Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí Celostátní síť pro venkov Jihočeského kraje, aktivity Celostátní sítě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
1 Leader + Státní zemědělský intervenční fond Místní akční skupina – MAS.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
Program rozvoje venkova ČR na období Osa 4 Leader Ing. Kateřina Adamcová, oddělení metodiky Osy 4 PRV.
Integrovaný plán rozvoje města (IPRM) Integrovaný plán rozvoje města („IPRM“) Sekce regionální politiky a cestovního ruchu Integrovaný plán rozvoje města.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
KULATÝ STŮL S OBČANY – DISKUZE O BUDOUCNOSTI. Místní akční skupina (dále MAS) je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
Nové programové období, rozvojové strategie území Regionální rozvoj ve vazbě na podporu EU David Koppitz ředitel Odboru regionální politiky Ministerstvo.
PRAHA INTEGROVANÉ NÁSTROJE. INTEGROVANÉ NÁSTROJE V OBDOBÍ 2007 – 2013 Integrované nástroje
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS JIŽNÍ HANÁ Místní Akční Skupina Jižní Haná. Projednání bodu 2 Zpráva o dosavadní činnosti MAS Jižní Haná.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Fond mikroprojektů Euroregionu Praděd Porovnání podmínek Fondu v rámci programu OPPS a nového programu Interreg V-A
____________________________ Praha, únor 2013 Územní dimenze RNDr. Josef Postránecký.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plány vzdělávání a Přemyslovské střední Čechy o.p.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní plán inkluze + OP VVV
Prioritní osa 2 Interreg V-A Česká republika – Polsko Společný sekretariát, Hálkova 2, Olomouc
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje Jablunkovska
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
MAS Lípa pro venkov z.s. Monitoring a evaluace
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Transkript prezentace:

Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí Celostátní síť pro venkov Jihočeského kraje, aktivity Celostátní sítě pro venkov: Seminář „Výzvy nového programového období 2014 – 2020 pro venkov v České republice Dosavadní pozitivní a negativní zkušenosti s politikou rozvoje venkova v ČR – metoda Leader Lektor: Ing. Emil Machálek, CSc

Struktura příspěvku * Úvod * Leader – spolupráce venkovských aktérů, zásady * Historie, vývoj v Evropě a ČR, problémy,zkušenosti * Leader jako součást PRV (IV. osa) * Komunitně vedený místní rozvoj – metoda zapojení partnerů na místní úrovni * Klíčová úloha MAS v rozvoji venkova - Integrovaná strategie území a její realizace

Základní principy Leader 1) existující strategie místního rozvoje 2) partnerství mezi veřejnou a soukromou sférou na místní úrovni tvořící místní akční skupinu (MAS) 3) přístup „zdola-nahoru“ při přípravě i realizaci strategie 4) integrované a multisektorové akce 5) inovační přístup 6) mezinárodní a národní spolupráce 7) vytváření sítí

Uplatňování metody Leader v EÚ Počet MASRozloha území (km2) Podpora EU (mld €) Leader I ( ) ,442 Leader II (1994–1999) ,755 Leader + (2000–2006) 893 (250 nové země) ,105 PRV, osa ,500

Zhodnocení fungování metody Leader v EÚ – EÚD 2010 * MAS prováděly přístup Leader způsoby, které omezovaly potenciální přidanou hodnotu prvků Leader * Používání principů „zdola-nahoru“ bylo omezeno u těch MAS, které udělovaly většinu grantů svým členům * Jen málo MAS mohlo průkazně prokázat příklady inovace či interakce mezi různými sektory * MAS se nezaměřovaly na dosažení cílů svých místních strategií * MAS udělovaly granty projektům bez náležitých nároků na efektivnost * Postupy nebyly vždy transparentní a dostatečně neprokázaly že MAS rozhodovaly vždy objektivně a bez střetů zájmů

Doporučení EÚD Evropské komisi * Pro snížení rizika „mrtvé váhy“ nutno vyžadovat zajištění objektivních a řádně zdokumentovaných postupů pro výběr projektů a fungování zásady partnerství * Přijmout opatření pro důsledné vyloučení střetů zájmů * Stanovit měřitelné a pro místní území specifických cílů, jichž je možno prostřednictvím přístupu Leader dosáhnout * Učinit MAS zodpovědnými za dosažení cílů strategií, za dosažení přidané hodnoty a za efektivnost grantových výdajů a provozních výdajů

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER * IV.1.1. Místní akční skupina (|alokace: 37 mil. EUR * V rámci osy Leader realizuje své SPL 112 vybraných MAS – km2, 3, 67 mil. obyvatel (tj. 63 a 35 %) - 2. kolo 48 MAS - 5. kolo 32 MAS - 5. kolo 32 MAS (dodatečně vybrané) Regionální rozdělení (registrované/přijaté) 194/112 Praha (SČ) 21/11 Olomouc SM) 45/24 České Budějovice (JZ) 31/20 Opava (MS) 10/8 Brno (JM) 34/18 Ústí n.L (SZ) 11/7 Hradec Králové (SV) 42/24

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER * IV.1.2. Realizace místní rozvojové strategie (alokace: 148 mil. EUR, cílový indikátor 7 tis. projektů) K Počet schválených žádostí /118 mil. EURO Podepsané dohody / 118 mil.EURO Realizované projekty / 84 mil.EURO 2013 Počet schválených žádostí 1577 / 18 mil. EURO CELKEM Počet schválených žádostí / 136 mil. EURO

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER Struktura realizovaných projektů (k ) Osa III: % III Občanské vybavení a služby III Obnova a rozvoj vesnic Osa I : % I.1.1. Modernizace zem.podniků 326 I.1.3. Přidávání hodnoty výrobkům 52 I-1.2. Investice do lesů 33

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER * IV.2.1. Realizace projektů spolupráce (alokace: 18 mil. EUR, cílový indikátor 140 projektů, 100 spol.MAS) K Počet schválených žádostí 127 / 13,445 mil.EURO Podepsané dohody 127/ 13,345 mil.EURO Realizované projekty 57 / 7,259 mil.EURO 2013 Počet schválených žádostí 27/ 1,760 mil.EURO Počet doporučených žádostí 30 / 2,300 mil.EURO CELKEM schvál./dopor /15,205+2,300 EURO

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER * IV.2.1. Realizace projektů spolupráce (alokace: 18 mil. EUR, cílový indikátor 140 projektů, 100 spol.MAS) Na realizaci projektů se podílí 87 spolupracujících MAS Mezinárodní projekty k Počet schválených žádostí Počet schválených žádostí 6 Počet doporučených žádostí 7 CELKEM schvál./dopor. 23 (12,5 %)

PRV ČR pro období , IV.osa LEADER Zaměření projektů spolupráce: - Společné akce při pořízení vybavení pro spolky a zájmová sdružení - Úpravy veřejných prostranství - Realizace studií týkajících se kulturního dědictví - Budování naučných stezek, situovaných v regionech spolupracujících MAS - Vývoj, výroba a prodej místních specialit - Realizace vzdělávacích akcí v oblastech péče o krajinu, cestovního ruchu či regionálního značení výrobků

* III. 4.1.Získávání dovedností, animace a provádění * V rámci tohoto opatření jsou podporována místní partnerství, která v souladu s principem LEADER připravují svou Integrovanou strategii území (ISÚ). * Místní partnerství připravují svou ISÚ zejména formou komunitního plánování a uplatňují při přípravě ISÚ partnerský přístup (partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem). * Přímá dotace se místnímu partnerství poskytuje na přípravu ISÚ, dále na pořádání informačních, vzdělávacích a propagačních akcí. * MAX: Kč

Opatření III.4.1. PRV V roce 2013 proběhla jedna výzva Schváleno 59 projektů/ tis. Kč Regionální rozdělení Praha (SČ) 10 Olomouc SM) 9 České Budějovice (JZ) 6 Opava (MS) 4 Brno (JM) 14 Ústí n.L (SZ) 6 Hradec Králové (SV) 10

Pokrytí území ČR MAS k

Rozvoj venkova v novém rámci

Strategie EVROPA 2020 Strategie Evropa 2020 předkládá tři vzájemně se posilující priority: * Inteligentní růst: rozvíjet ekonomiku založenou na znalostech a inovacích. * Udržitelný růst: podporovat konkurenceschopnější a ekologičtější ekonomiku méně náročnou na zdroje. * Růst podporující začlenění: podporovat ekonomiku s vysokou zaměstnaností, jež se bude vyznačovat sociální a územní soudržností.

