Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
Zvířata na farmě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_13_Zvířata na farmě Téma: Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.2 František Gellner Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Základní škola a mateřská škola Bukovec
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
Anotace Materiál obsahuje prezentaci nejstarších českých pověstí. Slouží jako doprovodný materiál o nejstarších událostech v pověstech. Je možné využít.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mýty a pověsti Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Ekologie a ochrana přírody
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
STARÉ POVĚSTI ČESKÉ.
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_Český jazyk
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pověst Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o pověsti jako žánru lidové slovesnosti. Porovnává různá zpracování téže pověsti. Jsou v něm zařazeny aktivity k práci s textem. Obsahuje animace.

* Vznik * Druhy * Význam

* Vyprávění o dávných událostech. Jádro příběhu může být pravdivé, ale ústním podáním je příběh doplňován a je stále méně věrohodný. * Většina národů vlastní pověsti, které považuje za své kulturní bohatství. * První zmínky o naší historii jsou zaznamenány v Kosmově kronice z 11. století. * Jak rozumíte citátu „Kdo nezná svou minulost, nemá ani budoucnost“?

* národní: např. o Libuši, o praotci Čechovi * hrdinské: např. o Kozinovi, o Žižkovi * rodové: např. o Bílé paní * místní pověsti: o původu jmen, o založení měst, o strašidlech...

* Pověsti se vztahují k určitému místu a času, případně osobě, proto jim posluchači věřili. Například (v řeckých pověstech): * bohové – sídlo na hoře Olympu * Minos – krétský král * Tantalos - králem lýdského města Sipylu * Odysseus – král Ithaky, účastnil se trójské války Zeus

* Nejznámější zpracování řeckých pověstí o tom, jak si lidé v dávných dobách vysvětlovali původ rostlin, věcí, dění ve světě či v přírodě, najdeme v knize: připisovali je bohům

* Eduard Petiška, Daidalos a Ikaros (úryvky) * V těch dávných a dávných dobách nebylo v Athénách ani v celém Řecku většího umělce nad Daidala. Byl stavitelem i sochařem a dovedl podivuhodně zpracovávat kov i dřevo. Kdo spatřil jeho stavby, byl na pochybách, zda je to dílo člověka, nebo nesmrtelného boha. O jeho sochách se říkalo, že žijí jako lidé. * Žádný koráb se neodvažoval odvézt z ostrova někoho, komu král nedovolil odplout. * Vznesl se výš a výš a byl by se samou radostí z té výšky dal do zpěvu. Přiblížil se k zářícímu spřežení slunečního boha tak blízko, že mohl obdivovat jeho zlatý vůz

* Volné nitě a peří, které už nic nedrželo pohromadě, propustily vzduch. Ikaros mál ještě jednou holými pažemi a zřítil se s výkřikem do mořských hlubin. Voda umlčela jeho ústa a jiskřící hřebeny vln si podávaly hrst bílého peří. * Pod hvězdnou oblohou vyhloubil Daidalos Ikarovi hrob. Na čerstvě navršený rov slétl osamělý pták. To čejka odložila na chvíli svou plachost a křikem připomínala Daidalovi jeho dávný čin. * Ostrov, kde pochoval syna, připomíná podnes svým jménem Ikarův osud. Říká se mu Ikaria. Porovnej závěr obou zpracování. Jak pověst vysvětluje jméno ostrova Ikaria? 4 5 6

Daidalos byl všeumělecKdyby aspoň žuchnul na zem - v starověké Krétě,on však skončil v moři. vynalézal ve dne v noci, Utopil se jako kotě *) bádal v zimě v létě.k Daidalovu hoři. ______ Minos král mu řekl: Tůdle! A tím končí tragédie Utrpěl bych ztrátu!z hlubin dávnověku. Mělo by to zhoubný dopad Pokloňme se Daidalovi, na obranu státu.odvážnému Řeku! ______ Třeba se chtěl trochu ohřát,*) Nebojte se, neutonul, Možná trpěl mrazem – vesele si žije - slunce křídla roztavilo, ale to by potom byla žuchnul rovnou na zem.houby tragédie

Petiškovo zpracování převypravuje pověst v próze, Žáčkovo ve verších. Žáček používá hovorový jazyk, v jeho textu nacházíme rovněž slovní humor a prvky parodie. Znaky pověsti jsou zachovány: jména, místa, čas. Druh: národní, hrdinská, pověst o původu jména (ostrov Ikaria podle hrdiny pověsti Ikara). Závěr se liší u Žáčkova zpracování tím, že zpochybňuje tragickou smrt Ikara, ale nakonec se vrací k závěru původnímu. Petiška vysvětluje původ názvu ostrova.

* Porovnáváme představy dřívějších lidí o životě se svými znalostmi * Porovnáváme jejich chování, řešení problémů se současným životem * Obdivujeme vůli a odvahu lidí, hodnoty, které vytvořili, jejich objevy… * Mohou se nám stát průvodci životem (za své jednání neseme odpovědnost: vina a trest, svědomí, spravedlivá odplata…) * Mohou inspirovat (a stále inspirují)

* Příklady : * Literatura: Aristofanes, Goethe, Homér, Ovidius, Jiří Žáček (řecké pověsti) * Hudba: Bedřich Smetana (české pověsti) * Malířství: Peter Paul Rubens (řecké pověsti) * Sochařství: Feidias (řecké pověsti) * Vyhledejte další díla inspirovaná pověstmi!

* PETIŠKA, Eduard. Staré řecké báje a pověsti. Praha: Ottovo nakladatelství, s. r. o., 2006, ISBN * ŠTĚPÁN, Ludvík. Čítanka plná humoru. Liberec: Dialog, 2003, ISBN * * Obrázky z galerie Klipart