Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku a s využitím poznatků z přírodopisu objasní vznik vjemu obrazu pozorovaného předmětu. Žák popíše vadu krátkozrakého oka a vadu dalekozrakého oka a vysvětlí jejich korekci brýlemi. Jednoduchý popis dalších vad oční čočky. Optické vlastnosti oka Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.19_Fyzika pro 9. ročník Název: Optické vlastnosti oka Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
oční čočka je spojka, na sítnici vytváří SKUTEČNÝ a PŘEVRÁCENÝ obraz, menší, než je pozorovaný předmět, předmět vnímáme vždy ve směru, ve kterém dopadají paprsky na sítnici, obraz je zpracován mozkem tak, že ho vnímáme PŘÍMÝ
mění zakřivení oční čočky podle vzdálenosti pozorovaných předmětů, když čteme, oční čočka se víc zakřiví, má menší ohniskovou vzdálenost než při pozorování vzdáleného stromu
vidí dobře blízké předměty, nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty, obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí krátkozrakost je někdy způsobena protáhlým tvarem oka, upravuje se brýlemi s rozptylkami, rozptylka posune obraz předmětu na sítnici
vidí dobře vzdálené předměty, ale není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty, obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí, tuto vadu oka upravují brýle se spojkami, spojka posune obraz blízkého předmětu na sítnici, dalekozrakost je někdy způsobena zploštělým tvarem oka, většina starších lidí je dalekozraká (zeslábnutím očního svalu)
astigmatismus - jedná se o jednu z nejběžnějších očních vad, většinou je však poměrně malá. Astigmatismus je způsoben nepravidelností čočky a odstraňuje se cylindrickými čočkami. barevná vada - paprsky různých barev se nesbíhají všechny v jednom bodě. Tato vada obvykle uniká pozornosti, protože citlivost sítnice je pro barvy z okraje spektra mnohem menší než pro světlo žlutozelené. otvorová vada - projevuje se zejména při pozorování jasně svítících bodů: jasná plocha se zdá větší než stejná plocha méně osvětlená barvoslepost - porucha vnímání barev, nelze ji léčit, ale většinou nezpůsobuje vážnější problémy zelený zákal - bolestivý tlak očního moku vede k neostrému vidění, při operačním léčení se dnes používá laser šedý zákal - čočka se zakalí a člověk vidí, jako by se díval přes pomalu zamrzající okno. Nemoc se dnes léčí nahrazením poškozené čočky tenkou umělou čočkou.
tzv. cylindrická oční vada, způsobující nepřesné zaostření světla na sítnici, vyskytuje se také často společně s krátkozrakostí nebo dalekozrakostí, rohovka nemá pravidelný kulový tvar, paprsky světla ze všech směrů se nedokážou spojit do jednoho ohniska a vzájemné se míjí, tato vada se koriguje čočkami
zelený zákal: degenerace, odumírání zrakového nervu šedý zákal
Vyber správnou odpověď: 1) Jakou vadu má zrak člověka, který vidí dobře až na věžní hodiny, ale nepřečte písmena v novinách? a) Krátkozrakost b) Astigmatismus c) Dalekozrakost
a) Brýle osazené rozptylkami b) Brýle osazené spojkami
a) Vada krátkozrakost, čočky rozptylky b) Vada krátkozrakost, čočky spojky c) Vada dalekozrakost, čočky rozptylky
Tyčinka je fotoreceptorická buňka v oční sítnici obratlovců, která obecně umožňuje vnímání kontrastů (černobílé, mlhavé vidění při nízkém osvětlení). Čípky zajišťují barevné vidění.
a) Knihu mít řádně osvětlenou, číst velmi zblízka. b) Knihu nemusíme mít řádně osvětlenou, položenou asi 25 cm od oka. c) Knihu mít řádně osvětlenou, položenou asi 25 cm od oka.
doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN galerie office [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ] [cit ]
1) Žák navazuje na učivo probrané v sedmém ročníku. 2) Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku a s využitím poznatků z přírodopisu objasní vznik vjemu obrazu pozorovaného předmětu. 3) Žák popíše vadu krátkozrakého oka a vadu dalekozrakého oka a vysvětlí jejich korekci brýlemi. 4) Jednoduchý popis dalších vad čočky. 5) Žák odpovídá na otázky.