Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Poruchy osobnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
o.s. Péče o duševní zdraví
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Klinická propedeutika
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Rozdíly mezi osobnostmi
Osobnost pachatele trestných činů
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Alkoholismus.
Příčiny SPU.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Alzheimerova nemoc.
Duševní zdraví a psychohygiena
Klasifikace duševních poruch
Deprese Diagnostika a léčba
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_02_DUSEVNI_PORUCHY_II.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Definice, základní pojmy
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Poruchy osobnosti: základy pro samostudium Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN a MU Brno.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Zákony vývoje.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Témata kognitivní psychologie
Základní pojmy speciální pedagogiky
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Poruchy osobnosti

Porucha osobnosti Osobnost představuje individuální soubor duševních a tělesných vlastností člověka, které se utvářejí v průběhu jeho vývoje a projevují se v sociálních vztazích.V průběhu individuálního vývoje se stále více doplňují vrozené dispozice (temperament) a obohacují se vlastnostmi získanými (charakter)

Poruchy osobnosti Pojmy: osobnost,struktura osobnosti, poruchy osobnosti,klasifikace poruch osobnosti, prevalence, etiologie a patogeneze poruch osobnosti,epidemiologie, klasifikace poruch osobnosti, MKNN- 10,specifické poruchy osobnosti, diagnostické kritéria,hyperprotektivní výchova, restriktivní výchova, psychotraumatická stresová porucha, emoce, psychoaktivní látky mentální retardace,genetické predispozice

Klasifikace porucha osobnosti: Dle poslední MKNO – 10 ( 10 decenální revize mezinárodní klasifikace nemocí ) Významné odchylky od způsobů, kterými průměrný člověk v dané kultuře vnímá, myslí, cítí a zvláště utváří vztahy s druhými, tyto vzorce chování jsou relativně stálé. Specifická porucha osobnosti: těžké narušení v charakterové skladbě a tendencích jedince, zahrnující obvykle několik oblastí osobnosti, které téměř vždy zahrnuje závažné osobní a sociální selhání.

Klasifikace poruchy osobnosti Dle definice MKN -10 se projevují v následovních oblastech: 1. poznávání, tj. způsoby vnímání, a interpretace věcí, lidí a události, formování přístupu k sobě a ostatním 2.emotivita(rozsah, intenzita a přiměřenost emočního vznětu a odpovědi 3.Ovládání impulzů a uspokojování potřeb 4.Způsob chování k ostatním a zvládání interpersonálních potřeb

Projevy poruch osobnosti Se zpravidla projevují ve věku pozdního dětství, nebo adoslescence a přetrvávají prakticky celý život. Mluvíme o období kompenzace a dekompenzace stavu a to podle výkyvů, které jsou vyvolené nepříznivými vnějšími (pracovní,partnerské problémy) nebo vnitřními faktory (tělesné onemocnění, přechod do dalšího generačního období).

Specifické poruchy osobnosti v klasifikaci MKN-10: F60 -Paranoidní porucha osobnosti -Schizoidní porucha osobnosti -Disociální porucha osobnosti -Emočně nestálá porucha osobnosti -Histriónská porucha osobnosti -Anankastická porucha osobnosti -Anxiózní porucha osobnosti -Závislá porucha osobnosti -Jiné: -Smíšené poruchy osobnosti -Narcistická porucha osobnosti -Pasivně agresivní porucha osobnosti

Prevalence a etiologie poruch osobnosti - relativně časté v běžné populaci -6 – 9 % -Etiologie – představuje komplexní kombinaci mezi temperamentem(tj.genetickými a dalšími biologickými faktory) a charakterem (tj. vývojovými a environmentálními faktory) -jde o multifaktoriální biologické determinanty (genetické vlivy, perinatální poškození, poranění a záněty mozku apod.) a vlivy z okolního prostředí(rodinné, sociální a kulturální vlivy, psychotraumatické životní události apod. -Predispozice ke vzniku je dána nejspíše geneticky. -Souvislost s prenatálním vývojem dítěte, ale i zevními zátěžovými faktory působící na matku v období gravidity --vliv rodinného prostředí na v ranném dětství - psychosociální vlivy:neúplnost rodiny, konfliktní,emočně vypjaté rodinné prostředí (hyperprotektivní ale i restriktivní způsob výchovy) mají vliv na rozvoj dispozice k poruše osobnosti -- v dalším vývoji vlivy školy, vrstevníků a kulturální vlivy, které mají patoplastický a akcelerující vliv (násilí v TV, počítačové hry apod.)

Diferenciální diagnóza: U dg.disociání poruchy osobnosti je možné si ji splést např.: -Narcistickou poruchou osobnosti -Asociálním chování v dospělém věku -Poruchami vyvolanými účinkem psychoaktivních látek -Mentální retardací -Hraniční poruchou osobnosti -Histrionská poruchou osobnosti

Diagnostická kritéria: A.Musí být splněna obecná kritéria pro poruchu osobnosti B.Musí být vždy splněny nejméně ze specifických příznaků dle dané poruchy osobnosti Příklad:Disociální porucha osobnosti: (KAZUISTIKA tzv. Berdychův gang – soudně znalecké posudky) Přítomnost 3 příznaků z následujících: 1) chladný nezájem o cítění druhých 2) hrubý a trvalý postoj nezodpovědnosti a bezohlednosti vůči společenským normám, pravidlům a závazkům 3) neschopnost udržet trvalé vztahy při nedotčené schopnosti takové vztahy bez obtíží vytvářet 4) velmi nízká tolerance k frustraci a nízký práh pro uvolnění agrese, včetně násilí 5) neschopnost zakoušet vinu a poučit se ze zkušenosti, zvláště z trestu 6) výrazná tendence ke svádění viny na jiné nebo k uvádění racionálního vysvětlení pro chování, které jedince přivádí do konfliktu se společností

Použité zdroje a literatura Zdroj 1: Ján Praško a kol. Poruchy osobnosti,1 vydání nakl.Portál Praha,2003 Zdroj 2: František Koukolík. Vzpoura deprivantů,vyd. Galén, 2008 Zdroj 3: Baštecká Klinická psychologie v praxi,vyd,Portál 2008 Kazuistiky: v hodinách jsou používané soudně znalecké posudky z klinické psychologie a psychiatrie v konkrétních soudních kauzách, týkající se probíraných poruch osobnosti ( např.Dr.S.Hubálek,Dr.Preiss, Dr.Skulová,Dr.Humhal, atd)

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor:PhDr.Alena Uváčiková Předmět:Psychologie Datum: