Strategie cestovního ruchu Ústeckého kraje jednání Komise CR a RR ÚK 4. 12. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
ÚSTECKÝ KRAJ Ester Sárorová, 9.C.
Labská stezka - Ústecký kraj, příprava a realizace stavby -
ÚSTECKÝ KRAJ.
P REZENTACE MAS K RÁLOVSKÉ STEZKY O. P. S. Cestovní ruch a formy podpory Chotěboř
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Ústecký kraj region energetiky a těžby hnědého uhlí Jeden z nejhustěji
Dopady CR na rezidenty, případová studie Lipno nad Vltavou Pavlína Kubů 1.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
Výzkumy CzechTourism Fórum cestovního ruchu listopadu 2011
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Volnočasové projekty a EU financování
JAKÁ JE PERSPEKTIVA ÚSTECKÉHO KRAJE Mgr. Jan Kučera, RRA ÚK.
Ústecký kraj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu:
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Město – atraktivita pro investory. 1. Zhodnocení pozice – cíl 2. Krátkodobá atraktivita – zvýhodnění investorů, +, - 3. Dlouhodobá atraktivita.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Management cestovního ruchu
Společný regionální operační program PRIORITA 4 Cestovní ruch Opatření 4.1 Rozvoj služeb pro cestovní ruch Podopatření Podpora regionálních a místních.
Regionální operační program regionu soudržnosti NUTS 2 Severozápad Irena Ptáčková, odbor regionálního rozvoje Krajský úřad Karlovarského kraje.
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
39.1 Ústecký kraj – poznáš jeho dominanty?
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
2. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 13:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Program rozvoje cestovního ruchu Jihomoravského kraje na období 2014–2020.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Páteřní trasy v Ústeckém kraji - propojování a diferenciace nabídek Ústí nad Labem.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
NOVÁ TVÁŘ ÚSTECKÉHO KRAJE TISKOVÁ KONFERENCE Krajský úřad Ústeckého kraje.
Obec Tisá Program rozvoje. PROČ ? Zákonná povinnost Požadavek občanů Dané předpoklady obce.
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
Labská stezka priorita rozvoje cykloturistiky v Ústeckém kraji Ústí nad Labem.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Česká republika Ústecký kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky – Ústeckým krajem.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
_ Marketingový mix na podporu domácího cestovního ruchu 21/05/13 Radka Neumannova.
Ústecký kraj. Základní údaje V kraji můžeme obdivovat přírodní krásy národního parku České Švýcarsko se známou Pravčickou bránou. Najdeme zde však i krajinu.
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY 3. ÚPLNÁ AKTUALIZACE ODBOR ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍHO ŘÁDU KÚ ÚK.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Ústecký kraj. Rozloha km² 8. největší kraj ČR krajské město : Ústí nad Labem.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zjišťování návštěvnosti
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ústecký kraj region energetiky a těžby hnědého uhlí Jeden z nejhustěji
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Kategorizace organizací destinačního managementu
ÚSTECKÝ KRAJ.
Integrovaná strategie rozvoje regionu Krkonoše Veřejné projednání 2 14
, KÚ Ústeckého kraje.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Přírodní krásy i tragédie na území jednoho kraje
Transkript prezentace:

Strategie cestovního ruchu Ústeckého kraje jednání Komise CR a RR ÚK

Přístup ke zpracování Strategie  Ústecký kraj je heterogenním regionem  snaha o „individualizaci“ regionů  snaha o odlišný přístup k rozvoji cestovního ruchu v regionech ze strany ÚK  snaha o zapojení zástupců regionů a o zohlednění „pohledu zdola“  strategický přístup – stanovení jasných obsahových a územních priorit  logika členění Strategie podle  regionů cestovního ruchu (4 regiony)  rozdílů v předpokladech pro rozvoj cestovního ruchu v rámci těchto regionů  forem cestovního ruchu, které se často odlišují potřebnou infrastrukturou, službami či atraktivitami

