Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/14.0193.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví - Éčka autor VM:Ing. Danišková.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
PŘÍDATNÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH
Výživové a zdravotní značení (tvrzení)
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH06/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Konzervanty a stabilizátory v potravinářství
SACHARIDY.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Polysacharidy.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Opakování sacharidy, tuky, bílkoviny
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
NÁHRADNÍ SLADIDLA Petra Holbová.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_06 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.A.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
SACHARIDY II.
Základy výživy a krmení hospodářských zvířat
SACHARIDY CUKRY RZ
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Deriváty karboxylových kyselin Co jsou deriváty karboxylových kyselin? Kde se s nimi setkáváme?
Cizorodé látky v potravinách
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Chemie v potravinářství
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast:Nápojová gastronomie Název vyučovací oblasti: Káva Ročník / obor studia:2. a 3.. ročník / Kuchař.
Koření.
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
OSTATNÍ POTRAVINY ROSTLINNÉHO PŮVODU Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: cukr, druhy, náhražky, med, aspartan,
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
ČOKOLÁDA A JEJÍ PUTOVÁNÍ PO TĚLE Biologicko-chemický projekt.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
CUKRY = SACHARIDY.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Nealkoholické nápoje. Sodová voda uměle tvořená kyselina Výroba nezávadná voda + hydrogen uhličitan sodný + malé množství kuchyňské soli Sytí se pod tlakem.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV55 Název školy.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Barviva – pozor na E 102, E 104,E 110,E 120, E 122,E 123, E 124,E 129 E 133, E 151, E 155 Mohou nepříznivě ovlivňovat činnost dětí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NUTRILITE™ Iron Folic Plus
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: Základní škola Městec Králové
Prídavné látky v potrave
PŘÍDATNÉ LÁTKY (PŘÍSADY)
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/

Slide 1 Modul č.13 Potraviny a zdraví Rizikové látky v potravinách – aditivní látky (emulgátory, látky zvýrazňující chuť a vůni, zahušťovadla, stabilizátory, želírující látky)

Slide 2…atd Emulgátory  Emulgátory jsou povrchově aktivní látky, které umožňují vznik emulze (stejnorodé směsi dvou nebo více nemísitelných látek).  Rozlišujeme emulgátory přírodní a emulgátory syntetické.  Mezi přírodní emulgátory patří:  Lecitin  estery glycerolu (monoacylglyceridy, diacylglyceridy)

Slide 2…atd Zahuśtovadla, želírující látky a stabilizátory  Zahušťovadla zvyšují viskozitu potravin  Mezi nejpoužívanější zahušťovadla patří: celulóza, škrob, karagenan, agar, kyselina alginová a její soli algináty, modifikované škroby  Nejčastěji se zahušťovadla používají v pudincích a v instantních polévkách a omáčkách.

Slide 2…atd  Želírující látky vytvářejí gely a tím upravují texturu potravin  Mezi nejběžnější želírující látky řadíme: želatinu (kolagen), agar, karagenan, guma gellan, pektiny a algináty.  Stabilizátory pomáhají stabilizovat fyzikální vlastnosti potravin nebo stabilizují zabarvení potraviny.

Slide 2…atd  Mezi stabilizátory barvy patří například: dusičnany, kyselina glutamová a mléčnan železnatý.  Jako stabilizátory fyzikálních vlastností potravin se využívají: uhličitan vápenatý, octan vápenatý, vinany, fosforečnany, algináty, agar, karagenan, tragant, arabská guma, xantan a modifikované škroby.  Se stabilizátory se setkáváme spolu s emulgátory v emulzních směsích voda - olej, kde stabilizátory zabraňují oddělení vody od oleje

Slide 2…atd Látky upravující chuť a aroma Mezi látky upravující chuť a aroma řadíme následující skupiny:  Kyseliny a látky okyselující  Látky hořké a povzbuzující  Náhradní sladidla  Látky zvýrazňující chuť a vůni

Slide 2…atd Kyseliny a látky okyselující  Používají se organické i anorganické kyseliny většinou identické s přírodními.  Dodávají potravině kyselou příchuť různé intenzity. Mimo jiné mají tyto látky i další prospěšné vlastnosti (např. antimikrobní účinky, stabilizují barvu, potlačují tvorbu zákalu, atd.).

Slide 2…atd Látky hořké a povzbuzující  Tato kategorie aditivních látek zahrnuje pouze oktaacetylsacharosu, kofein a chinin.  Kofein se smí přidávat pouze do nealkoholických nápojů a jeho přítomnost musí být uvedena na obalu.  Chinin je povolen pro nealkoholické nápoje a lihoviny.

Slide 2…atd Náhradní sladidla  Mezi náhradní sladidla řadíme látky, které potravině udělují sladkou chuť  Mezi náhradní sladidla neřadíme monosacharidy (glukóza, fruktóza) a disacharidy (sacharóza, maltóza, laktóza).  Náhradní sladidla dělíme na dvě kategorie:  Výživová (energetická) náhradní sladidla – obsahují kalorie. Zde patří některá náhradní sladidla na bázi polyalkoholů – například xylitol, sorbitol, maltitol.

Slide 2…atd Pokud obsah polyalkoholů v potravině převyšuje 10 %, má výrobce dané potraviny povinnost uvádět informaci „nadměrná konzumace může vyvolat projímavé učinky“.  Nevýživová (neenergetické) náhradní sladidla – neobsahují žádné kalorie. Mezi tato sladidla řadíme například sacharin, cyklamáty, aspartam a acesulfam K. Jejich výhodou je mnohonásobně vyšší sladivost než má cukr a to, že nezpůsobují tvorbu zubního kazu. Tato sladila jsou vhodná pro diabetiky. Nevýhodou je, že aspartam a sacharin mají pachutě, které je třeba maskovat.

Slide 2…atd Látky zvýrazňující chuť a vůni  Mezi látky zvýrazňující chuť a vůni řadíme: kyselinu glutamovou, kyselinu inosinovou a kyselinu guanylovou a jejich soli (glutamáty, inosináty, guanyláty), glycin  Glutamáty mají neurotoxické vlastnosti. Jsou nebezpečné pro zdravý vývoj mozku dětí od embryonálního stadia přes novorozenecký až do školního věku asi 12 let.

Slide 2…atd  Jako „syndrom čínské restaurace“ byly popsány po požití jídla s glutamanem tyto příznaky: zvracení, zadržování vody v těle, ztuhlé svaly, znecitlivění šíje, bušení srdce, závratě, bolesti hlavy a studený pot.  Některé studie poukázaly na možnou souvislost požití glutamanu s Alzheimerovou nemocí a s cukrovkou.  Byly popsány změny nálad, podrážděnost, deprese, poruchy spánku, léková závislost, dále epileptické záchvaty, autismus, ischemie mozku, byla zjištěna snížená plodnost u obou pohlaví.