Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Diskutovat se žáky o využívání volného času Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Občanská nauka Tematický.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Demokracie a její hodnoty
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY I. Chemie 9. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Šáfrová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lucie Barillová. Dostupné z Metodického portálu Provozuje Národní.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vnímání řeči O Budulínkovi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Macháčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Občanská práva a povinnosti
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Občanská práva a povinnosti
Subkultury Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Subkultury Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Práva a povinnosti osob
Práva a svobody a veřejná moc
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
Práva a povinnosti osob
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Práva a povinnosti osob
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PUZZLE M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Mezilidské vztahy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Prezentace seznamuje děti s počasím a představuje také roční období
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rozvíjíme zrakovou paměť
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Volný čas v dějinách Aristoteles (384 př. n. l. – 322 př. n. l.) řecký filosof – volný čas chápal jako čas na rozumování, čtení veršů, setkávání se s přáteli a poslouchání hudby, nemá nic společného s lenošením a nicneděláním.

Volný čas v dějinách Středověk – volný čas je vnímán jako časový úsek, který je věnován rozjímání a modlitbám, ale také různým zábavám, hrám a tancům. Renesance – málo volného času, protože byla preferována práce; takže volný čas (nazývaný zahálkou) neměl svůj význam.

Volný čas v dějinách Karel Marx (1818–1883) – německý filosof – chápal volný čas jako část lidské svobody, svobodného rozhodování a svobodné činnosti, práce je nutnost, volný čas je svoboda.

Volný čas v dějinách Joffre Dumazedier (1915–2002), francouzský sociolog a spisovatel; „Po práci, která oslabuje ducha, následuje obyčejně fádní volný čas.“ volný čas je jen určitá část mimopracovní doby, ve které uspokojujeme svoje potřeby a povinnosti: biologické potřeby – strava, hygiena, spánek; rodinné povinnosti – vaření, úklid, nákup, péče o děti.

Současné pojetí volného času fenomén volného času vzniká v moderní industriální době (dříve čas dělen na všední a sváteční); čas, který zbývá po splnění všech povinností; čas, ve kterém člověk nevykonává činnost pod tlakem; jde o dobu, kdy si můžeme svobodně vybírat svoje činnosti, které děláme rádi.

Využívání volného času: je ovlivněno sociálním prostředím, ve kterém žijeme; pomáhá utváření mezilidských vztahů, socializaci i rozvoji osobnosti. Obr. 1

Přemýšlíme V čem vidíte rozdíl ve využití volného času na vesnici a ve městě? Ovlivňuje sociální postavení rodiny výběr volnočasových aktivit dětí? Jak konkrétně se vaše volnočasové aktivity odrážejí na vašich vztazích s ostatními lidmi (rodiči, učiteli, vrstevníky)?

Formování zájmů: vliv na utváření zájmů mají: 1. vrstevníci, kamarádi; 2. rodiče, sourozenci; 3. učitelé, vychovatelé.

Životní styl: Využívání volného času vypovídá o našem životním stylu. Životní styl zahrnuje: 1.Hodnotovou orientaci člověka; 2.Chování a způsob využívání dostupných životních podmínek; 3.Využívání volného času.

Přemýšlíme: Může věk rodičů nebo počet dětí v rodině ovlivnit výběr volnočasových aktivit jedince? Do jaké míry ovlivňují zájmy rodičů zájmy svých dětí? Může vztah k volnému času ovlivnit výběr našeho budoucího partnera? Víte, jak trávili volný čas vaši rodiče?

Nevhodné volnočasové aktivity: Deviantní chování 1.Agresivita; 2.Brutalita; 3.Vandalismus; 4.Nežádoucí sexualita; 5.Alkohol; 6.Nikotin; 7.Drogy. Obr. 2

Skupinový úkol: Zpracujte nestandardizovaný dotazník zjišťující aktivity ve volném čase vašich spolužáků. Na základě vyhodnocení dotazníku zpracujte graf volnočasových aktivit. V případě zjištění negativních forem využívání volného času vašich spolužáků navrhněte řešení.

Použité zdroje: Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Editor Lenka Müllerová. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, Skripta (Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem). ISBN DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN Str. 7. Obr. 1. MARTIN ABEGGLEN. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Street_Parade_2007.jpg Str. 12. Obr. 2. AARON ESCOBAR. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: