Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Síla – procvičení příkladů 1.Některé věty jsou chybné. Urči, které to jsou a navrhni jejich opravu. a) Gravitační síla působí pouze na živé organismy,
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Otázky ověřující získané znalosti na téma magnety 1. Jaké druhy magnetů znáš? Přírodním magnetem je nerost magnetovec. Umělé magnety se nazývají ferity.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
9.1 Magnetické pole ve vakuu 9.2 Zdroje magnetického pole
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektromotor a jeho využití
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
38.1 elektromagnetická indukce
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MAGNETICKÁ SÍLA AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
všechny animace a obrázky - archiv autora
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Fyzika – Magnetická síla
Magnetické pole, tvrdé magnety
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Magnetické vlastnosti látek
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
MAGNETICKÉ INDUKČNÍ ČÁRY
Neživá příroda - vzduch
MAGNETICKÉ POLE CÍVKY S PROUDEM.
SILOVÉ PŮSOBENÍ VODIČŮ
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Siločáry elektrického pole
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma sady: Elektrický proud Název: VY_32_INOVACE_Působení magnetického pole na vodič Škola pro 21. století

Prezentace je určena pro výklad silového působení magnetického pole na vodič s proudem a nabité částice v 9. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze tří částí: Opakování učiva (snímky 5 – 8): magnetické pole, permanentní magnety, magnetické indukční čáry, magnetické pole vodičů s proudem, Ampérovo pravidlo pravé ruky. Výklad nové látky (snímky 9 – 12): působení magnetického pole na vodič s proudem, magnetická síla, Flemingovo pravidlo levé ruky, katodové paprsky, polární záře Shrnutí probrané látky a závěrečný test (snímky 13 – 24). 2 Anotace

Popis práce s prezentací: Mezi jednotlivými snímky se přechází standardním způsobem. Snímky č. 8, 10, 11 obsahují hypertextové odkazy na videa a animace umístěné na webových stránkách, které se zobrazí po kliknutí na ikonu (obrázek filmového pásu). Snímky č. 15 – 24 obsahují testové otázky s nabídnutými možnostmi odpovědí. Žáci po kliknutí na odpověď na interaktivní tabuli, nebo myší přímo v prezentaci ihned zjistí, zda odpověděli správně (zobrazí se ikona správné nebo nesprávné odpovědi, která po chvíli opět zmizí). Časová náročnost 40 min. 3 Anotace

Působení magnetického pole na vodič 4

Magnetické pole vytváří: permanentní magnety zmagnetovaná tělesa vodiče s proudem pohybující se nabitá tělesa nebo nabité částice 5 Opakování – Magnetické pole

Permanentní magnet je trvale zmagnetované těleso. Má dva póly: severní (N-bývá označený), jižní (S) Souhlasné póly dvou magnetů se odpuzují Nesouhlasné póly dvou magnetů se přitahují Magnetka je malý permanentní magnet Poblíž severního zeměpisného pólu je jižní magnetický pól Země (magnetka se k němu otáčí svým severním pólem) 6 Opakování – Permanentní magnety

Jsou to křivky znázorňující magnetické pole 7 Opakování – Magnetické indukční čáry Obr.1 Obr.2 Obr.3

1820 H. Ch. Oersted (dán) objevil pomocí magnetky magnetické pole v okolí vodičů s proudem Ampérovo pravidlo pravé ruky: Uchopíme vodič pravou rukou tak, že palec ukazuje v dohodnutém směru proudu (od + k –), pak pokrčené prsty ukazují směr indukčních čar. 8 Opakování – Magnetické pole vodičů s proudem Obr.4Obr.5

Na vodič s proudem v magnetickém poli působí magnetická síla, jejíž velikost závisí na: Silovém působení magnetického pole („síle magnetu“) Velikosti proudu Délce vodiče (kterou zasahuje do magnetického pole) Úhlu, který svírá vodič se směrem magnetických indukčních čar Využití: elektromotory, reproduktory, měřící přístroje – ampérmetr, voltmetr) 9 Působení magnetického pole na vodič s proudem

Když levou ruku umístíme do magnetického pole tak, aby magnetické indukční čáry vstupovaly do dlaně a prsty ukazovaly v dohodnutém směru proudu ve vodiči, tak palec ukazuje směr působení magnetické síly 10 Flemingovo pravidlo levé ruky Obr.6

Vznikají mezi elektrodami v trubici, ve které je vakuum, po připojení ke zdroji vysokého napětí (je to proud elektronů) Po dopadu na vhodnou látku způsobí její světélkování Směr paprsků se dá vychylovat magnetickým polem Využití: TV obrazovky, monitory, osciloskopy 11 Katodové paprsky Obr.7

Trajektorie nabitých částic ze Slunce a kosmického prostoru jsou zakřivovány magnetickým polem Země a vstupují do atmosféry poblíž pólů (odkud vystupují magnetické indukční čáry) Po nárazech nabitých částic do molekul ve vzduchu vzniká světelné záření – polární záře 12 Polární záře Obr.8 Obr.9

Zopakovali jsme základní pojmy z učiva o magnetizmu: permanentní magnet, magnetická indukční čára, Ampérovo pravidlo pravé ruky Na čem závisí velikost magnetické síly působící na vodič s proudem v magnetickém poli Co říká Flemingovo pravidlo levé ruky Co jsou katodové paprsky Jak vzniká polární záře 13 Co jsme se dozvěděli?

Následující test se skládá z 10 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí … 14 Závěrečné opakování

15 1.Když se zvětší proud procházející vodičem v magnetickém poli, tak se velikost magnetické síly: Nezmění Zmenší Zvětší

16 2.Největší síla působí na vodič s proudem, když svírá se siločárami úhel: 0° 45° 90°

17 3.Směr působení magnetické síly na vodič s proudem v magnetickém poli popisuje: Ampérovo pravidlo pravé ruky Oerstedovo pravidlo levé ruky Flemingovo pravidlo levé ruky

18 4.Katodové paprsky jsou proudem: protonů neutronů elektronů

19 5.Nejvíc nabitých částic ze Slunce a kosmického prostoru vstupuje do zemské atmosféry poblíž: rovníku 50. rovnoběžky Zemských pólů

20 6.Silového působení magnetického pole na vodič s proudem se nevyužívá v: elektromotorech reproduktorech elektromagnetech

21 7.Křivky znázorňující magnetické pole se nazývají: Magnetické siločáry Elektrické siločáry Magnetické indukční čáry

22 8.Když se změní směr proudu ve vodiči, který je v mag. poli a směr mag. indukčních čar se nezmění tak se směr působení magnetické síly: nezmění změní na kolmý změní na opačný

23 9.Když se změní směr proudu ve vodiči, který je v mag. poli a směr mag. indukčních čar se změní na opačný, tak se směr působení mag. síly: změní na opačný změní na kolmý nezmění

24 10.Souhlasné póly magnetů: se přitahují na sebe nepůsobí se odpuzují

Použitá literatura: RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN Jiné zdroje: Obr. 1 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 2 - AUTOR NEUVEDEN. lucy.troja.mff.cuni.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 3 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 4 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 5 - REICHL, Jaroslav; VŠETIČKA, Martin. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 6 - AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 7 - D-KURU/WIKIMEDIA COMMONS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 8 - STRANG, Joshua. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. 9 - NASA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité zdroje