnímán jakoby z různých pohledů (nový způsob zobrazení 3d prostoru v 2d formátu, nikoliv perspektivou, nýbrž rozkládáním, skládáním, vkládáním různých stran jednoho objektu, což je revoluční pohled na zobrazení prostoru) Směr se stal základem (východiskem, nastartováním) dalších moderních stylů dvacátého století (futurismus, orfismus, surrealismus) a odrazovým můstkem pro abstraktní umění pojem 3
období 4 Směr vznikl v prvním desetiletí dvacátého století Předcházelo mu období vlivu Paula Cézanna (výstava na Podzimním salónu roku 1907) a objevení černošské plastiky kolem roku 1905 – tzv. negerské období Analytický kubismus ( ) Syntetický kubismus ( ) Vývoj přerušila první světová válka, po ní někteří umělci pokračovali v kubizujícím duchu, jiní přecházeli k abstrakci
lokalita Směr vznikl opět ve Francii, přímo v Paříži Střediskem se stal dům č. 13 v Rue Ravignan na Montmartru Velké oblibě se kubismus těšil v Čechách (a u některých umělců přetrvával celá desetiletí, např. Filla) 5
projev 6 Směr se manifestoval pouze ve výtvarném umění, a to ve všech základních oborech: Malba Plastika Architektura (česká specialitka)
charakteristické znaky Analytický kubismus Rozložení objektu na jeho části tím, že tyto části nazírané po sobě a z různých pohledů jsou na obraze zobrazeny najednou a vedle sebe v ploše V počátečním období námětem krajiny Námětem jsou především zátiší (ovoce, nádoby, nástroje, …) Barevnost potlačena Syntetický kubismus Znovuvystavění objektu z jednoduchých výtvarných prvků, linií, ploch a barev; předmět se stává zase souvislým znakem Vytváření věcí podle vlastních zákonů obrazové skladby Malířské výtvarné prvky přestaly záviset na vnějším světě a získaly autonomii Barevnost zůstává potlačena 7
Pablo Picasso, Juan Gris (Španělsko, malba a plastika) Georges Braque, Fernand Léger (Francie, malba) Henri Laurens, Jacques Lipchitz (Francie, plastika) Bohumil Kubišta, Emil Filla, Antonín Procházka, Josef Čapek (Čechy, malba) Otto Gutfreund (Čechy, plastika) Josef Gočár, Josef Chochol (Čechy, architektura) osobnosti 8
inspirace 9 Nigerská plastika Picassovo převedení
Uplatnění vlivu negerské plastiky 10 Pilotní malba z počátečního období Slečny z Avignonu
Cézannův vliv Cézannova inspiraceUplatnění u Picassa 11
Cézannův vliv InspiraceUplatnění (Braque) 12
Malba, Španělsko/Francie Pablo Picasso ( ) Jeden z nejvíce uznávaných světových malířů Před kubismem prošel modrým a růžovým obdobím (podle převládající barevnosti), kubismus nastartoval negerským obdobím a geometrizací krajin pod vlivem Cézanna Po kubismu přešel k osobitému vyjádření reality, nikoli však k abstrakci, spíše expresi (Guernica, politicky angažované dílo) a typickým symbolům Obrovsky ovlivnil vývoj moderního umění 13
Picassův analytický kubismus 14
Picassův syntetický kubismus 15
Picassův vývoj k symbolům 16
Picassova Múza 17
Malba, Francie Georges Braque ( ) Přes večerní kurzy kresby a profesi natěrače se dostal k umění, známe ho již jako fauvistu Ke kubismu se dostal přes geometrizaci přírodních prvků v krajině Ztělesňuje ctnosti francouzského ducha: racionalitu, uměřenost, harmonii 18
Braque a jeho kubismus 19
Légerův osobitý styl 20
Fernand Léger a Albert Gleizes 21
Malba, Španělsko Juan Gris ( ) Hlavní představitel syntetického kubismu, ve svých malbách používal i techniku koláže V zátiších se objevovaly motivy šachovnice a trojúhelníků Jeho díla se vyznačují puritánskou čistotou a metodickou kázní Pracoval i jako ilustrátor a scénograf (autorem podobizny italský malíř Modigliani) 22
Grisův syntetický kubismus 23
plastika Henri LaurensJacques Lipchitz 24
Náš příspěvek Bohumil Kubišta, Loma Vzkříšení Lazara 25
Další naši malíři Emil FillaJosef Čapek 26
Plastika, Čechy Otto Gutfreund ( ) Rodák ze Dvora Králové nad Labem Účastník první světové války (Francie, z té doby je i snímek) Jeho socha Úzkost je považována za první kubistickou Všeobecně známé je jeho sousoší v Ratibořicích, marně bychom tam hledali stopy kubismu… 27
Naše plastika Návštěva galerie Od Tiziana po Warhola: Otto Gutfreund—Úzkost - YouTube Od Tiziana po Warhola: Otto Gutfreund—Úzkost - YouTube Hráč na čelo 28
architektura Josef Gočár ( ) Rodák z východních Čech, dětství strávil v Bohdanči (proto stavby v našem kraji) Přední představitel směru (spolu s Josefem Chocholem) Z kubistických a urbanistických projektů (Hradec se stal díky jemu Salónem první republiky) přešel k tzv. rondokubismu či obloučkovému stylu, později k funkcionalismu 29
Gočárův pavilon v Bohdanči 30
Naše architektura kubismu Josef Chochol v PrazeJosef Gočár tamtéž 31
Pražské odvozeniny 32
Architektonické prvky kubismu 33
Kubistické detaily 34
Kubistický Hradec Králové 35
Masarykovo náměstí 36
Kouzelná Klumparova ulice 37
Klumparova s vlysy 38
Klumparova s ostěním a římsami 39
Loučí se s vámi Klumparova ulice 40
,_anonymous_photographer,_Mus%C3%A9e_Picasso,_Paris...jpg ,_anonymous_photographer,_Mus%C3%A9e_Picasso,_Paris...jpg Tomáš Topol, fotografie Hradce Králové, 2013 Eva Petrová, Picasso v Československu, Odeon, Praha 1981 Největší malíři, č. 7, Eayglenioss International 2000 José Pijoan, Dějiny umění, Balios, Knižní klub, Praha 2000 Radislav Matuštík, Kubizmus, Vydavatelʼstvo Slovenského fondu výtvarných umení, Bratislava 1965 Sáva Šabouk s kolektivem autorů, Encyklopedie světového malířství, Akademia, Praha Použité zdroje