Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment Základní informace: Návrh zpracováván řešitelským týmem MV ČR Projednání návrhu ŘV eGov Dopracování materiálu Vnitroresortní připomínkové řízení do konce Projednání materiálů s územní samosprávou (průběžně) Projednání materiálů s odbornou veřejností (průběžně) Meziresortní připomínkové řízení do konce 08/2013 Vypořádání připomínek a dopracování materiálu 09/2013 Předložení vládě 10/2013 2
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment Základní informace k obsahu: Materiál navržen jako technologicky neutrální Koncepce eGov v užším slova smyslu; koncepce rozvoje veřejné správy je zpracovávána paralelně Čtyřvrstvá architektura Služby veřejné správy - „CO“ Služby informační společnosti - „JAK“ Služby ICT platforem - „KUDY“ Služby komunikační infrastruktury - „KDE“ Orientace na klienta veřejné správy Návaznost na financování EU (ex ante kondicionality) 3
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment 4 Shrnutí základních problematických aspektů harmonického e-vládnutí Neexistence standardů pro procesy ve veřejné správě Duplicita agend a činností veřejné správy Nekoncepčnost, neefektivita a nízká transparentnost procesů veřejné správy Vysoká administrativní zátěž Místně a věcně rozdílný přístup k řešení procesů veřejné správy Nedůslednost v přípravě a schvalování legislativních opatření
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment 5 Opatření ke zlepšení e-vládnutí - struktura Katalogizace služeb Standardizace agend Implementace ve veřejné správě Zpětná kontrola Automatické nárokové Poloautomatické nárokové Nenárokové/ nelze automatizovat AIS Působnostní a AIS Modelovací Napříč územní působností Napříč věcnou působností Napříč osobní působností Působnostní legislativa Samoregulace Outsourcing Postavení úředníků Servisně oriento- vaná architektura eGovernmentu RIA / CIA Nákladově orientovaný výkon Zpětná vazba klientů Permanentní revize agend
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment 4-vrstvá servisně orientovaná architektura Služby veřejné správy – 1. vrstva („CO?“) Registr práv a povinností Procesní modelování agend veřejné správy Zavádění úplného elektronického podání Sdílené služby informační společnosti – 2. vrstva („JAK?“) Základní registry (ZR) Datové schránky (ISDS) CzechPOINTy Portál veřejné správy (PVS) Systémy pro propojení datového fondu, pro publikace open dat, pro vzájemné uznávání evropských ID, pro publikaci formulářů, propojení rozhraní na životní situace 6
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment 4-vrstvá servisně orientovaná architektura Služby ICT platforem – 3. vrstva („KUDY?“) Národní i regionální datová centra propojená vzájemně i do EU se společným dohledem zejména na úrovni průřezových služeb informační společnosti Definované služby standardní, kritické a krizové Definované standardy SLA, provozní a bezpečnostní standardy Služby datové a komunikační infrastruktury– 4. vrstva („KDE?“) Na úrovni komunikační infrastruktury se jedná o rozhraní Internetu, Intranetu a komunikačních sítí v EU Definované služby standardní, kritické a krizové infrastruktury Definované standardy SLA, provozní a bezpečnostní standardy 7
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment Postupové milníky implementace Dílčí cíl 1: Umožnit v roce 2020 nejméně 85 % podání vůči veřejné správě jako úplné elektronické podání. Dílčí cíl 2: Realizovat úplná elektronická podání bez nutnosti dokládat údaje doložitelné z propojeného datového fondu veřejné správy. Dílčí cíl 3: Umožnit prvoinstanční úplná elektronická podání bez ohledu na místní a věcnou příslušnost samoobslužně nebo asistovaným způsobem. Celkovým cílem koncepcí rozvoje veřejné správy je zlepšení výkonu, tedy i služeb klientům VS 8
Řízení procesu změn informačních služeb eGovernment Děkuji za pozornost! Mgr. Bohdan Urban ředitel odboru veřejné správy a eGovernmentu Ministerstvo vnitra ČR nám. Hrdinů Praha 4 Tel: