VY_32_INOVACE_2_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_CIVILIZAČNÍ CHOROBY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační číslo:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_09_20_návykové látky. Návykové látky jsou omamné látky (drogy) a psychotropní látky.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
normální tepna kornatění tepny zkornatělá tepna s krevní sraženinou.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.33_Prvni_pomoc_stabilizovana_poloha.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Alternativní výživové směry
Karolína Konečná 8.třída
Sabina Sedlářová Edita Blažková Kamila kiliánová Lucie komínková
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Civilizační choroby Vysoký krevní tlak.
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název projektu: Moderní škola
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
OBEZITA A PREVENCE OBEZITY
U lovců a sběračů potravy, zemědělci
Životní cyklus.
Prezentace – výklad učiva
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
VY_32_ INOVACE_ 20_ PŘÍRODOVĚDA 5
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Diferencované stravování
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Geometrie řízení a uložení kol.
KOSTRA.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_CIVILIZAČNÍ CHOROBY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační číslo: cz.1.07/1.4.00/ Mgr. Ladislava Hofmanová

 Nemoc je změna organismu, která představuje psychickou a fyzickou nepohodu.

 1. Mytí rukou (po každém použití toalety, před přípravou a konzumací jídla a při návratu domů z venku).  2. Očkování (chrání před samotnou nemocí a při tvorbě přirozeného rezervoáru).  3. Pozor na antibiotika (čím častěji se užívají, tím méně účinkují).

 Skupina onemocnění, která jsou spojena s životním stylem.

 Průmyslová velkovýroba a druhotně i příjem kalorických jídel.  Úbytek fyzického pohybu.  Nadměrná konzumace jídla, alkoholu a cigaret.  Zvýšený stres.

 Infarkt myokardu  Cévní mozkové příhody  Obezita  Cukrovka  Nádory  Deprese  Předčasné stárnutí  Předčasné porody a potraty Modrý kruh – mezinárodní symbol diabetu

 Co si představíš pod pojmem stres?  Souhrn fyzických a duševních reakcí na nepříjemný stav.  Druhy stresu  Druhy stresu :  Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k lepším výkonům.  distres: - nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění.

 Fyzikální faktory  Fyzikální faktory : prudké světlo, nadměrný hluk.  Psychické faktory  Psychické faktory : zodpovědnost (nezaplacené účty, nedostatek peněz), práce nebo škola (zkoušky, dopravní špička, termíny úkolů).  Sociální faktory  Sociální faktory : osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání), životní styl (přejídání, nezdravé složení stravy, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku).

 Traumatické faktory  Traumatické faktory : události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, setkání, sňatek, rozvod, stěhování).  Dětské faktory  Dětské faktory : vystavení stresu v raném věku může trvale zvýšit odpověď na stres, např. u týraných a zneužívaných dětí, školní zátěž, alkoholismus rodičů, přílišná náročnost rodičů.

 Každodenní stres se lidé snaží zvládat různými způsoby, které mj. zahrnují fyzické cvičení, různé relaxační techniky, meditace.

 Infarkt myokardu (srdeční mrtvice) je náhlé přerušení krevního zásobování části srdce.  Dochází k němu náhlým uzávěrem srdeční (koronární) tepny - nejčastěji vznikem krevní sraženiny. Ucpaná tepna (1) Poškozený okrsek srdečního svalu (2) Pravá koronární tepna (RCA) Levá koronární tepna (LCA

 Infarkt myokardu se vyskytuje více u mužů než u žen. Nejvíce ohroženi jsou muži nad 50 let a ženy nad 60 let. infarkt spodní stěny

 Ukládání cholesterolu do stěny tepny.  Postupné zvětšování tukového plátu zužuje její průsvit.  V jednom okamžiku se začne tvořit krevní sraženina, nasedávající na tukové hmoty, dráždící krevní destičky.  Tento okamžik nastává nejčastěji v klidu, často ve spánku.  Jiné vyvolávající momenty, jako vystavení stresu, chladu, fyzická zátěž nebo změna počasí jsou málo časté.

 Déletrvající (přes 10 minut) tlaková krutá svíravá bolest v oblasti srdce a hrudní kosti.  Bolest neustupuje a je stále silná v jakýchkoli polohách.  Typické je vyzařování bolesti do ramene, krku a levé ruky a lopatky.  Nadměrné pocení.  Úzkost a dušnost.  Mohou se také objevit bolesti zad, břicha a čelisti.  Většinou se bolest dostavuje náhle, často v klidu nebo ve spánku.

 Nekouřit.  Vyhýbat se tučným a mastným jídlům.  Pravidelně cvičit.  Nahrazovat živočišné tuky rostlinnými.  Mít optimální tělesnou váhu.  Nepřetěžovat organismus (velkou fyzickou nebo psychickou námahou).

 Je stav, ve kterém přirozená energetická rezerva člověka, která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad obvyklou úroveň a poškozuje zdraví.

 Nadměrný příjem potravy.  Deprese.  Nedostatek pohybu.  Nepravidelné stravování.  Mateřské přibírání váhy.  Hypofunkce štítné žlázy.  Nadbytek estrogenů.

 Index tělesné hmotnosti, obvykle označovaný zkratkou BMI (z anglického body mass index) je číslo používané jako měřítko obezity, umožňující statistické porovnávání lidí s různou výškou. Index se spočítá vydělením hmotnosti daného člověka druhou mocninou jeho výšky:

 Do tohoto vzorečku se dosazuje hmotnost v kilogramech a výška v metrech a výsledná jednotka kg/m² se často vynechává

A) Je to přirozený proces dospívání. Je to přirozený proces dospívání. B) Stav, ve kterém přirozená energetická rezerva člověka, která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad obvyklou úroveň a poškozuje zdraví. Stav, ve kterém přirozená energetická rezerva člověka, která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad obvyklou úroveň a poškozuje zdraví. C) Zvýšený přínos tučných jídel. Zvýšený přínos tučných jídel.

Ano, velmi dobře.

 Ne, to není správně  Ne, to není správně.

 BMI je zkratka Indexu tělesné hmotnosti, z anglického body mass index) ? AnoNe

 Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k lepším výkonům AnoNe

  Dostupné pod licencí: Creative Commons   Dostupné pod licencí: Creative Commons   Dostupné pod licencí: Creative Commons  A1%C5%A1tera.jpg?uselang=cs A1%C5%A1tera.jpg?uselang=cs  Dostupné pod licencí: Creative Commons   Dostupné pod licencí: Creative Commons      Dostupné pod licencí: Creative Commons     lhttp://zivot.lesk.cas.sk/clanok/1251/skola-v-topolcanoch-len-pre-geniov.html l    lhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blue_circle_for_diabetes.svg l