Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012.  Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Advertisements

Operace s vektory.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Síla Výslednice navzájem rovnoběžných sil 1. díl F1 F3 F5 F6 F4 F2
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Duben 2012
Fyzika Účinky síly.
Síla a její měření Pojem síla - znalosti ze 6. ročníku
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Název materiálu: SÍLA – výklad učiva. Název dle číselného rozsahu: VY_32_INOVACE_201. Autor materiálu: Mgr. Bronislav Budík. Zařazení materiálu: o Vzdělávací.
Síla a její měření.
Dynamika.
Fyzika Síla a její měření.
Vzájemné působení těles
Síla. Skládání sil Co už víme o síle
Mechanika tuhého tělesa
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Síla.
Síla - opakování.
Téma: Vzájemné působení těles, síla a její měření Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Digitální učební materiál
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Strojní mechanika ÚKOLY STATIKY Autor: Ing. Jaroslav Kolář
Pavlína Valtrová, 3. C. Každá dvě tělesa se vzájemně přitahují stejně velkými gravitačními silami opačného směru. Velikost gravitační síly F g pro dvě.
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Mohou tři síly dohromady dávat nulu?
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
Síla.
Síla, její znázornění a účinky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
7. ročník Síla Skládání sil.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Mechanika tuhého tělesa
Síla opakování.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_DYNAMIKA.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
VEKTORY.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_4_Síla a její měření Téma: Fyzika.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
vektorová fyzikální veličina vyjadřuje míru vzájemného působení dvou těles Účinky: a)statické b) dynamické měří se siloměrem je příčinou pohybu.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Mechanika tuhého tělesa Kateřina Družbíková Seminář z fyziky 2008/2009.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_50_SÍLA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Síla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Posuvné účinky síly Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Alexandra Vinklárková
Technická mechanika – Skládání sil
STATIKA část mechaniky, která se zabývá rovnováhou sil působících na dokonale tuhá tělesa.
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil, rovnováha sil
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Transkript prezentace:

Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012

 Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu je zjisti, jak nejúčinněji by měli primáni táhnout vozík, aby s použitím stejné síly dojeli co nejdále.  Použili jsme 4 odlišné metody měření nebo sčítání vektorů a poté porovnali jejich odchylky.

Charakterizujte sílu jako fyzikální veličinu.  Síla patří mezi takzvané vektorové fyzikální veličiny. To znamená, že vždy můžeme určit její velikost a směr.  Síla je fyzikální veličina, která popisuje, jak na sebe vzájemně působí dvě tělesa nebo pole.  Měří se siloměrem. Způsobuje změnu pohybového stavu tělesa nebo může mít deformační charakter.  Značí se F a jednotkou síly je Newton (N).

Popište účinky síly, která působí na těleso.  Pohybové – síla může uvést těleso do pohybu nebo jej zastavit.  Deformační – síla mění tvar tělesa. Objasněte pojem výslednice sil.  Síla, která má na těleso stejný účinek, jako několik současně působících sil se nazývá výslednice sil.

Definujte pojem vektor.  Vektor je veličina, která je určená velikostí (číslem)a směrem. Značí se písmeny s vodorovnými čárkami nebo šipkami.  Nulový vektor je množina všech orientovaných úseček nulové délky. Nulový vektor označujeme o.  Nenulový vektor je množina všech orientovaných úseček, které mají stejnou nenulovou velikost a stejný směr.

Zapište postup při sčítání dvou a více vektorů.  Pro každé dva vektory v rovině u = (u 1 ; u 2 ), v = (v 1 ; v 2 ) platí:  u + v = (u 1 + v 1 ; u 2 + v 2 )  Vzorec pro 3 vektory:  u + v + w = (u 1 + v 1 + w 1 ; u 2 + v 2 + w 3 )

Číslo měření F 1 /NF 2 /Nα1α1 α2α2 F V /N 11,502,5036 °28 °3,50 21,502,5029 °18 °3,50 31,502,5055 °27 °3,25 42,253,2543 °26 °4,70 51,001,5042 °25 °2,25 Číslo měření F 1 /NF 2 /NF 3 /Nα1α1 α2α2 α3α3 F V /N 11,502,502,0056 °22 °15 °4,00 21,50 1,0058 °20 °62 °3,00 32,001,503,0062 °34 °54 °4,25 41,50 2,2560 °32 °72 °2,25 52,001,002,0084 °30 °50 °3,00 Tabulka pro 2 síly: Tabulka pro 3 síly:

 Graf pro 2 síly:

 Graf pro 3 síly:

 Graf pro 2 síly:

 Graf pro 3 síly:

 Graf pro 2 síly:  Graf pro 3 síly: Číslo měření F V /N (experimentální metoda) F V /N (výpočet) F V /N (mm papír) F V /N (geogebra) 13,503,433,503,54 23,503,693,803,64 33,253,10 3,01 44,704,574,704,35 52,252,102,002,07 Číslo měření F V /N (experimentální metoda) F V /N (výpočet) F V /N (mm papír) F V /N (geogebra) 14,003,693,603,59 23,002,582,602,79 34,254,613,904,69 42,252,243,002,38 53,002,882,803,00

 Tato metoda byla prováděna v laboratorním cvičení. Této části se zúčastnili všichni tři členové naší skupiny. Pro měření výslednic byl náš počet členů ideální.  Pokud by měření bylo prováděno ve dvou členech, byl by velký problém se zapisováním výsledných sil a úhlů. Měření bylo ovlivněno především lidským faktorem a kvalitou siloměrů.

 Výpočet byl prováděn dosazováním do kosinové věty, která je uvedena výše.  Nepřesnosti byly způsobeny především zaokrouhlováním, avšak tento postup nebyl ovlivněn dalšími faktory, proto byl přesný.  Výpočet výsledné síly byl u třech sil výrazně náročnější, než u dvou sil.

 Tento postup měření nebyl příliš přesný.  Hlavním faktorem, který způsobil odchylky, bylo rýsování a následné měření. Proto je měření na milimetrovém papíře spíše orientační, pro ověření správnosti ostatních měření.

 Práce s Geogebrou se nejdříve jevila jako velice obtížná, ale nakonec jsme se ji naučili používat.  Geogebra výrazně ulehčila výpočet výsledných sil. Měření pomocí Geogebry je velice přesné, protože měření není ovlivněno vnějšími faktory.  Díky Geogebře jsme si také připomněli práci se složitějším programem na počítači.

 Změna pohybů  Roztláčení auta  Přetahování lanem  Při většině sportů  Koňská spřežení  Veslování  Páka  Kolotoč

 Jako nejpřesnější měření se ukázala Geogebra.  Nejméně přesnou bylo naopak experimentální měření.  Je potřeba táhnout vozík pod co nejmenším úhlem.