Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 9/2007 Ing. Jaromír Vachta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Advertisements

NAŘÍZENÍ VLÁDY 351/2002, kterým se stanoví emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší a způsob přípravy a provádění emisních inventur a projekcí.
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Nástroje územního plánování
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Vyhláška č. 355/2002 Sb. a její novela
Fakulta životního prostředí ČZU v Praze
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Ochrana ovzduší Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší) Předmětem je ochrana vnějšího ovzduší.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006.
Legislativa v ochraně ovzduší Směrnice o průmyslových emisích
Právní úprava ochrany ovzduší a ozonové vrstvy země
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Systém kontrolní činnosti SEI
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Seminář č. 2 – PŽP II Právní režim ochrany vod a ovzduší. JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled Ing. Zbyněk Krayzel
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků I Ústí nad Labem 2/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2009 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
Inventarizace emisí a údaje emisní bilance za roky
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Transkript prezentace:

Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 9/2007 Ing. Jaromír Vachta

Předmět a působnost zákona Zákon zaměřen zejména na: - práva a povinnosti při ochraně vnějšího ovzduší - ochrana a zacházení s regulovanými látkami poškozujícími ozonovou vrstvu - podmínky snižování vypouštěných znečišťujících látek - nástroje ke snižování množství látek ovlivňující klimatický systém země - působnost správních orgánů při ochraně ovzduší

Vývoj legislativy k ochraně ovzduší Zákon č. 521/2002 Sb. (novela) vymezení k zákonu o „integrované prevenci“ Zákon č. 385/2005 Sb. (novela) legislativně technický charakter, definice těkavých organických látek Zákon č. 212/2006 Sb. (novela zákona č. 695/2004 Sb.) o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů údaje o obsahu síry v palivech, hodnoty cílových emisních limitů, pachová problematika, podmínky autorizace osob

Vývoj legislativy EU Směrnice Rady 96/62/ES –o posuzování a řízení kvality vnějšího ovzduší (Rámcová směrnice) Směrnice Rady 84/360/ES –o boji proti znečišťování ovzduší plyny průmyslovými zařízeními (změna 91/692/EHS) 88/1031 Montrealský protokol o látkách, které poškozují ozónovou vrstvu –omezení při výrobě, používání a uvádění látek poškozující ozonovou vrstvu Směrnice Rady 1999/13 ES, 2004/42/ES –omezování emisí těkavých sloučenin v rozpouštědlech (VOC) Nařízení EP a Rady 2037/2000/ES, 29/2006/ES –o látkách poškozující ozónovou vrstvu Rozhodnutí Rady 2002/529/ES –schválení Kjótského protokolu k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu a o plnění závazků z něj vyplývajících

Základní pojmy I Vnější ovzduší – ovzduší v troposféře Znečišťující látka (ZL) – vnesená nebo druhotně vznikající Znečišťování ovzduší – vnesení ZL lidskou činností (hm.j/čas) Emise – vnášení ZL do ŽP Emisní limit – nejvyšší přípustné množství ze zdrojů znečištění Emisní strop – přípustný úhrnné emise/rok Úroveň znečištěni ovzduší – hm. konc./plocha/čas Imisní limit – v hm. j./objem

Základní pojmy II Pachová látka – způsobují pachový vjem Těkavá organická látka (VOC) - b.v do 250 °C Nejlepší dostupná technika – viz z. č.76/2002 Sb. Zacházení s regulovanými látkami – též recyklace, zneškodňování Klimatický systém Země – atmo, hydro, bio, a geosféra Změna klimatu – vázána přímo nebo nepřímo na lidskou činnost Látky ovlivňující klimatický systém – CO2, CH4, N2O, SF6 a fluorované uhlovodíky

Povinnosti plynoucí ze zákona Omezovat a předcházet znečištění Výrobky s VOC podle stanovených předpisů Spalování látek, které nejsou palivy je zakázáno Na otevřených ohništích jen dřevo, dřevěné uhlí a suché rostlinné materiály Nové zdroje znečištění jen s nejlepší dostupnou technikou Benzin a motorové nafty od jen s biopalivem Bioetanol – výkup přes SHR

Zdroje znečištění Rozdělení stacionárních zdrojů - zvlášť velké: 50 MW a více - velké: 5 – 50 MW - střední: 0,2 – 5 MW včetně - malé: pod 0,2 MW Sčítání tepelných příkonů/výkonů spalovacích zdrojů Spalování odpadů - spalovna nebezpečného odpadu nad 10 t/den - zvlášť velký zdroj - spalovna komunálního odpadu nad 3 t/hod. – zvlášť velký zdroj - jiné spalovny nad 50 t/den – zvlášť velký zdroj Povinnost zařazení zdrojů do příslušných kategorií (provozovatel, Inspekce, MŽP)

Programy snižování emisí Programy snižování emisí – MŽP, schvaluje vláda NV, aktualizace po 5 letech Obsah programů snižování emisí v příloze č. 2 zákona - vztah ke Státní energetické politice, Státní politice ŽP, k programu obnovitelných zdrojů apod. - technická a technologická opatření - finanční zajištění - termíny a způsob kontrol –Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší – zóna s nejméně 350 tis. obyvatel – aktualizace programů po 3 letech (příloha č. 3 zákona) –Smogová situace – překročení zvláštního imisního limitu, vyhlášení dle regulačního řádu, povinnost omezení stacionárních zdrojů znečištění

Povinnosti provozovatelů stacionárních zdrojů U zvlášť velkých, velkých a středních zdrojů: - dodržovat emisní limity - kontinuálně měřit množství ZL - zpracovat regulační a provozní řády - zpřístupnit informace veřejnosti - plnit programy snižování emisí Provozovatelé malých zdrojů - umožnit přístup inspekci - dodržovat přípustnou tmavost kouře a neobtěžovat kouřem a zápachem okolí - měření účinnosti a kontrolu spalinových cest Evidence zdrojů znečištění – souhrnná provozní evidence do 15.2.

K měření emisí a imisí ZL, pachů K měření účinnosti spalovacích zdrojů K dohledu nad provozem spaloven odpadů K ověřování skleníkových plynů Žádost o autorizaci (fyzická i právnická osoba) - rozsah látek - přístrojové vybavení, seznam metod, postupů odběrů - příručka jakosti - mezilaboratorní porovnání zkoušek - další požadavky pro autorizaci na spalovny odpadů (zaplacení poplatků, evidence odpadů, popis zařízení apod.) - požadavky na měření skleníkových plynů (ověření o akreditaci, kategorie zařízení apod.) - ověření znalosti metod a předpisů Rozhodnutí vydává MŽP na dobu 5 let Povinnosti autorizované osoby (kontrola Inspekcí) Rozhodnutí o autorizaci

Poplatky za znečištění U zvlášť velkých a velkých zdrojů – rozhoduje kraj, příjmem SFŽP U středních a malých zdrojů – rozhodují obecní úřady (u středních s rozšířenou pravomocí), příjmem SFŽP resp. obce ZL podléhající zpoplatnění a výše poplatků podle přílohy č. 1 zákona - ZL: tuhé látky, sloučeniny S, N, těžké kovy, CO, NH3, CH4, VOC, azbest, benzen, Be, CS2, H2S, F,Cl, Br – sloučeniny - sazby poplatků – tuhé látky 3000 Kč/t, VOC 2000 Kč/t, SO Kč/t, těžké kovy Kč/t, CO 600 Kč/t - poplatky za malé zdroje: 50 – 100 MW a nad 100 MW Odklad a prominutí poplatků – motivační systém

Ochrana ozonové vrstvy Zajišťuje ustanovení předpisů ES pro regulované látky – Nařízení EP a Rady č. 2037/2000 Použití hydrochlorfluoruhlovodíků - povoluje jen MŽP Povinnost jejich recyklace, regenerace nebo zneškodnění na základě povolení MŽP, regulované látky jsou nebezpečným odpadem Označování výrobků s regulovanými látkami – „Nebezpečné ozónu nebo „Dangerous to the ozone layer“ Evidence, vykazování a registr regulovaných látek – do množství s kterým bylo zacházeno, odhad emisí Poplatky za regulované látky – 400 Kč/kg do SFŽP

Ochrana klimatického systému Národní redukční cíle pro látky ovlivňující klimatický systém Provozovatel zvlášť velkého a velkého zdroje musí plnit podmínky ochrany klimatického systému Země – předávat údaje o množství Obchodování s povolenkami na emise látek ovlivňující klimatický systém Země – Zákon č. 695/2004 Sb. o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů Příloha č. 10 – kódy a popisy vybraných látek ovlivňující klimatický systém Země (skleníkové plyny) – SF6 a fluorované uhlovodíky např. HFC – 134 (C2H2F4)

Sankce 20 tis. Kč – 10 mil. Kč - Inspekce (nekvalitní paliva, nesprávné nakládání s VOC, bez povolení zdroje znečištění) 2 – 10 mil. Kč – Inspekce (nedodržení povinností při provozování zvlášť velkých a velkých zdrojů) 1 – 5 mil. Kč - Inspekce (nedodržení povinností při provozování středních zdrojů) 500 – 150 tis. Kč – Obecní úřad (nedodržení povinností při provozování malých zdrojů) 2500 – 2 mil. Kč- Inspekce (nedodržení podmínek zacházení s regulovanými látkami) Do 5 mil. Kč – ČOI (nezajištění podílu biopaliv v pohonných hmotách) Pokuty uložené Inspekcí z 50 % příjmem SFŽP, z 50 % příjmem obce Řízení do 1 roku od zjištění přestupku, nejpozději 3 let zpět

Výkon správní činnosti MŽP – ústřední orgán, vrchní státní dozor, sleduje kvalitu ovzduší, inventarizace emisí, rozhoduje o odvolání proti Inspekci MZDr – návrhy na zpřísnění imisních limitů, sleduje zdravotní stav, měření ovzduší z hlediska ochrany veřejného zdraví ČIŽP – dodržování předpisů k ochraně ovzduší, provádí měření, ověřuje evidenci, ukládá pokuty ČOI – kontroluje kvalitu paliv, prodej regulovaných látek, ukládá pokuty Kraje – rozhodují o vyměření poplatků, vypracovává programy ke zlepšení kvality ovzduší, ukládá pokuty Obecní úřady – rozhodují o poplatcích u středních a malých zdrojů, ukládají pokuty, programy ke zlepšení kvality ovzduší, vyhlašují signály upozornění Celní úřady – provádí kontrola dovozů a vývozů