Společný strategický rámec Obsahem návrhu je užší koordinace fondů, jejímž cílem má být: * soustředění zdrojů na cíle strategie Evropa 2020 prostřednictvím společného souboru tematických cílů, k jejichž dosažení budou fondy přispívat, * větší jednoduchost, které se dosáhne soudržnějšími opatřeními při plánování a realizaci, * větší důraz na výsledek, kterého se dosáhne prostřednictvím výkonnostního rámce a rezerv, * harmonizace pravidel způsobilosti a rozšíření zjednodušeného vykazování nákladů s cílem snížení administrativní zátěže příjemců a řídicích orgánů.

Tematický a územní přístup * Tematický přístup Jedná se o plošnou intervenci v rámci jedné prioritní osy programu ESIF. * Územní přístup Územně zacílená tematická intervence (plně či částečně zacílená intervence do vybraných území dle typologie území ČR, nebo do území státem podporovaných regionů, nebo do dalších území specificky vymezených podle jiných kritérií).

Územní dimenze * Územní dimenze intervencí fondů SSR reflektuje nově koncipovaný přístup k území zaměřený na podporu konkrétních území a snahu zajistit jejich udržitelnou konkurenceschopnost vhodnou mobilizací jejich potenciálu vnějším impulsem. * Strategická kombinace intervencí (synergický efekt) – komplexní rozvoj území * Smyslem uplatnění územní dimenze je, aby programy nebyly koncipovány pouze s plošným zaměřením, ale aby reflektovaly specifické územní problémy, potřeby, regionální rozdíly i potenciál území. *

Integrovaný přístup * Soubor navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os programu či programů ESIF. * - průřezové zapojení všech relevantních aktérů do strategického plánování a řízení na evropské, národní, regionální i lokální úrovni (princip partnerství). - představuje plánování a realizaci obsahově propojených a vzájemně provázaných jednotlivých druhů rozvojových cílů a opatření v konkrétních územních úrovních. Nové možnosti efektivnějšího investování finančních prostředků v rozvoji regionů, měst a obcí.

Integrovaný přístup na regionální úrovni Integrované přístupy na regionální úrovni představují z pohledu regionálního rozvoje zvláštní nástroj pro uplatnění regionální dimenze. Jejich přínosem je zejména dosažení vyšší kvality strategického plánování, řízení a efektivnější vynakládání finančních prostředků. Zároveň představují z pohledu EU silně prosazovaný způsob implementace fondů Společného strategického rámce v rozvoji regionů, měst a obcí. Integrovaná strategie rozvoje území

Typy hlavních integrovaných plánů a strategií v období 2014 – 2020: Integrované plány rozvoje území (IPRÚ) pro metropole Integrované územní investice (ITI) pro města, rozvojová území a hospodářsky slabé regiony Místní rozvoj vedený komunitami pro venkovské, periferní a příhraniční oblasti – Integrované strategie rozvoje území (ISRÚ) pro místní akční skupiny (MAS

Územní vymezení uplatnění integrovaných nástrojů Územní vymezení uplatnění integrovaných nástrojů vychází z typologie území Strategie regionálního rozvoje ČR 2014 – 2020 Rozvojová území (dále také RÚ) Metropolitní oblasti (území s koncentrací více než obyvatel) Sídelní aglomerace (území s koncentrací více než – obyvatel) Regionální centra a jejich zázemí (území s koncentrací obyvatel) Stabilizovaná území (dále také SU) - mimo aglomerace a regionální centra a jejich zázemí: mikroregionální centra – ekonomická a sídelní střediska místního významu tvořící funkční oblasti Periferní území (dále také PU) - území geograficky odlehlá a dlouhodobě se potýkající s kumulací problémů (nedostatečná vybavenost, dopravní dostupnost…) Státem podporované regiony (dále také SPR) * A) Hospodářsky problémové regiony (dále také HPR) * B) Ostatní regiony (vojenské újezdy, oblasti s vyšší koncentrací sociálně vyloučených obyvatel, příp. další)

Vymezení venkova pro PRV Venkovské obce do 3000 obyvatel, které leží v * Stabilizovaném nebo * Periferním území (podle SRR ČR )

Komunitně vedený místní rozvoj - Navazuje na zkušenosti z metody LEADER, závazný pro EAFRD, volitelný pro ERFD a ESF - Zaměřen na konkrétní subregionální území (venkovská, periferní či přeshraniční) - Je veden komunitami, především MAS složených ze zástupců veřejné, soukromé a neziskové sféry - Provádí se prostřednictvím integrovaných a víceodvětvových strategií rozvoje území (ISRÚ) - Zohledňuje místní potřeby a potenciál, obsahuje inovační prvky, klade důraz na spolupráci - Implementace je zajišťována místní komunitou (princip zdola – nahoru)

Realizace Komunitně vedeného místního rozvoje Prostřednictvím EAFRD (Program rozvoje venkova) v územích periferních a stabilizovaných a území s hustotu menší než 100 obyvatel/km2 ERDF v územích periferních (s přesahem do území stabilizovaných) ESF V územích státem podporovaných regionů

* Integrované strategie místního rozvoje realizované Místními akčními skupinami (MAS)musí napomoci řešení problémů především v periferních územích České republiky a mohou významně přispět k řešení problémů obyvatel lokalit ohrožených sociálním vyloučením mimo rozvojová území. * Strategie jsou zpracovány na základě širokého partnerství. * Strategie jsou zaměřené na řešení konkrétních významných problémů vyplývajících z analýzy území MAS a musí být směrovány k dosažení plánovaných cílů. * Strategie musí být v souladu se strategickými dokumenty členů MAS (obcí) a všech nadřazených dokumentů (kraj, ČR, EU), včetně souladu s územně plánovacími dokumenty. * Součástí strategie musí být podrobný finanční plán zahrnující předpokládaný způsob financování její realizace. * Strategie musí představovat konkrétní a adresná opatření včetně návrhů typů projektů v nich obsažených, dále musí vymezit strategické rámce podle zaměření jednotlivých programů ESIF, jasně určovat odpovědnost za dosažení vytyčených cílů, definovat implementační strukturu a procesy, stanovovat způsoby monitoringu pro měření úspěšnosti a postupu jejich implementace.

1) ANALYTICKÁ ČÁST * Analýza potenciálu a zdrojů území * Vymezení problémů a stanovení potřeb území 2) SWOT ANALÝZA 3) STRATEGICKÁ ČÁST * Definování priorit a cílů * Nastavení indikátorů, finančního plánu a harmonogramu 4) IMPLEMENTAČNÍ ČÁST * Popis řídicích struktur, základní dokumenty

PROJEKTOVÝ ZÁMĚR je obdobou stávajících Strategických plánů Leader (SPL 1)PROJEKTOVÁ OPATŘENÍ (v současném období Fiche) 2) GRANTOVÁ SCHEMATA (skupiny „malých“ projektů) 3) INTEGROVANÉ PROJEKTY (členěné na „subprojekty)

* Situační analýza (problémové oblasti, vymezení konkrétního problému, který je třeba řešit) * Formulace příčin problému * Výběr klíčových příčin pro řešení * Vymezení specifického cíle (změny), které chceme a můžeme dosáhnout (navržený výsledek intervence) * Stanovení aktivit nezbytných pro splnění cíle * Předpoklady, Externí faktory, Další opatření pro řešení problému

Komunitně řízený místní rozvoj/ISRÚ