Moravské dopravní fórum, Olomouc duben 2016 Evropské fondy určené dopravní infrastruktuře – efekt jejich využití: Zhodnocení, kontext, strategie Petr Zahradník,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
Základní informace k aktuálnímu stavu finančních prostředků Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech Ing. Zdeněk Vašák RP MMR NUTS.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Přerov září 2015 Přínosy fondů EU pro rozvoj Olomouckého a Zlínského kraje Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, Brusel, člen Evropského hospodářského.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Seminář pro žadatele Výzva č. 32/ Fyzická revitalizace území 22. ledna 2013 Olomouc.
Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2016 Evropské fondy, jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti,
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
ROP JV – informace o novém programovém období
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Doporučení k nápravě vývoje v inženýrském stavitelství
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Podpora podnikání z pohledu bankovního sektoru
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje v rámci OP VVV
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Moravské dopravní fórum, Olomouc duben 2016 Evropské fondy určené dopravní infrastruktuře – efekt jejich využití: Zhodnocení, kontext, strategie Petr Zahradník, Evropský hospodářský a sociální výbor, Brusel Poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky

STRUKTURA Interpretace několika čísel za období 2007 – 2013; takřka ve třetině třetího roku období 2014 – 2020 bohužel není co hodnotit; Kontext efektů; Strategie a doporučení

INVENTURA OBDOBÍ Horší než se čekalo; efekt není na první pohled zásadně patrný; Řeč čísel: OP Doprava: 151,5 mld. Kč ze zdrojů EU; poslední termín pro předložení k certifikaci ROPy: celková částka na infrastrukturu v 7 ROPech: 50,0 mld. Kč ze zdrojů EU Proplacené prostředky (1) 95,3% (začátek ledna 2016) 96,2% (začátek března 2016) Certifikované žádosti (2) 81,1% (začátek ledna 2016) 85,4% (začátek března 2016) Finančně ukončené projekty (3) 37,3% (!!!; začátek ledna 2016); Prioritní osa 2 (silniční komunikace TEN-T): 2% ROP SZROP MSROP JVROP SMROP SVROP JZROP SČ (1)82,6%80,9%96,6%102,9%106,0%103,3%93,3% (2)79,9%77,2%89,3%102,4%102,7%103,2%88,6% (3)79,8%68,4%104,3%100,7%110,4%104,6%117,1%

INVENTURA OBDOBÍ OP D: Proplacené prostředky v podstatě v pořádku; část však musela být řešena na úkor využití národních zdrojů (dodatečná a zbytečná fiskální zátěž v podmínkách největšího OP); velmi nízký podíl finančně ukončených projektů je spojen s rizikem chyb, které budou identifikovány v následujícím období a nutností v případě prokázání prostředky vracet; viditelné zvláště v podobě železničních koridorů, které však spíše pouze odstraňují dekády trvající zaostalost z minulosti, ale určitě neurčují evropský trend v dopravě (například totální absence projektů vysokorychlostní železnice); v případě dálnic nemůžeme hovořit ani o kvalitativní proměně, potřeba hledat náhradní projekty; přes jisté zvýšení pokrytí území dálnicemi zdaleka není patrný rozvoj, či scelení dálniční sítě, jako například v minulých obdobích v Portugalsku či Španělsku, nyní v Polsku či na Slovensku; nadto zcela chybí investice do doprovodné infrastruktury podél dálnic či k posílení dopravní multimodality; potenciál největšího OP v České republice k provedení kvalitativního up-grade systému dopravní infrastruktury optimálně využit nebyl, byť v některých regionech zásadně přispěl k propojení na celostátní dálniční síť;

INVENTURA OBDOBÍ ROPy: Lichotivější obraz z pohledu čerpání i dosažených efektů, zvláště v případě silnic II. třídy (přibližně 15% z nich prošlo kvalitativní proměnou), velmi nízký podíl silnic III. třídy (přibližně jen necelá 3%; z důvodu jejich obrovského rozsahu; zřejmě správně; doba podpory oprav lokálních komunikací z evropských prostředků je pryč); Zcela zatím chybí jakékoliv vyhodnocení dopadů a výsledků (nikoliv ve smyslu počtu opravených či nově pořízených kilometrů, ale z pohledu využití zainvestované dopravní infrastruktury pro ekonomické účely v nejširším slova smyslu – především z pohledu pozitivního vlivu na nabídkovou stranu ekonomiky, zlepšení podmínek pro průmysl, služby, cestovní ruch apod.

