Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser
Obsah Management - Využití informačních technologií v managementu © Ing. Jan Weiser 1. Význam informačních systémů 2. Informační systém a informační technologie obecně 3. Popis informačních systémů používaných v provozu prodejny Interspár 4. Příklady informačních technologií v provozu prodejny Interspár
1. Význam informačních systémů V poslední 20 – 30 letech se o světě, ve kterém žijeme dá hovořit jako o informační společnosti. Tj. společnosti, kde kvalita života, jeho rozvoj a prosperita závisí v rostoucí míře na informacích a jejich využití „…Receptem na úspěch v obchodě jsou tři věci: 1. Tvrdé vyjednávání s výrobci/dodavateli 2. Jednoduchá marketingová strategie: „Každý den co nejnižší ceny“ 3. Brilantní využití informačních technologií…“ (Sam Walton, zakladatel firmy Wal-Mart)
2. Informační systém Informační systém (IS) = účelové uspořádání vztahů mezi lidmi a prvky IS Informační technologie (IT) zahrnuje všechny prostředky, kterých se využívá k pořizování, uchovávání, zpracování, prezentaci a přenosu dat
2. Informační systém Manažerský informační systém (MIS) - základní stavební bloky
IS při podpoře řízení retailingové (řetězcové) firmy (RF) Schéma možných informačních toků v obvyklé RF
Program IMAGe (denní monitor) Management - Využití informačních technologií v managementu © Ing. Jan Weiser Program IMAGe je základním softwarovým nástrojem pro řízení všech základních procesů souvisejících s činností řetězce. Informace z tohoto programu využívají denně všichni pracovníci firmy, prodavačem počínaje a odbornými pracovníka centrály konče. Přístup je limitován pracovním zařazením daného pracovníka.
Hlavní úkoly programu IMAGe Management - Využití informačních technologií v managementu © Ing. Jan Weiser Program zajišťuje trvalý přehled o nákupu, skladování a prodeji zboží Umožňuje práci s cenou po celou dobu prodeje zboží Vytváří podmínky pro provádění inventarizace zboží v termínech dle rozhodnutí vedení Slouží jako místo pro objednávání zboží V programu se provádějí veškeré odpisy zboží, které již není způsobilé k prodeji Poskytuje manažerům potřebné výstupy, pro rozhodování o prodeji
Program Spaceman Management - Využití informačních technologií v managementu © Ing. Jan Weiser Program Spaceman je základní software, který umožňuje jednotné řízení uložení zboží na prodejní ploše a v jednotlivých regálech. Využívá se pro řízení marketingových akcí plánovaných ze stupně centrály a jejich uskutečňování. Tento program a jeho rozkresy prodejní plochy jsou pro pracovníky zákonem.
Hlavní úkoly programu Spaceman Management - Využití informačních technologií v managementu © Ing. Jan Weiser Program slouží k jednoznačnému umístění zboží na prodejní ploše Určuje umístění zboží v regálu, jeho označení, způsob propagace Provádí analýzy prodejnosti jednotlivých sortimentních skupin zboží Slouží pro plánování obchodních akcí, zejména slevové nabídky zboží, sezónní akce, pravidelné výprodeje zboží Úzce spolupracuje s marketingovým oddělením pří řešení zvýšení prodejnosti zboží
Umístění a označení zboží v regále
Využití plochy v uličkách pro AKCE
Skener Technickým zařízením, které významně doplňuje možnosti výše uvedených softwarů je přenosné zařízení skener. Toto zařízení je speciální přenosný počítač, čtečka čárových kódů, komunikační prostředek, který pracovníkovi umožňuje operativně na prodejní ploše zjišťovat o prodávaném zboží všechny nezbytné informace.
Zařízení pro tvorbu čárového kódu
Otázky a úkoly Objasni význam informačních systémů MO Definuj pojmy informační systém, informační technologie Charakterizuj hlavní úkoly programu IMAGe K čemu slouží program Spaceman? Jaké hlavní funkce má zařízení skener