Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Advertisements

REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Husitská revoluce konec.
Reformace Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
7. ročník Pozdní středověk
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
Evropa na počátku novověku
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VY_32_INOVACE_23-08 Reformace 2/ Německá reformace.
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
1/ Předehra 2/ švýcarská reformace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Šíření reformace v Evropě
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Svatá říše římská, Rusko
Čtení s porozuměním Interaktivní prezentace
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
LOTO – ROČNÍ OBDOBÍ Hra je určena pro čtyři hráče. Před započetím hry vystřihněte kartičky označené k vystřižení. Kartičky doporučujeme zalaminovat. Hra.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Náboženská reformace a protireformace Název sady: Pozdní.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
PLAKÁT Mgr. Alena Ščuková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Ščuková. Dostupné z Metodického portálu
KŘESŤANSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Lucie Tvrdíková C4B. OBSAH: KŘESŤANSTVÍ KATOLICKÁ CÍRKEV PROTESTANTSKÁ CÍRKEV ROZDÍLY.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
SICÍLIE VE STŘEDOVĚKU Obr. 1
Francká říše Petr Procházka
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
VIKINGOVÉ Téma: Dějepis – 7. třída
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Reformace v západoevropských monarchiích
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Náboženské války ve Francii
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Jméno: Poznáš hudební nástroje? Doplň názvy.
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Reformace a protireformace v Evropě
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Rozvíjíme zrakovou paměť
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

reformace:  hnutí za nápravu katolické církve (vznik nových církví)  hlavní období: 16. století  centra: Německo, Švýcarsko  předchůdci:Jan Viklef (Anglie, 14. stol.) Jan Hus (české země, 14.–15. stol.) Úkoly: 1) Koho katolická církev označovala jako kacíře? 2) Kdy si připomínáme Den upálení Mistra Jana Husa? 3) Proč se v 16. stol. šířily reformační myšlenky rychleji než v době Husově?

Obr. 1 Jan Viklef. Obr. 2 Jan Hus (portrét ze 17. století). Úkol: Jakým jazykem je psán text na portrétu Jana Husa?

1) Německo – Martin Luther (1483–1546):  1517 – zveřejnění 95 tezí (zásady křesťanského života)  základ křesťanství: bible  kritika odpustků  přijímání pod obojí Obr. 3 Martin Luther (portrét Lucase Cranacha st.). Domácí úkol: Najdi v odborné literatuře nebo na internetu 95 tezí a vyber z nich ty, které považuješ za klíčové.

Úkoly:1) Co byly odpustky a přijímání pod obojí? 2) V jakém slohu je postaven chrám na obrázku? Obr. 4 Chrám v německém Wittenbergu, na jehož dveře Martin Luther přibil svých 95 tezí.

 luteráni, též protestanti – stoupenci Lutherova učení  evangelíci – označení křesťanů, pro něž jsou hlavní autoritou evangelia (nikoli církev) Úkoly: 1)Které z biblických textů označujeme jako evangelia? 2)Jakým jazykem jsou psána (viz obr.)? 3)Vyhledej v učebnici, jaké vrstvy obyvatel Luther svým učením oslovil. Obr. 5 Zbytek papyru s textem evangelia sv. Jana.

německá selská válka (1524–1526):  neúspěšné povstání sedláků a chudiny v Německu  obdoba husitského hnutí Obr. 6 Leták z období německé selské války. V tzv. 12 artikulích (článcích) se objevily např. i požadavky zrušení nevolnictví a omezení robot. Úkol: 1) Kolik artikulů vydali husité? 2) Co bylo jejich obsahem?

augsburský náboženský mír (1555)  mír mezi katolíky a protestanty ve Svaté říši římské  vyznání poddaných určuje vrchnost: „Čí země, toho víra.“ Obr. 7 Rozdrobená Svatá říše římská v 16. století. Úkol: Z kolika spolkových zemí se skládá současné Německo?

2) Švýcarsko – Jan Kalvín (1509–1564):  původem Francouz  základ křesťanství: bible  predestinace = předurčení Člověk je bohem předurčen ke spáse nebo zatracení. Obr. 8 Jan Kalvín (portrét neznámého malíře, 16. stol.).

 kalvinisté – stoupenci Kalvínova učení Úkoly: 1)Jaké je hl. město Švýcarska? 2)Z jakých správní celků se Švýcarsko skládá? 3)Jaké umělecké slohy se uplatnily u chrámu na obrázku? Obr. 9 Katedrála sv. Petra v Ženevě, kde v 16. stol. kázal i Jan Kalvín.

kalvinismus v praxi:  život zasvěcený bohu a práci  odstranění soch a obrazů z kostelů  zákaz veřejných zábav  též upalování odpůrců Obr. 10 Interiér kostela kalvinistů (Švýcarsko). Úkol: Jak je na rozdíl od katolických kostelů vybaven kostel na obrázku?

šíření reformace po Evropě: 1) luteráni  např. Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Island, Uhry Obr. 11 Státy severní Evropy (Skandinávie). Úkol: 1) Ukaž na mapě a pojmenuj jednotlivé státy severní Evropy. 2) Jaké státní zřízení je společné zemím vyznačeným: a) červeně? b) oranžově?

šíření reformace po Evropě: 2) kalvinisté např. Anglie – puritáni, Francie – hugenoti [igenoti], Nizozemí Obr. 12 Tzv. bartolomějská noc (1572), masové vraždění hugenotů francouzskými katolíky.

šíření reformace v českých zemích: 1)husité (kališníci, později starokališníci) 2)jednota bratrská 3)luteráni (novokališníci) 4)novokřtěnci (anabaptisté; odmítali křest dětí) Úkoly: 1) Proč byla basilejská kompaktáta úspěšnější než augspurský mír? 2) Za vlády kterého panovníka vznikla jednota bratrská? 3) Který biskup jednoty bratrské dosáhl ceslosvětového uznání?

Obr. 14 Habánská keramika. Habáni byli moravští novokřtěnci a vynikli především jako zruční řemeslníci. Obr. 13 Upalování novokřtěnců jako kacířů.

Domácí úkol: 1)Zjisti z odborné literatury nebo z internetu, jaká vyznání (jaké církve) převažují dnes v zemích ovlivněných reformací. 2) Navrhni trasu poznávacího zájezdu s názvem „Po stopách reformace“.

Doplň tvrzení náležitými fakty: 1)Reformaci definujeme jako hnutí za ______________ katolické církve. 2)Reformační hnutí se rozvíjelo zejména v ______ století. 3)Největším německým reformátorem byl ____________ _____________. 4)Podle něj je hlavní autoritou pro křesťana ____________. 5)Stoupenci německé reformace se nazývají ________________. 6)Původem Francouz Jan Kalvín šířil reformační myšlenky ve _______________. 7)Jejich základem je učení o ___________________ neboli o předurčení. 8)Pro anglické kalvinisty se vžilo označení _______________. 9)Během bartolomějské noci (1572) došlo ve Francii k vraždění ______________. 10)Moravští _______________ neboli habáni byli velmi zručnými řemeslníky.

správné odpovědi: 1)nápravu 2)16. 3)Martin Luther 4)bible (slovo Boží) 5)luteráni 6)Švýcarsku 7)predestinaci 8)puritáni 9)hugenotů 10)novokřtenci

Citace obrazových materiálů: Obr. 1. Kennedy T., John Manuel. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Obr. 4. Cethegus. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5. Wessel, Friedhelm. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 6. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Obr. 7. Silverhelm. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8. [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Obr. 9. Yann. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Pierre_de_Gen%C3%A8ve.jpg Obr. 10. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

Citace obrazových materiálů: Obr peter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 12. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14. Leoboudv. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Literatura: ČORNEJ, Petr a kol. Dějepis pro SOŠ: české a světové dějiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN X. ČORNEJ, Petr a kol. Dějiny evropské civilizace I. 4. vyd. Praha a Litomyšl: PASEKA, ISBN FRANZEN, August. Malé církevní dějiny. 1. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, ISBN