Prováděcí předpisy k zákonu I NV č. 117/2005 Sb. o některých opatřeních zabezpečujících ochranu ozónové vrstvy NV č. 66/2005 Sb. o minimálním množství biopaliv nebo jiných paliv z obnovitelných zdrojů v sortimentu motorových benzinů a motorové nafty na trhu ČR Vyhláška č. 355/2002 Sb. ((509/2005 Sb.) – kterou se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionární zdrojů znečišťování vzduší emitujících těkavé organické látky z procesů aplikujících organická rozpouštědla a ze skladování a distribuce benzínu Vyhláška č. 356/2002 Sb. ((509/2005 Sb.) – kterou se stanoví seznam znečišťujících látek, obecné emisní limity, způsob předávání zpráv a informací, zjišťování množství vypouštěných znečišťujících látek, tmavosti kouře, přípustné míry obtěžování zápachem a intenzity pachů, podmínky autorizace osob, požadavky na vedení provozní evidence Vyhláška 357/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na kvalitu paliv z hlediska ochrany ovzduší

Prováděcí předpisy k zákonu II NV č. 354/2002 Sb. (206/2006 Sb.), kterým se stanoví emisní limity a další podmínky pro spalování odpadu NV č. 353/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší NV č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší NV č. 351/2002 Sb. (417/2003 Sb.), kterým se stanoví závazné emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší NV č. 350 (429/2005 Sb.), kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší provozování ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší

Vyhláška č. 355/2002 Sb. (509/2005 Sb.) - I Definuje kategorie organických těkavých látek (VOC) – podle podobných účinků na zdraví a ŽP celkem 3 kategorie (R45, 46, 49, 60 a 61, resp. halogenovaných látek R40 a samostatně benzín) Stanovuje emisní limity VOC ze zdrojů aplikující organická rozpouštědla, definuje zvlášť velké zdroje znečištění – dle projektované spotřeby 150 kg/hod. nebo 200 t/rok Zásady a náležitosti evidence a bilancování spotřeby VOC (rozpouštědel) Požadavky na omezování emisí VOC a fugitivních emisí,TOC v rozpouštědlech, emise TZL Fugitivní emise – nelze přesně změřit uvolňované VOC

Vyhláška č. 355/2002 Sb. (509/2005 Sb.) - II Produkt s rozpouštědlem při koncentraci nad 3 %, jejich značení (VOC, TOC) Definice organického rozpouštědla Stanovuje obsah VOC od a v nátěrových hmotách, požadavky na postupné snižování, od štítky s prahovou hodnotou těkavých látek a max. obsah těkavých složek

Prahové spotřeby a emisní limity (příloha č. 2) Pro konkrétní činnosti – v polygrafii, odmašťování, výroba a aplikace nátěrových hmot apod. Příklad: Činnost Prahová spotřeba Limitní měrná výrobní rozpouštědlaemise VOC nanášení nátěrových hmot do 5 t/rok60 g/m2 Emisní limit Emisní limit Emisní limit TOC fungicidních emisí TZL 50 mg/m3 20 % 3 mg/m3 (proti hmotnosti vstupních rozpouštědel) Prahové hodnoty VOC pro barvy a laky (g/l) – etapy do a do (50/450 resp. 30/350 g/l)

Zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů Směrnice EP a Rady 2003/87/ES (2004/101/ES – ETS – cílem zajistit závazky z Kjótského protokolu Povinné limity u hlavních znečišťovatelů (energetika, zpracování kovů, chemie) Zahájení od roku 2005 na CO2, od roku 2008 definitivní postup, systém povolenek rovnající se cíli v dosažení emisí Rozdělení povolenek dle Národního alokačního plánu (97,6 mil. tun/rok), do roku 2012 snížení o 8 % Veřejně přístupný registr obchodování s povolenkami

NV č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci Stanoví rizikové faktory pracovních podmínek Hygienické limity, hygienické požadavky na pracovní prostředí Opatření k ochraně zdravotních rizik Ochrana před chemickými karcinogeny a mutageny Příloha č. 2 Přípustné expoziční limity (PEL) a nejvyšší přípustné koncentrace (NPK-P) v mg/m3 LátkaCASPEL NPK-P NH Aceton AsH ,10,2 Benzen C2H5OH HF ,52,5

Směrnice Komise 2000/39/ES o stanovení prvního seznamu směrných limitních hodnot expozice na pracovišti Provedení směrnice Rady 98/24/ES o bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců před riziky spojenými s chemickými činiteli používaný i při práci Limitní expoziční hodnoty na pracovišti v mg/m3 LátkaCAS8hodin Krátkodobá doba NH Aceton HF ,52,5