 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

Oční vady. Krátkozrakost Dalekozrakost Šedý zákal Zelený zákal Vetchozrakost Šilhání Astigmatismus Tupozrakost Barvoslepost.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
VY_32_INOVACE_PŘČL.11 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Elektromotor a jeho využití
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování pojmů - 2.část)
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Z očí do očí Fyzikální Část.
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Těžiště a stabilita těles
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ / /21
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Světelné jevy -shrnutí
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku a s využitím poznatků z přírodopisu objasní vznik vjemu obrazu pozorovaného předmětu. Žák popíše vadu krátkozrakého oka a vadu dalekozrakého oka a vysvětlí jejich korekci brýlemi. Jednoduchý popis dalších vad oční čočky. Optické vlastnosti oka Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.19_Fyzika pro 9. ročník Název: Optické vlastnosti oka Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 oční čočka je spojka,  na sítnici vytváří SKUTEČNÝ a PŘEVRÁCENÝ obraz, menší, než je pozorovaný předmět,  předmět vnímáme vždy ve směru, ve kterém dopadají paprsky na sítnici,  obraz je zpracován mozkem tak, že ho vnímáme PŘÍMÝ

 mění zakřivení oční čočky podle vzdálenosti pozorovaných předmětů,  když čteme, oční čočka se víc zakřiví, má menší ohniskovou vzdálenost než při pozorování vzdáleného stromu

 vidí dobře blízké předměty,  nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty,  obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí  krátkozrakost je někdy způsobena protáhlým tvarem oka,  upravuje se brýlemi s rozptylkami,  rozptylka posune obraz předmětu na sítnici

 vidí dobře vzdálené předměty, ale není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty,  obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí,  tuto vadu oka upravují brýle se spojkami,  spojka posune obraz blízkého předmětu na sítnici,  dalekozrakost je někdy způsobena zploštělým tvarem oka,  většina starších lidí je dalekozraká (zeslábnutím očního svalu)

 astigmatismus - jedná se o jednu z nejběžnějších očních vad, většinou je však poměrně malá. Astigmatismus je způsoben nepravidelností čočky a odstraňuje se cylindrickými čočkami.  barevná vada - paprsky různých barev se nesbíhají všechny v jednom bodě. Tato vada obvykle uniká pozornosti, protože citlivost sítnice je pro barvy z okraje spektra mnohem menší než pro světlo žlutozelené.  otvorová vada - projevuje se zejména při pozorování jasně svítících bodů: jasná plocha se zdá větší než stejná plocha méně osvětlená  barvoslepost - porucha vnímání barev, nelze ji léčit, ale většinou nezpůsobuje vážnější problémy  zelený zákal - bolestivý tlak očního moku vede k neostrému vidění, při operačním léčení se dnes používá laser  šedý zákal - čočka se zakalí a člověk vidí, jako by se díval přes pomalu zamrzající okno. Nemoc se dnes léčí nahrazením poškozené čočky tenkou umělou čočkou.

 tzv. cylindrická oční vada,  způsobující nepřesné zaostření světla na sítnici,  vyskytuje se také často společně s krátkozrakostí nebo dalekozrakostí,  rohovka nemá pravidelný kulový tvar,  paprsky světla ze všech směrů se nedokážou spojit do jednoho ohniska a vzájemné se míjí,  tato vada se koriguje čočkami

zelený zákal: degenerace, odumírání zrakového nervu šedý zákal

Vyber správnou odpověď: 1) Jakou vadu má zrak člověka, který vidí dobře až na věžní hodiny, ale nepřečte písmena v novinách? a) Krátkozrakost b) Astigmatismus c) Dalekozrakost

a) Brýle osazené rozptylkami b) Brýle osazené spojkami

a) Vada krátkozrakost, čočky rozptylky b) Vada krátkozrakost, čočky spojky c) Vada dalekozrakost, čočky rozptylky

 Tyčinka je fotoreceptorická buňka v oční sítnici obratlovců, která obecně umožňuje vnímání kontrastů (černobílé, mlhavé vidění při nízkém osvětlení).  Čípky zajišťují barevné vidění.

a) Knihu mít řádně osvětlenou, číst velmi zblízka. b) Knihu nemusíme mít řádně osvětlenou, položenou asi 25 cm od oka. c) Knihu mít řádně osvětlenou, položenou asi 25 cm od oka.

 doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN  galerie office [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ]

1) Žák navazuje na učivo probrané v sedmém ročníku. 2) Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku a s využitím poznatků z přírodopisu objasní vznik vjemu obrazu pozorovaného předmětu. 3) Žák popíše vadu krátkozrakého oka a vadu dalekozrakého oka a vysvětlí jejich korekci brýlemi. 4) Jednoduchý popis dalších vad čočky. 5) Žák odpovídá na otázky.