Sebevražedné jednání
V čem vidíte rozdíl mezi sebezabitím a sebevražedným jednáním ? Jaké typy sebevražedného jednání znáte ? Jaké jsou nejčastější příčiny sebevražedného jednání ?
Násilné jednání charakteristické úmyslem dobrovolně zničit svůj vlastní život Potlačení pudu sebezáchovy v případě subjektivně dostatečně silného motivu Úkol : Uveďte jiné poruchy pudů, které již znáte z obecné psychopatologie a uveďte, čím se projevují
Porucha pudu obživy – mentální anorexie, mentální bulimie a obezita Porucha rodičovského pudu – týrání a svévolné opuštění dítěte Porucha sexuálního pudu – sexuální deviace ( zoofilie, pedofilie, gerontofilie aj.)
Zničení vlastního života bez vědomého úmyslu zemřít ( jedinec není schopen reálně zvážit důsledky svého jednání – afekt, bludy, halucinace) Sebezabití vynucené násilím – jedinec jedná proti své vůli, nechce zemřít ( rituály, sekty) Sebeobětování – podstatou je svobodné a dobrovolné rozhodnutí obětovat vlastní život v zájmu aktuálně vyšší hodnoty, než je hodnota vlastního života
Medicínský přístup : Duševní onemocnění Závislost na alkoholu a drogách Poruchy osobnosti
Sociologický přístup : Egoistická sebevražda – nedostatek sociálních vazeb, pocity odcizení, sociální izolace Anomická sebevražda – reakce na náhlou změnu mezilidského vztahu nebo společenské postavení Altruistická sebevražda – reakce na sociální požadavky, které jedinec nedokáže splnit ( harakyry) Úkol : Uveďte sociologické faktory, které mohou být podle Vás příčinou suicidálního jednání.
Neuspokojivé vztahy ( osamělost, rozvod, nefunkční rodina, násilí v rodině, model sebevražedného jednání v rodině) Ztráta vazeb a sociální otřesy ( migrace, emigrace, ztráta zaměstnání a společenského postavení) Ekonomické faktory – krize, nezaměstnanost
Podle kognitivního stylu – rigidita, maladaptabilita Podle emočního prožívání – deprese, zoufalství, pocity beznaděje Úkol : Barevně vyznačené termíny vysvětlete
Rigidita – nepružnost, setrvávání v aktuálním stavu Maladaptabilita – nepřizpůsobivost novým podnětům a prostředí
Symbolická úroveň – jedinec o sebevraždě přemýšlí, někdy o ní mluví Akceptace problému – úvahy o provedení sebevraždy Uskutečnění úmyslu
Sebevražda jako cíl – život je pro daného jedince nesnesitelný, potřebuje se zbavit zátěže, uniká před problémem nebo má snahu něco získat – např. spasení) Sebevražda jako prostředek – demonstrativní pokus, cílem je manipulace s druhými, jejich potrestání, pomsta
Bilanční – výsledek dlouhodobého působení subjektivně závažných motivů, uskutečněna po zralé rozumové úvaze, pečlivě připravena, ztráta smyslu života, dokonaná ( v současné době se hovoří i sebevraždě pojištěné) Impulzivní – afektivní, náhlé rozhodnutí, není vážný úmysl zemřít, volání o pomoc Skupinová – společné jednání více osob (sekty, rodiny)
Vyhledejte na internetu kazuistiku ve vztahu k tématu. Určete o jaký typ sebevražedného jednání se jedná a na základě jakých znaků.
Děti – nebývá časté, problémy ve škole, v rodině, bez úvahy ( reklama) Adolescenti – souvislost s hledáním vlastní identity ( neuspokojivé mezilidské vztahy, osobní problémy, nezdary, spíše u chlapců mezi 15. a 24.r.) Střední věk – krize středního věku, osobní bilance, zdravotní stav, ztráta zaměstnání Stáří – asi 10 krát častější než u středního věku, dokonané ( nemoc, penze, sociální izolace, ztráta sociálního postavení )
Sebevražedné jednání je charakterizováno úmyslem ……… zničit svůj vlastní život. Sebezabití je dáno zničením vlastního života …… vědomého úmyslu zemřít. Podle sociologického přístupu hovoříme o ……. sebevraždě, jestliže jedinec svým jednáním reagoval na změnu ve vztahu nebo společenském postavení. Základní motivací k sebevražednému jednání je sebevražda jako …. nebo jako.... Dojde – li k sebevražednému jednání po rozumové úvaze, hovoříme o ……… sebevraždě.
Sebevražedné jednání je charakterizováno úmyslem dobrovolně zničit svůj vlastní život. Sebezabití je dáno zničením vlastního života bez vědomého úmyslu zemřít. Podle sociologického přístupu hovoříme o anomické sebevraždě, jestliže jedinec svým jednáním reagoval na změnu ve vztahu nebo společenském postavení. Základní motivací k sebevražednému jednání je sebevražda jako cíl nebo jako prostředek. Dojde – li k sebevražednému jednání po rozumové úvaze, hovoříme o bilanční sebevraždě.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1.,1992. ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Sebevražedné jednání Anotace: Prezentace s cvičeními aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Sebevražedné jednání Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe rozdíl mezi sebevražedným jednáním a sebezabitím. Vyvozuje motivaci sebevražedného jednání. Rozlišuje jednotlivé typy sebevražedného jednání. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčové termíny : sebevražda, sebezabití, anomická, egoistická, skupinová, altruistická a bilanční sebevražda Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
- Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - Cvičení jsou ve formě úkolů zaměřena na objasnění odborných termínů s využitím znalostí z obecné psychopatologie, jedno ze cvičení je uvedeno jako kazuistika. Vybraní žáci vyhledají na internetu případy suicidálního jednání a společně s ostatními žáky během další vyučovací hodiny vyhledají znaky pro určení typu sebevraždy. - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě pro žáky dostupná.