Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Obecná část rozpočtového práva III
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Daňová teorie a politika
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Rozpočty územních samosprávných celků Vybrané otázky Ing. Zuzana Trhlínová, Ph.D. Katedra veřejné správy, VŠFS Praha.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Obsah veřejných rozpočtů I 4. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 37.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Obecná část rozpočtového práva II
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná část daňového práva procesního I
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Příjmy jsou: Daňové příjmy Daňové příjmy Nedaňové příjmy Nedaňové příjmy Kapitálové příjmy Kapitálové příjmy Přijaté dotace Přijaté dotace Příjmy rozpočtu obce a kraje členíme obdobným způsobem jako u jakéhokoliv jiného veřejného rozpočtu Závazně jej člení rozpočtová skladba Daňové příjmy Samosprávy mají omezenou daňovou pravomoc Samosprávy mají omezenou daňovou pravomoc Právní úprava daňových příjmů krajů a obcí je uvedena v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o rozpočtovém určení daní"). Právní úprava daňových příjmů krajů a obcí je uvedena v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o rozpočtovém určení daní"). Dle § 2 zákona o rozpočtovém určení daní se rozumí celostátním hrubým výnosem daně peněžní prostředky vybrané v průběhu rozpočtového roku správcem daně, snížené o vrácené prostředky. Peněžní prostředky z celostátního hrubého výnosu z daní jsou sdílené se státním rozpočtem a jsou převáděny do rozpočtů obcí a krajů ve výši, která odpovídá procentnímu podílu na celostátním hrubém výnosu daní. U krajů je takto vypočtená částka dále vynásobena procentem definovaným pro jednotlivé kraje v příloze č. 1, zákona o rozpočtovém určení daně. U obcí je vypočtená částka vynásobena jednak procentem, které je pro každou obec uvedené ve vyhlášce MF a dále ještě koeficientem velikostních kategorií obcí, které jsou uvedeny v příloze č. 2 k zákonu o rozpočtovém určení daní.

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Podle aktuálně platného znění zákona o rozpočtovém určení daní se rozděluje krajům 8,92 % a obcím 20,59 % z celostátního hrubého výnosu sdílených daní, kterými jsou : Daň z přidané hodnoty, Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků, Daň z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, Daň z příjmů fyzických osob, Daň z příjmů právnických osob. Základem pro výpočet nároku obce nebo kraje je 100 % celostátního hrubého výnosu jednotlivých typů daní s výjimkou daně z příjmu fyzických osob (mimo daň ze závislé činnosti a vybírané srážkou podle zvláštní sazby), kde je základem 60 % celostátního hrubého výnosu daně a daně z příjmů právnických osob, u které je základ snížen o daň z příjmů právnických osob, kdy je poplatníkem sama obec nebo kraj. Nejdůležitější je RUD, neboli rozpočtové určení daní Do daní také patří MÍSTNÍ POPLATKY

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Základní a největší zdroj příjmů obce je tak odvislý od počtu obyvatel obce. Při pohledu na zákonem stanovené koeficienty však zjistíme, že na jednoho občana velkého města připadá mnohem více než na jednoho občana malé obce. Znamená to tedy, že v obci Horská Kvilda s 55 obyvateli, připadá na jednu hlavu šest a půl násobně méně sdílených daňových příjmů než v krajské metropoli, jíž je Plzeň. S určitou velkou nepřesností lze říci, že v té obci z nejmenších připadá na hlavu z hlediska sdílených daní mezi 4000 a 5000 Kč, kdežto v krajském městě je to více než Kč.

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Rozpočtové určení daní u krajů V případě krajů je situace jiná. U nich lze říci, že určený podíl na celostátním hrubém výnosu jednotlivých daní je více méně odvislý od počtu obyvatel. V koeficientu byl zohledněn také počet organizačních složek a příspěvkových organizací, které kraj přebral od státu. Koeficient stanovený zákonem odráží především počet obyvatel. Z hlediska podpory regionálního rozvoje je rozpočtové určení daní neutrální, nezvýhodňuje malé ani velké kraje.

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Dotace Dotace jsou projevem přerozdělovacích procesů uvnitř rozpočtové soustavy a jsou postulovány jako prvek solidarity mezi stupni veřejné správy. V České republice se však zatím jedná především o solidaritu mezi státem na jedné straně a kraji nebo obcemi na straně druhé. Dotace poskytované kraji obcím jsou zatím zanedbatelné. Pro podporu regionálního rozvoje může být centralizace rozdělování dotací určitou výhodou, pokud by se při jejich přidělování preferovaly hlediska regionálního rozvoje. Dotace jsou projevem přerozdělovacích procesů uvnitř rozpočtové soustavy a jsou postulovány jako prvek solidarity mezi stupni veřejné správy. V České republice se však zatím jedná především o solidaritu mezi státem na jedné straně a kraji nebo obcemi na straně druhé. Dotace poskytované kraji obcím jsou zatím zanedbatelné. Pro podporu regionálního rozvoje může být centralizace rozdělování dotací určitou výhodou, pokud by se při jejich přidělování preferovaly hlediska regionálního rozvoje. Nutnost dotací je však vždy indikátorem nedostatečného vybavení samospráv vlastními příjmy. Nutnost dotací je však vždy indikátorem nedostatečného vybavení samospráv vlastními příjmy. Dotace jsou nástrojem zasahování do rozhodování samospráv, což dává státu do ruky nástroj k podpoře regionálního rozvoje. Ten, kdo platí, může totiž stanovit, na co jím poskytnutá plnění budou využita. Dotace jsou nástrojem zasahování do rozhodování samospráv, což dává státu do ruky nástroj k podpoře regionálního rozvoje. Ten, kdo platí, může totiž stanovit, na co jím poskytnutá plnění budou využita. Rozdělení dotací Dotace rozdělujeme na běžné, určené k pokrytí neinvestičních výdajů rozpočtového období a kapitálové, které kryjí jednorázové investiční akce poskytující dlouhodobý užitek. Jiným kritériem je účelovost dotace. Použití účelové dotace je vázáno na stanovený účel, nesprávně použitá dotace se zpravidla vrací poskytovateli. Neúčelové dotace jsou označovány také jako všeobecné nebo globální. Krom účelu může být poskytnutí a využití dotace vázáno i na další podmínky. Mluvíme tak o dotaci podmíněné a nepodmíněné. Za určitý inovační prvek spojený s naší integrací do Evropské unie nutno v souvislosti s podporou regionálního rozvoje vyhodnotit podmiňování poskytování dotací spoluúčastí příjemce. Kraj nebo obec je tak nucen stanoveným procentem přidat prostředky z vlastních zdrojů na realizaci dotací podporované investice. Jedná se o běžnou praxi dotací ze strukturálních fondů v rámci Evropské unie.

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR V současnosti jsou krajům a obcím poskytovány dotace: schválené zákonem o státním rozpočtu (tedy z rozhodnutí Poslanecké sněmovny), schválené zákonem o státním rozpočtu (tedy z rozhodnutí Poslanecké sněmovny), z kapitoly všeobecná pokladní správa, z kapitoly všeobecná pokladní správa, z kapitol jednotlivých ministerstev, z kapitol jednotlivých ministerstev, ze strukturálních fondů Evropské unie, ze strukturálních fondů Evropské unie, z Národního fondu, z Národního fondu, ze státních fondů, a ze státních fondů, a dary od osob soukromého práva, dary od osob soukromého práva, obcím jsou také poskytovány dotace od krajů. obcím jsou také poskytovány dotace od krajů.

Příjmy rozpočtů územní samosprávy v ČR Nedaňové příjmy Příjmy od vlastních neziskových organizací Příjmy od vlastních neziskových organizací Příjmy z vlastního podnikání (z majetkového podílu na zisku podniků) Příjmy z vlastního podnikání (z majetkového podílu na zisku podniků) Příjmy z pronájmu nebo prodeje neinvestičního majetku Příjmy z pronájmu nebo prodeje neinvestičního majetku Uživatelské poplatky Uživatelské poplatky Sankční platby Sankční platby A další… A další… Kapitálové příjmy Příjmy z prodeje a pronájmu pozemků Příjmy z prodeje a pronájmu ostatního hmotného majetku Příjmy z prodeje akcií a majetkových podílů