Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ondřej Hýsek, Gymnázium INTEGRA BRNO Učíme o Moravě.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Jsou venkovské školy horší než městské?
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Státní maturita Jindřich Kitzberger.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Plánování ve školní tělesné výchově
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Příspěvek na konferenci
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název projektu: Moderní škola
Informační gramotnost
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název projektu: Moderní škola
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Život – pohledy na přírodu
Stavební právo.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Národní obrození – 1. fáze
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Co si vezmu na….
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Život bez střeva , Praha.
Reformy Marie Terezie.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2014/2015

Výuku D ovlivňuje: názory na vzdělání aktuální vývoj společnosti ↓ poučení z minulosti i formování loajálních občanů

Počátky školní výuky dějepisu Petr Codicillus z Tulechova Řád školám městským v Čechách a na Moravě (1586) D se učil spolu s hudbou, slohem a etikou ve 4. třídě partikulárních škol Učební materiály: Historické kalendáře D. A. z Veleslavína Výtah z knihy J. Sleidena De quatuor summis Imperiis libri tres

Komenské názor na výuku dějepisu: učen jako samostatný předmět počátky výuky již ve škole mateřské( žáci ve věku 6 – 12 let) na gymnáziu učen po celých šest let studia. Dějepis zařazen i do studijních plánů jezuitských a piaristických škol ( 16. – 18. století).

Výuka dějepisu po tereziánských reformách Všeobecný školní řád Studijní řád pro gymnázia Obsah výuky: 1.triviální školy - biblická dějeprava 2.hlavní školy a normální školy - D + Z se učí společně, kromě BD antika a „historie domu habsburského“ 3.totéž i gymnázia

Učebnice Aleš Pařízek Versuch einer Geschichte Böhmens für den Bürger…( 1. vydání 1781) Vycházel z Hájka, Balbína, Beckovského. 2. příručka Geschichte der studierenden Jugend in den K.K. Staaten Učebnice nejsou až do poloviny 19. století příliš rozšířeny.

Výuka D v 1. polovině 19. století roztříštěnost neexistují jednotné učební plány neexistují osnovy začínají se vyučovat i národní dějiny

Exner- Bonitzova reforma (1849) Osmitřídní gymnázia – nižší - vyšší Hasnerův zákon (1869): osmiletá školní docházka obecné, měšťanské školy gymnázia, reálky dějepis vyučován na všech typech a stupních škol stanoveny učební plány, rámcové osnovy

Dějepisné učebnice (1860 – 1914) Antonín Gindely Dějepis pro školy obecné a měšťanské ( i učebnici pro střední školy) Vácslav Vladivoj Tomek Děje mocnářství rakouského Novější dějiny Rakouska Jan Lepař ( i autor učebnic) – autor již zmíněné 1. české metodiky dějepisu O methodách dějepisného učení Metodikou DV se zabývali i Josef Sokol, Josef Kovaříček, od počátku 20. století pak Eduard Štorch

Marchetova reforma (od šk. r. 1908/1909 ) ovlivnila výuku D na gymnáziích D se odděluje od Z D učen na nižším gymnáziu od sekundy 2 hod/týden, na vyšším gymnáziu dle typu 3 – 4 hod/týden Nové učebnice Hýbl (Dobiáš), Bidlo, Šusta Všeobecný dějepis pro vyšší třídy škol středních ( používána do roku 1948) Josef Pekař Dějiny naší říše - po roce 1918 přepracována - Dějiny Československé

Počátek 20. století – pokusy o reformu D Eduard Štorch výuka D –musí odpovídat schopnostem a možnostem žáků, je třeba vnímat dítě jako individualitu, dítě se má samo podílet na svém učení 1.ŠV – prostředek a opora mravního, tělesného a společenského rozvoje dítěte 2.ŠV musí být svobodná a vést žáky k demokracii a občanství 3.ŠV nesmí být odloučena od potřeb všedního života Učení se hrou a tvořivou prací→ Ž by měl v rámci výuky dějepisu projít 7 sociálními stupni a doslova si osahat civilizační pokrok. Ladislav Horák Vyučovací pomůcky: málo, v 2. polovině 19. století jde převážně o školní obrazy (více v semináři)

Využívání pomůcek po vzniku Československa nové školní obrazy – České historické obrazy, České dějiny v obrazech, pro výuku světových dějin přebírány ze zahraniční produkce promítací obrazy – Typ Logia film

Výuka D za 1. republiky (1918 – 1938) navázání na zavedenou koncepci z dob R –U důraz na české dějiny, osnovy pro SŠ z roku 1919 –“odrakouštění“ akcentace období husitství, reformace, dějin slovanských národů nové osnovy pro SŠ 1933/34 – moderní rámcové podmínky učebního plánu dějepisu, ústup od výuky pouze politických dějin snahy české reformní pedagogiky, pokusné školy (vrcholí ve 30. letech 20. století) Nejpoužívanější učebnice: ¨ BIDLO, Jaroslav – HÝBL, František – ŠUSTA, Josef: Všeobecný dějepis pro vyšší třídy středních škol. PEKAŘ, Josef: Dějiny československé. Pro nejvyšší třídy škol středních, Praha TREIXLER, Gustav: Lehrbuch der Geografie, Geschichte und Bürgerkunden des Čecho- slovakischen Staates. Reichenberg STEINITZ,Ernst: Landes- und Staatskunde der Čechoslovakischen Republik. Lehrbuch der Geografie, Geschichte und Bürgerkunde….Böhmisch Leipa ↓ zajímavé učebnice ( vliv reformní pedagogiky) – zejména trojdílná Pracovní učebnice dějepisu ( Eduard Štorch, Karel Čondl)