Komunikační nástroje  schválení finálního výstupu Komisí regionálního rozvoje a cestovního ruchu ÚK a Radou ÚK  jednání řídicí skupiny  jednání regionálních pracovních skupin  závěrečné veřejné projednání  internetová prezentace  rozhovory se zástupci subjektů cestovního ruchu v jednotlivých regionech (23 respondentů)  dotazníkový průzkum návštěvníků Ústeckého kraje (cca 240 respondentů)

Výstupy Strategie  analýza a průzkum cestovního ruchu  vlastní průzkumy i existující data  do  strategie rozvoje cestovního ruchu  na základě výstupů analýzy a průzkumů  do

Analýzy a průzkumy cestovního ruchu  Zhodnocení geografické a sociálně-ekonomické pozice Ústeckého kraje v oblasti cestovního ruchu  Návrh regionalizace kraje z hlediska cestovního ruchu  Analýza nabídky kraje a jednotlivých regionů podle forem cestovního ruchu  Analýza poptávky v cestovním ruchu v kraji ze strany návštěvníků  Analýza organizace a řízení rozvoje cestovního ruchu na území kraje

Regionalizace kraje z hlediska CR  regionalizace provedena převážně „shora“  „zdola“ nepanuje shoda  „shora“ vytvořeny územně souvislé, vzájemně srovnatelné celky celky vykazující relativní vnitřní homogenitu vůči okolí ovnitřní geografická podobnost oexistující či potenciální provázanost turistické destinace oexistující institucionální vazby v oblasti řízení rozvoje cestovního ruchu  menší počet regionů na základě nejobecnějších charakteristik  regiony nemají ostré hranice  různé předpoklady pro rozvoj CR v rámci regionů  destinační jádra: koncentrace atraktivit a atrakcí  zázemí: spíše doprovodná infrastruktura, alternativní formy CR  různé předpoklady jednotlivých regionů pro jednotlivé formy CR

Regionalizace kraje z hlediska CR  České Švýcarsko a Šluknovsko - téměř celý okres Děčín, tj. NP České Švýcarsko, CHKO Labské pískovce, část CHKO Lužické hory ležící v Ústeckém kraji a Šluknovský výběžek  Krušné hory a Podkrušnohoří - pohoří Krušných hor a jejich podhůří (zhruba vymezeno okresy Chomutov (bez Kadaně a Nechranicka), Most (bez Bečovska), Teplice (bez Hrobčicka) a Ústí nad Labem (bez jeho jihovýchodní části a pravděpodobně i samotného Ústí nad Labem)  České středohoří a Podřipsko - CHKO České středohoří na území okresu Litoměřice, části okresů Ústí n. L. a Děčín, menší části okresů Most, Teplice, Louny, oblast Podřipska  Poohří - okres Louny (s výjimkou Libčeveska), menší část okresu Chomutov (Kadaň a Nechranicko) a Přírodní park Dolní Poohří (okr. Litoměřice)

Analýza nabídky  pro každý region  analýza nabídky pro jednotlivé formy cestovního ruchu (pěší turistika, cykloturistika, poznávací turistika, zábavní CR, lázeňský CR, vinařská turistika…)  analýza infrastruktury CR (ubytovací, stravovací, informační služby z hlediska kvantity a kvality)  analýza nabídky pro formy CR, které nejsou územně příliš selektivní (druhé bydlení, kongresová a konferenční turistika)  Největší turistickou atraktivitu kraje představuje České Švýcarsko a Šluknovsko, jehož význam přesahuje v případě vlastního Českého Švýcarska nejen hranice kraje, ale i ČR. Region je atraktivní především díky pískovcový m objektům (zejména Pravčická brána, Soutěsky) a je a krajské poměry výorně vybaven turistickou inrastruktur ou (ubytovací mi a stravovacím i zařízení, informační mi centry i doplňkovým i službami). Je tudíž využitelný pro řadu forem cestovního ruchu souvisejícíc h s přírodními atraktivitami území (pěší, poznávací turistika, cykloturistik a, horolezectví, venkovská turistika, druhé bydlení aj.).

Poptávka v cestovním ruchu  statistické údaje (návštěvnost v HUZ)  dotazníkový průzkum mezi návštěvníky  srpen 2009  11 lokalit  238 respondentů  struktura otázek v dotazníku oidentifikační (3) omotivace a důvody návštěvy (4) oformy cestovního ruchu (3) ohodnocení spokojenosti (4)

Poptávka v cestovním ruchu  návštěvnost  Ústecký kraj dlouhodobě mezi nejméně navštěvovanými kraji  návštěvnost v jednotlivých částech kraje se výrazně liší  délka pobytu návštěvníků je v rámci ČR průměrná, v posledních letech však došlo k jejímu zkrácení  počet ubytovacích kapacit v ÚK je v rámci Česka podprůměrný, nadprůměrně zastoupena menší ubytovací zařízení  největší návštěvnický potenciál v samotném Ústeckém kraji – vnitrokrajský „obrat“ představuje více než 1/3 všech účastníků cestovního ruchu v kraji  další dominantní zdroje návštěvníků: Praha a Středočeský kraj  počet zahraničních návštěvníků nízký - nedostatečný a nevyužitý potenciál z hlediska počtu i „využití“  výrazně převažují jednodenní „výletní“ návštěvy

Poptávka v cestovním ruchu  destinace  nadregionální destinace: České Švýcarsko  regionální destinace cestovního ruchu: Nechranická vodní nádrž, Říp, Terezín  velká část zajímavých lokalit cestovního ruchu vnímána jako solitéry bez vědomí jejich vzájemné provázanosti, nikoli jako součásti širších turistických (mikro)regionů disponujících dalšími využitelnými atraktivitami či službami

Poptávka v cestovním ruchu  image kraje a marketing  účinnost formálních zdrojů turistických informací o kraji obecně nízká  hlavním zdrojem informací neformální vazby mezi přáteli a příbuznými  mezi návštěvníky dlouhodobě zakořeněné, třebaže již dávno neplatné představy o všeobecně nízkém potenciálu kraje v cestovním ruchu (=nízké atraktivitě kraje)  pověst levné a krátkodobé destinace

Poptávka v cestovním ruchu  formy CR a doprava  výrazně dominují „tradiční“ formy cestovního ruchu  většina návštěvníků (60 %) využívá k dopravě do regionu vlastní automobil (přesto podíl relativně nízký)  více než třetina návštěvníků využívá k návštěvě regionu udržitelné druhy dopravy (relativně vysoký podíl)

Poptávka v cestovním ruchu  (ne)spokojenost  obecná spokojenost (částečně i zásluhou zřetelně nízkých očekávání), převaha příjemných překvapení  úroveň konkrétních služeb pro turisty hodnocena převážně kladně  relativně nejhorší hodnocení: příležitosti pro zábavu a společenské vyžití (ale jen v některých lokalitách)  hlavní problémy dle návštěvníků onedostatky ve stravovacích službách onekvalitní silnice omálo parkovacích míst onekvalitní turistické značení v terénu ocelkové urbanistické, resp. sociální prostředí navštívených míst  hlavní klady ozachovalá příroda a půvabná krajina ohistorické památky

Analýza organizace a řízení rozvoje CR  Profesionálové CR = velký příslib do budoucna  Dosud ovšem převládá izolovanost, nedostatečná spolupráce (i s krajem) a místní podpora  Negativní obraz kraje, „destinace pro nenáročné turisty“  Priority, na jejichž řešení by se měl kraj podílet:  Základní infrastrukturní projekty  Zlepšení mediálního obrazu regionu  Vznik a rozvoj destinační spolupráce  Podpora řešení konkrétních problémů formou grantů