MEZIČAS OBDOBÍ Tristní; téměř ve třetině třetího roku sedmiletého období, tedy téměř ve třetině celého programovacího období není v oblasti nejen efektů (to by bylo dosti předčasné), ale ani čerpání není co hodnotit, což tedy nelze vyhodnotit vůbec pozitivně; OP D: vyhlášeno 5 výzev v celkovém objemu 84 mld. Kč; dvě žádosti (celkem 126 mil. Kč) schváleny; stav čerpání, proplacení = 0; IROP: o nic lepší: 5 výzev zaměřených na dopravu, jedna schválena (350 mil. Kč z celkové alokace IROP na dopravu ve výši 40 mld. Kč); Jakékoliv další komentáře zbytečné

DŮRAZ NA VÝSLEDEK A VÝKONNOST POROSTE -Posílený přístup založený na výkonnosti a orientovaný na výsledky, jež přispívá k vyvážení s tradičním pojetím nakládání ze zdroji Rozpočtu EU a respektuje zavedení nových prvků, které odrážejí současné a budoucí potřeby financí EU; -Nastínění potřeby zlepšení dostupnosti dat a managementu s nimi k zajištění objektivního ocenění reálných přínosů; -Zahrnutí určité evaluace kvality regulatorního rámce pro alokaci výdajů Rozpočtu EU; -Vnímání rozpočtové politiky EU jako ne nutně se vztahující izolovaně k příslušnému roku, ale jako kontinuální proces, který vyžaduje souvislou reflexi (follow-up) projevující se v rozpočtové politice EU ve střednědobém období; -Vnímání z pohledu úzkých vazeb mezi Rozpočtem EU a novým paradigmatem makroekonomické politiky EU -Vnímání jako významné platformy pro doporučení hospodářské politiky, aplikovaná a zavedená v praxi financování EU (Investiční plán pro Evropu; pozvolná změna v charakteru financování v EU: od dotací k návratnosti a výkonnosti; změna obsahových priorit pro financování)

EFEKTY: kvalitativní analýza -Socio-ekonomické dopady: průmět investic do dopravní infrastruktury do základních makroekonomických veličin (České republiky jako celku i regionálně); pokud makroekonomicky významné investice (v součtu 200 mld. Kč + národní financování) nevykáží odpovídající dopad na hospodářský růst ve střednědobém období, je zde něco špatně; zatím se projevil silný poptávkový stimul, který je však pomíjivý (viz vývoj inženýrského stavitelství v prvním období roku 2016); -Konkurenceschopnost: dopad na ziskovost podnikatelského sektoru a atraktivnost pro investiční rozhodnutí (propojenost s podnikatelskými zónami a ekonomickými centry; multimodalita); -Polohová renta České republiky a její využití; mezinárodní doprava; -Multimodalita; -Dopravní dostupnost, obslužnost, bezpečnost; zvýšení komfortu v dopravě; -Ekologie

STRATEGIE A DOPORUČENÍ -Doprava, ani mobilita nejsou explicitně zmíněny mezi 10 jsoucími prioritami Evropské komise v období 2014 – 2019; nicméně jsou integrální součástí řady z nich; -Poslední nosný strategický dokument: 2011 White Paper on Transport: Roadmap to a Single European Transport Area; listopad 2015 konference Evropské komise na vysoké úrovni po čtyřech letech; -Stále prudce otevřené nůžky mezi prioritami tohoto dokumentu a realitou řešenou v České republice; -Priority komisařky Bulc: jednotný dopravní trh, sociální agenda v dopravě, udržitelná doprava, inteligentní doprava, přístup orientovaný na služby

AKTUÁLNÍ PRIORITY V ČESKÉ REPUBLICE -Pravidla jsou daná a karty rozdané do konce dekády; potřeba naučit se podle nich hrát, co možná nejrychleji; -Odstranění překážek: EIA, vnímat trh (aktuální vývoj stavební výroby jako indikátor sentimentu v inženýrském stavitelství; 2015: roh hojnosti, nyní opětovně očekávaná redukce); zdroje jsou (zatím), překážky jsou jiné než finanční: kvalitní veřejná správa, zdravý rozum a schopnost strategického myšlení, jehož závěry se dodrží a realizují); poučení z období 2007 – 2013 a vyvarování se chyb; vnímat okolí, abychom se nestali dopravní periferií ve středu kontinentu a umět ve svůj prospěch vyhodnotit aktuální priority EU (priority = zdroje) a využít naší velmi příznivé ekonomické kondice, zdravého finančního trhu a relativně nízké zadluženosti

Děkuji Vám za pozornost !!!