Strategie cestovního ruchu Ústeckého kraje jednání Komise CR a RR ÚK
Přístup ke zpracování Strategie Ústecký kraj je heterogenním regionem snaha o „individualizaci“ regionů snaha o odlišný přístup k rozvoji cestovního ruchu v regionech ze strany ÚK snaha o zapojení zástupců regionů a o zohlednění „pohledu zdola“ strategický přístup – stanovení jasných obsahových a územních priorit logika členění Strategie podle regionů cestovního ruchu (4 regiony) rozdílů v předpokladech pro rozvoj cestovního ruchu v rámci těchto regionů forem cestovního ruchu, které se často odlišují potřebnou infrastrukturou, službami či atraktivitami
Komunikační nástroje schválení finálního výstupu Komisí regionálního rozvoje a cestovního ruchu ÚK a Radou ÚK jednání řídicí skupiny jednání regionálních pracovních skupin závěrečné veřejné projednání internetová prezentace rozhovory se zástupci subjektů cestovního ruchu v jednotlivých regionech (23 respondentů) dotazníkový průzkum návštěvníků Ústeckého kraje (cca 240 respondentů)
Výstupy Strategie analýza a průzkum cestovního ruchu vlastní průzkumy i existující data do strategie rozvoje cestovního ruchu na základě výstupů analýzy a průzkumů do
Analýzy a průzkumy cestovního ruchu Zhodnocení geografické a sociálně-ekonomické pozice Ústeckého kraje v oblasti cestovního ruchu Návrh regionalizace kraje z hlediska cestovního ruchu Analýza nabídky kraje a jednotlivých regionů podle forem cestovního ruchu Analýza poptávky v cestovním ruchu v kraji ze strany návštěvníků Analýza organizace a řízení rozvoje cestovního ruchu na území kraje
Regionalizace kraje z hlediska CR regionalizace provedena převážně „shora“ „zdola“ nepanuje shoda „shora“ vytvořeny územně souvislé, vzájemně srovnatelné celky celky vykazující relativní vnitřní homogenitu vůči okolí ovnitřní geografická podobnost oexistující či potenciální provázanost turistické destinace oexistující institucionální vazby v oblasti řízení rozvoje cestovního ruchu menší počet regionů na základě nejobecnějších charakteristik regiony nemají ostré hranice různé předpoklady pro rozvoj CR v rámci regionů destinační jádra: koncentrace atraktivit a atrakcí zázemí: spíše doprovodná infrastruktura, alternativní formy CR různé předpoklady jednotlivých regionů pro jednotlivé formy CR
Regionalizace kraje z hlediska CR České Švýcarsko a Šluknovsko - téměř celý okres Děčín, tj. NP České Švýcarsko, CHKO Labské pískovce, část CHKO Lužické hory ležící v Ústeckém kraji a Šluknovský výběžek Krušné hory a Podkrušnohoří - pohoří Krušných hor a jejich podhůří (zhruba vymezeno okresy Chomutov (bez Kadaně a Nechranicka), Most (bez Bečovska), Teplice (bez Hrobčicka) a Ústí nad Labem (bez jeho jihovýchodní části a pravděpodobně i samotného Ústí nad Labem) České středohoří a Podřipsko - CHKO České středohoří na území okresu Litoměřice, části okresů Ústí n. L. a Děčín, menší části okresů Most, Teplice, Louny, oblast Podřipska Poohří - okres Louny (s výjimkou Libčeveska), menší část okresu Chomutov (Kadaň a Nechranicko) a Přírodní park Dolní Poohří (okr. Litoměřice)
Analýza nabídky pro každý region analýza nabídky pro jednotlivé formy cestovního ruchu (pěší turistika, cykloturistika, poznávací turistika, zábavní CR, lázeňský CR, vinařská turistika…) analýza infrastruktury CR (ubytovací, stravovací, informační služby z hlediska kvantity a kvality) analýza nabídky pro formy CR, které nejsou územně příliš selektivní (druhé bydlení, kongresová a konferenční turistika) Největší turistickou atraktivitu kraje představuje České Švýcarsko a Šluknovsko, jehož význam přesahuje v případě vlastního Českého Švýcarska nejen hranice kraje, ale i ČR. Region je atraktivní především díky pískovcový m objektům (zejména Pravčická brána, Soutěsky) a je a krajské poměry výorně vybaven turistickou inrastruktur ou (ubytovací mi a stravovacím i zařízení, informační mi centry i doplňkovým i službami). Je tudíž využitelný pro řadu forem cestovního ruchu souvisejícíc h s přírodními atraktivitami území (pěší, poznávací turistika, cykloturistik a, horolezectví, venkovská turistika, druhé bydlení aj.).
Poptávka v cestovním ruchu statistické údaje (návštěvnost v HUZ) dotazníkový průzkum mezi návštěvníky srpen 2009 11 lokalit 238 respondentů struktura otázek v dotazníku oidentifikační (3) omotivace a důvody návštěvy (4) oformy cestovního ruchu (3) ohodnocení spokojenosti (4)
Poptávka v cestovním ruchu návštěvnost Ústecký kraj dlouhodobě mezi nejméně navštěvovanými kraji návštěvnost v jednotlivých částech kraje se výrazně liší délka pobytu návštěvníků je v rámci ČR průměrná, v posledních letech však došlo k jejímu zkrácení počet ubytovacích kapacit v ÚK je v rámci Česka podprůměrný, nadprůměrně zastoupena menší ubytovací zařízení největší návštěvnický potenciál v samotném Ústeckém kraji – vnitrokrajský „obrat“ představuje více než 1/3 všech účastníků cestovního ruchu v kraji další dominantní zdroje návštěvníků: Praha a Středočeský kraj počet zahraničních návštěvníků nízký - nedostatečný a nevyužitý potenciál z hlediska počtu i „využití“ výrazně převažují jednodenní „výletní“ návštěvy
Poptávka v cestovním ruchu destinace nadregionální destinace: České Švýcarsko regionální destinace cestovního ruchu: Nechranická vodní nádrž, Říp, Terezín velká část zajímavých lokalit cestovního ruchu vnímána jako solitéry bez vědomí jejich vzájemné provázanosti, nikoli jako součásti širších turistických (mikro)regionů disponujících dalšími využitelnými atraktivitami či službami
Poptávka v cestovním ruchu image kraje a marketing účinnost formálních zdrojů turistických informací o kraji obecně nízká hlavním zdrojem informací neformální vazby mezi přáteli a příbuznými mezi návštěvníky dlouhodobě zakořeněné, třebaže již dávno neplatné představy o všeobecně nízkém potenciálu kraje v cestovním ruchu (=nízké atraktivitě kraje) pověst levné a krátkodobé destinace
Poptávka v cestovním ruchu formy CR a doprava výrazně dominují „tradiční“ formy cestovního ruchu většina návštěvníků (60 %) využívá k dopravě do regionu vlastní automobil (přesto podíl relativně nízký) více než třetina návštěvníků využívá k návštěvě regionu udržitelné druhy dopravy (relativně vysoký podíl)
Poptávka v cestovním ruchu (ne)spokojenost obecná spokojenost (částečně i zásluhou zřetelně nízkých očekávání), převaha příjemných překvapení úroveň konkrétních služeb pro turisty hodnocena převážně kladně relativně nejhorší hodnocení: příležitosti pro zábavu a společenské vyžití (ale jen v některých lokalitách) hlavní problémy dle návštěvníků onedostatky ve stravovacích službách onekvalitní silnice omálo parkovacích míst onekvalitní turistické značení v terénu ocelkové urbanistické, resp. sociální prostředí navštívených míst hlavní klady ozachovalá příroda a půvabná krajina ohistorické památky
Analýza organizace a řízení rozvoje CR Profesionálové CR = velký příslib do budoucna Dosud ovšem převládá izolovanost, nedostatečná spolupráce (i s krajem) a místní podpora Negativní obraz kraje, „destinace pro nenáročné turisty“ Priority, na jejichž řešení by se měl kraj podílet: Základní infrastrukturní projekty Zlepšení mediálního obrazu regionu Vznik a rozvoj destinační spolupráce Podpora řešení konkrétních problémů formou grantů