Sebevražedné jednání V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
České země za třicetileté války
Emoce (city).
Sociální patologie SCPT SCPA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Draw a monster Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Modely mentální retardace
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Neurotické poruchy Co je podle Vás podstatou neurotických poruch ? Jaké symptomy neurotických poruch dokážete popsat ? Které konkrétní neurotické poruchy.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Poruchy příjmu potravy Jaké jsou podle Vás nejvýznamnější symptomy PPP ? V čem vidíte konkrétní příčiny vzniku těchto poruch ? Setkali jste se ve svém.
ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU VY_32_INOVACE_4_1_5 ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE ZA ŠKODU Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ….
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo v digitálním archivu školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bipolárně afektivní porucha
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sebevražedné jednání

V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny sebevražedného jednání ?

 Násilné jednání charakteristické úmyslem dobrovolně zničit svůj vlastní život  Potlačení pudu sebezáchovy v případě subjektivně dostatečně silného motivu Úkol : Uveďte jiné poruchy pudů, které již znáte z obecné psychopatologie a uveďte, čím se projevují

 Porucha pudu obživy – mentální anorexie, mentální bulimie a obezita  Porucha rodičovského pudu – týrání a svévolné opuštění dítěte  Porucha sexuálního pudu – sexuální deviace ( zoofilie, pedofilie, gerontofilie aj.)

 Zničení vlastního života bez vědomého úmyslu zemřít ( jedinec není schopen reálně zvážit důsledky svého jednání – afekt, bludy, halucinace)  Sebezabití vynucené násilím – jedinec jedná proti své vůli, nechce zemřít ( rituály, sekty)  Sebeobětování – podstatou je svobodné a dobrovolné rozhodnutí obětovat vlastní život v zájmu aktuálně vyšší hodnoty, než je hodnota vlastního života

 Medicínský přístup :  Duševní onemocnění  Závislost na alkoholu a drogách  Poruchy osobnosti

 Sociologický přístup :  Egoistická sebevražda – nedostatek sociálních vazeb, pocity odcizení, sociální izolace  Anomická sebevražda – reakce na náhlou změnu mezilidského vztahu nebo společenské postavení  Altruistická sebevražda – reakce na sociální požadavky, které jedinec nedokáže splnit ( harakyry) Úkol : Uveďte sociologické faktory, které mohou být podle Vás příčinou suicidálního jednání.

 Neuspokojivé vztahy ( osamělost, rozvod, nefunkční rodina, násilí v rodině, model sebevražedného jednání v rodině)  Ztráta vazeb a sociální otřesy ( migrace, emigrace, ztráta zaměstnání a společenského postavení)  Ekonomické faktory – krize, nezaměstnanost

 Podle kognitivního stylu – rigidita, maladaptabilita  Podle emočního prožívání – deprese, zoufalství, pocity beznaděje Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete

 Rigidita – nepružnost, setrvávání v aktuálním stavu  Maladaptabilita – nepřizpůsobivost novým podnětům a prostředí

 Symbolická úroveň – jedinec o sebevraždě přemýšlí, někdy o ní mluví  Akceptace problému – úvahy o provedení sebevraždy  Uskutečnění úmyslu

 Sebevražda jako cíl – život je pro daného jedince nesnesitelný, potřebuje se zbavit zátěže, uniká před problémem nebo má snahu něco získat – např. spasení)  Sebevražda jako prostředek – demonstrativní pokus, cílem je manipulace s druhými, jejich potrestání, pomsta

 Bilanční – výsledek dlouhodobého působení subjektivně závažných motivů, uskutečněna po zralé rozumové úvaze, pečlivě připravena, ztráta smyslu života, dokonaná ( v současné době se hovoří i sebevraždě pojištěné)  Impulzivní – afektivní, náhlé rozhodnutí, není vážný úmysl zemřít, volání o pomoc  Skupinová – společné jednání více osob (sekty, rodiny)

 Vyhledejte na internetu kazuistiku ve vztahu k tématu.  Určete o jaký typ sebevražedného jednání se jedná a na základě jakých znaků.

 Děti – nebývá časté, problémy ve škole, v rodině, bez úvahy ( reklama)  Adolescenti – souvislost s hledáním vlastní identity ( neuspokojivé mezilidské vztahy, osobní problémy, nezdary, spíše u chlapců mezi 15. a 24.r.)  Střední věk – krize středního věku, osobní bilance, zdravotní stav, ztráta zaměstnání  Stáří – asi 10 krát častější než u středního věku, dokonané ( nemoc, penze, sociální izolace, ztráta sociálního postavení )

 Sebevražedné jednání je charakterizováno úmyslem ……… zničit svůj vlastní život.  Sebezabití je dáno zničením vlastního života …… vědomého úmyslu zemřít.  Podle sociologického přístupu hovoříme o ……. sebevraždě, jestliže jedinec svým jednáním reagoval na změnu ve vztahu nebo společenském postavení.  Základní motivací k sebevražednému jednání je sebevražda jako …. nebo jako....  Dojde – li k sebevražednému jednání po rozumové úvaze, hovoříme o ……… sebevraždě.

 Sebevražedné jednání je charakterizováno úmyslem dobrovolně zničit svůj vlastní život.  Sebezabití je dáno zničením vlastního života bez vědomého úmyslu zemřít.  Podle sociologického přístupu hovoříme o anomické sebevraždě, jestliže jedinec svým jednáním reagoval na změnu ve vztahu nebo společenském postavení.  Základní motivací k sebevražednému jednání je sebevražda jako cíl nebo jako prostředek.  Dojde – li k sebevražednému jednání po rozumové úvaze, hovoříme o bilanční sebevraždě.

Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1.,1992. ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN

Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Sebevražedné jednání Anotace: Prezentace s cvičeními aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Sebevražedné jednání Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe rozdíl mezi sebevražedným jednáním a sebezabitím. Vyvozuje motivaci sebevražedného jednání. Rozlišuje jednotlivé typy sebevražedného jednání. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčové termíny : sebevražda, sebezabití, anomická, egoistická, skupinová, altruistická a bilanční sebevražda Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let

- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy suicidálního jednání a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vyhledají znaky pro určení typu sebevraždy. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.