HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Rozbor uměleckého textu
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Realistický román.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bratři Čapkové.
Romantismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
 spisovatel, novinář  otec alkoholik, zemřel brzy (matka se s dětmi často stěhovala)  nedokončil gymnázium, vyučil se drogistou a maturoval na obchodní.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_311_Zdeněk Jirotka, Saturnin AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
William Shakespeare.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
největší literární osobnost 2. pol. 19.stol. novinář, básník, prozaik, literární a divadelní kritik pocházel z Malé Strany gymnázium,maturita, filozofie.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Významní představitelé renesanční literatury
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
ROMANTISMUS.
Kritický realismus v literatuře
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Franz Kafka Zdeňka Faltusová Septima 2009/2010
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Božena Němcová (1820 – 1862).
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Otec Goriot Honoré de Balzac
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Albert Camus ( ).
Transkript prezentace:

HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta

Honoré de Balzac  narodil se 20.května 1799  zemřel 18.srpna 1850  francouzský spisovatel, kritik a novinář  považován za zakladatele kritickorealistického románu

Život  otec zbohatl jako vedoucí zásobování armády  nejstarší ze 4 dětí  v Paříži vystudoval práva  zaměstnán u notáře  od roku 1822 se živil psaním dobrodružných románů

 snažil se dostat do vyšší společnosti  psal pro výdělek  roku 1833 se seznámil prostřednictvím korespondence s Ewelinou Hánskou  oženil se s ní v posledním roce života  na jeho pohřbu promluvil Victor Hugo

Dílo  svá díla zařazoval do větších celků např.: Lidská komedie  Lidská komedie – obsahuje cca 100 románů a povídek  snaha o zobrazení francouzské společnosti 19. století  jádrem jsou romány Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán  v předmluvě k Lidské komedii zdůvodňuje své umělecké záměry

Příklady děl  historický román - Šuani (1829)‏  román s fantastickými prvky – Šagrénová kůže (1831)‏  romány – Plukovník Chabert (1832), Evženie Grandetová (1833), Velikost a pád Césara Birotteaua (1837), Sestřenice Běta (1846), Bratranec Pons (1847)‏

Otec Goriot  román  patří do realismu  vydaný roku 1835  příběh podle skutečné události

Hlavní postavy  Jean Joachim Goriot – poctivý, obětavý, citlivý, nadevše miluje své dcery a udělá pro ně vše, kdysi úspěšný obchodník, v penzionu terčem vtipů a posměšků, umírá v chudobě, opuštěn svými dcerami  Evžen de Rastignac – chudý mladý student, pochází z venkova, studuje práva, na počátku poctivý a čestný, později ctižádostivý, ztrácí své iluze tím, jak poznává realitu, prahne po vysokém postavení a penězích

 Vautrin – zlý, bez iluzí, nabádá ke špatnostem, uprchlý zločinec, galejník, vlastním jménem Jakub Collin zvaný Smrtifouk  Paní Vauquerová – vlastní penzión, ve kterém bydlí otec Goriot  Paní Couturová – vdova, stará se o Viktorínu Tailleferovou  Anastázie de Restaud – Goriotova dcera, krásná, mladá, bohatá dívka, provdaná za hraběte de Restaud

 Delfína de Nucingen – Goriotova dcera, provdána za bankéře de Nucingen, mladá, krásná, touží po štěstí, chce si zlepšit své postavení ve společnosti  Paní de Beauséant – sestřenice Evžena, zaujímá velmi vysoké postavení ve společnosti, uvede do společnosti i Evžena  Horace Bianchon – mladý medik, přítel Evžena, citlivý, poctivý, ošetřuje umírajícího Goriota  Maxim de Trailles – milenec hraběnky de Restaud  Slečna Michonneauová  Pan Poiret

Děj  Děj se odehrává v Paříži, 1. polovina 19. století  Paní Vauquerová vlastní penzión, ve kterém bydlí otec Goriot a Evžen de Rastignac  Goriot je bývalý výrobce nudlí, všechen svůj majetek přenechal dcerám, které moc miluje, ony se ho straní, přicházejí jen, když potřebují peníze  Evžen studuje práva a chce se dostat do vyšší společnosti, v tom mu napomáhá jeho sestřenice paní de Beauséant

 uvede ho do společnosti, tam pozná hraběnku de Restaud a zamiluje se do ní  později se seznámí s Delfínou, druhou Goriotovou dcerou  Vautrin mu chce dopomoct k bohatství  Goriot skončí zcela bez peněz, umírajícího ho opečovává Evžen a Bianchon, jeho dcery za ním nechtějí jít  pohřební náklady platí Evžen, dcery nepřijely ani na pohřeb

Znaky směru  studium společenského života  charakteristika postav  posuzuje, zkoumá mravy tehdejší společnosti  vývoj postav během děje  nepíše o minulosti  zobrazení společenských tříd  autor nevyužívá autostylizace

Jazykový projev  dlouhá souvětí  přechodníky  přirovnání  kratší věty - gradace děje  převažuje spisovný jazyk  některé hovorové výrazy

Záměr autora  podat reálný obraz soudobé společnosti  ukázat zkaženost a necitelnost tehdejší francouzské společnosti  kritika společnosti  povaha společensky formována  zachycení společnosti v celé souvislosti

Struktura díla  kniha nebyla rozdělena na kapitoly  2 hlavní témata – osud otce Goriota a Evžena de Rastignac  témata se prolínají  pouze hlavní dějová linie

Zdroje  Balzac, Honoré de.Evženie Grandetová Otec Goriot, z francouzských originálů přeložili Josef Heyduk a Božena Zimová. Evženie Grandetová – 3.vydání Otec Goriot – 4.vydání. Praha:Odeon, 1986.