Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
ÚČEL DOPRAVNÍHO PRŮZKUMU Dopravní průzkum je souhrn činností, kterými zajišťujeme informace o silniční nebo jiné dopravě a dopravních zařízení. Má získat podklady pro dopravní plánování, projektování, modernizaci dopravních sítí a zařízení pro návrh zlepšení provozních poměrů na existujících sítích.
CÍL DOPRAVNÍHO PRŮZKUMU Cílem dopravního průzkumu je zajistit kvalitativní i kvantitativní údaje v dopravě.
ÚDAJE Z DOPRAVNÍCH PRŮZKUMŮ SLOUŽÍ JAKO PODKLAD TĚCHTO HLAVNÍCH PROBLÉMŮ NA ÚZEMÍ: 1) Lepší využití dopravního prostoru, který v provozovaném prostoru je k dispozici 2) Modernizace existujících sítí jednotlivých druhů dopravy 3) Rozvoj dopravního systému 4) Organizační, právní a ekonomické problémy pro dosažení bodu 1 a 2
CHARAKTERISTIKA DOPRAVNÍCH PRŮZKUMŮ A JEJICH DĚLENÍ: A)DĚLENÍ PODLE VÝZNAMU ADĚLENÍ PODLE VÝZNAMU A PERIODIČNOSTI PROVÁDĚNÍ
1)GENERÁLNÍ PRŮZKUM Zjišťují s e údaje o všech druzích dopravy. Mimo údajů o současném stavu se zjišťují i údaje nutné pro vypracování prognózy. Průzkum se zpracovává ve 2 fázích: 1) Analýza jednotlivých druhů doprav (MHD, osobní, železnice, letadla…) 2) Provádí se koncepce prognózy dopravy se zajištěním vazeb na ostatní funkční systémy Volba metod pro provádění generálních průzkumů závisí na velikosti území a požadované přesnosti výsledků. Průzkumy se provádí v období 8-10 let. 2) OVĚŘOVACÍ PRŮZKUM (KONTROLNÍ ) Provádí se ověření údajů, které byly zjištěné generálním průzkumem, aby se upřesnily prognózy dopravy. Provádí se v období 4-5 let mezi dvěma generálními průzkumy. 3) OPERATIVNÍ (ÚČELOVÝ) PRŮZKUM Provádí se pro řešení úloh, které mají operativní charakter, např.: návrh signálních plánů, určení počtu linek MHD … Provádějí se podle potřeby
B) PRŮZKUMY PODLE DRUHU DOPRAVY
1) PRŮZKUMY SILNIČNÍ DOPRAVY Cílem je získání údajů o intenzitě směřování a rychlosti vozidel, které slouží pro návrh a dimenzování komunikačního systému, regulačních úprav, návrhů signálních plánů apod. 2) PRŮZKUMY HROMADNÉ OSOBNÍ DOPRAVY Hlavní úlohou je získání údajů o intenzitě a směřování dopravních proudů, cestujících, které slouží pro návrh, změny nebo úpravy systému hromadné dopravy, návrhu linek městské hromadné dopravy, změn tarifů… 3) PRŮZKUMY CYKLISTICKÉ DOPRAVY Slouží pro návrh cyklistických stezek, nadjezdů a podjezdů pro cyklisty apod. 4) PRŮZKUMY PĚŠÍHO PROVOZU Cílem je získávání údajů o intenzitě a směrech proudů chodců ve městech, zjištění koncentrace. 5) PRŮZKUMY STATICKÉ DOPRAVY (PARKOVÁNÍ) Základem je získání údajů o obsaditelnosti a využívání parkovacích míst, počtu parkovacích vozidel, době a účelu parkování, které umožňují řešení současných a výhledových parkovacích problémů
C) DOPRAVNÍ PRŮZKUMY PODLE ZJIŠŤOVANÝCH CHARAKTERISTIK DOPRAVNÍHO PROUDU
1)PRŮZKUMY INTENZITY Cílem je získání počtu vozidel nebo osob, které projedou nebo projdou daným profilem komunikace za časovou jednotku. 2) PRŮZKUMY SMĚROVÉ Základem je zjištění počtu vozidel nebo osob, které se přemístí mezi jednotlivými zdroji a cíly během časového úseku. Křižovatkové sčítání je nejjednodušší forma. 3) PRŮZKUMY RYCHLOSTÍ Hlavním úkolem je zjištění základních dynamických charakteristik dopravního proudu (rychlost okamžitá, jízdní, cestovní, zdržení). 4) PRŮZKUMY SPECIÁLNÍ Patří sem např.: průzkum hluku, exhalátů
D) DOPRAVNÍ PRŮZKUMY PODLE POČTU A ROZMÍSTĚNÍ SČÍTACÍCH STANOVIŠŤ
1) PRŮZKUMY BODOVÉ Provádí se na jediném stanovišti nebo na několika stanovištích bez vzájemného propojení. 2) PRŮZKUMY PŘEDĚLOVÉ Provádí se k zjišťování intenzity na fyzickém předělí nebo hranici mezi oblastmi. Používá se hlavně k ověření přesnosti směrového průzkumu. 3) PRŮZKUMY KORDÓNOVÉ Při nich je zkoumaná oblast obklopená stanovišti, která jsou umístěna na všech důležitých komunikacích vedoucích do území. 4) PRŮZKUMY PLOŠNÉ Provádí se průzkum celého řešeného území rozdělené na dopravní oblasti
E) DOPRAVNÍ PRŮZKUMY PODLE ZPŮSOBU PROVEDENÍ
1)PRŮZKUMY BEZ SPOLUPRÁCE ÚČASTNÍKŮ DOPRAVY Provádějí se: A) POZOROVÁNÍM-údaje se získávají sledováním účastníka dopravy sčítačem B) POLOAUTOMATICKY C) AUTOMATICKY 2) PRŮZKUMY S PŘÍMOU SPOLUPRÁCÍ ÚČASTNÍKŮ DOPRAVY ÚSTNÍ DOTAZ – údaje se získávají rozhovorem, který má přísný řád (stanovené pořadí otázek, maximálně kategorizovaný rozhovor) PÍSEMNÝ DOTAZ – prostřednictvím dotazníku s vhodně volenými a formulovanými otázkami, druhy: a)Přímý způsob vyplnění – předložen na místě za přímé účasti tazatele b)Prostřednictvím pošty c)Kombinovaný způsob – dotazník je odeslán poštou a odevzdává se provozovateli tázání ANKETA – zvláštní forma použití dotazníků, u nichž se obracíme na individuálně určené osoby
F) DOPRAVNÍ PRŮZKUMY PODLE ROZSAHU
1) ZÁKLADNÍ (VYČERPÁVAJÍCÍ) ZJIŠŤOVÁNÍ Zkoumá se celý určitý jev tak, že sledujeme všechny účastníky provozu 2) VÝBĚROVÉ ZJIŠŤOVÁNÍ Z určitého dopravního jevu se vybere jen část účastníků dopravy (například nákladní doprava) a rozsah závisí na potřebné přesnosti výsledků průzkumu
Kontrolní otázky: 1.Co je cílem dopravního průzkumu? 2.Vyjmenuj podle jakých hledisek se dělí dopravní průzkumy? 3.Vyjmenuj a popiš průzkumy podle zjišťovaných charakteristik dopravního proudu? 4.Popiš průzkumy s přímou spoluprácí účastníků dopravy?
Použité zdroje: KOČÁRKOVÁ, Dagmar. Základy dopravního inženýrství. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2004, ISBN (BROŽ.). HOLLAREK, Tomáš. Dopravné inžinierstvo návody na cvičenia. žILINA: Vysoká škola dopravy a spojov, 1994, ISBN (BROŽ.). SLABÝ, Petr; UHLÍK, Michal. Dopravní inženýrství I. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006, ISBN (BROŽ.). Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora