Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Úrok, úroková míra Přednáška č. 3.
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
1. cvičení úrokování.
Produkty finančního trhu
Nástroje finančního trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Inflace.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
1. cvičení úrokování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Petr Machala. Kde můžete mít uložené peníze? Kdo vám může poskytnout úvěr? 1.Bankovní účty 2.Podílové fondy 3.ETF (fondy obchodované na burzách) 4.Investiční.
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Nominální a reálná úroková sazba
Ing. Jan Krajíček, Ph.D Cenová gramotnost.
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_01 Název materiáluFinanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_03 Název materiáluFinanční.
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
Finanční gramotnost: Platební karty. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 04 Platební karty 2 „Karetní business: body za platbu, slevy, balíčky, spoření, pojištění,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
KOLIK TO NESE? Umísti podle úroku, který platíš nebo inkasuješ v % ročně = p.a. % úrok p.a. 0% 5% 10% 15% 20% - 5% - 10% - 15% - 20% a více INFLACE 2%
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
Stavební spoření Jaká bude celková naspořená částka na konci roku v případě stavebního spoření, kde spoříme pravidelně na konci každého měsíce částku 1700.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kam s penězi, aby nezahálely
Finanční gramotnost: Počítání s procenty.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
DUM - Digitální Učební Materiál
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Úroky Jsou cenou půjčených peněz Jistina je půjčená částka
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota

02 Peníze a jejich časová hodnota 2 PENÍZE A ČAS Veličenstvo, nemůžeme už dál tisknout peníze! Pročpak? Nemáme už dost zlata na jejich krytí! Neděste mě. Já se lekl, že došel papír.

02 Peníze a jejich časová hodnota 3 Ceny rostou, kupní síla peněz v čase klesá. O kolik? To nám říká inflace. Roční inflace u nás se dlouhodobě pohybuje okolo 2%. INFLACE V ČR Aktuální prognóza ČNB, únor 2012 Nejvyšší 1991: 56,6% Nejnižší 2003: 0,1% O kolik % vzrostly ceny za uplynulé časové období

02 Peníze a jejich časová hodnota 4 PROČ CENY ROSTOU? Rostoucí počet lidí na planetě, nové zdroje surovin … Roste produktivita práce. Nároky lidí rostou. Rostou také náklady na dopravu. Rostou náklady na prodej zboží (reklama …) Pozvolný růst je projevem zdravé ekonomiky

JAK INFLACE SRÁŽÍ KUPNÍ SÍLU … 02 Peníze a jejich časová hodnota 5 Kolik ukrojí ze 100 tisíc korun 2,5 procentní inflace Počet let Hodnota v Kč Zdroj: kalkulačka iDNES.cz Necháme-li na účtu s nulovým úročením ležet 100 tisíc korun a v příštích letech dosáhne inflace 2,5 procenta, za pět let se tato částka smrskne reálně na korun. Po 15 letech pak na korun a po 25 letech bude mít dnešních 100 tisíc korun hodnotu korun. Zdroj: /viteze.aspx?c=A120425_101925_viteze_sovhttp://finance.idnes.cz/sporeni-a-bezny-ucet-vcetne-inflace-du8- /viteze.aspx?c=A120425_101925_viteze_sov

02 Peníze a jejich časová hodnota 6 1.Mám Kč  O kolik přijdu za rok  Když míra inflace je 4%?  O 1.923,- Kč ROZCVIČKA 2.Odkud vychází ceny zahrnuté do výpočtu inflace?  Co to znamená, když meziměsíční inflace činí 0,56%? 3.Z čeho je složen spotřebitelský koš?  Ze spotřebitelského koše  Ceny vzrostly proti předchozímu měsíci o 0,56%.  Z typické spotřeby (výrobky, služby běžné a pravidelné - potraviny, oblečení, nájemné, pračky, TV apod.)

02 Peníze a jejich časová hodnota 7 VYZKOUŠEJME SE 4.Bude se lišit spotřebitelský koš v roce 2011 od koše v roce 2000? Proč?  Spotřebitelský koš stejně jako spotřeba se vyvíjí. Koš bude přibližně stejný, hodnoty budou trochu jiné. 5.Existuje souvislost mezi výší inflace a výší úrokových sazeb bank pro vklady a půjčky?  Ano, zvlášť očekávaná inflace ovlivňuje chování věřitelů a dlužníků a tÍm i úrokové sazby. Reálná úroková sazba = nominální úroková sazba - inflace.

VÝPLATA DNES NEBO ZA 3 ROKY? 02 Peníze a jejich časová hodnota 8 6.Vyhráli jste peněžní cenu. Máte na výběr ze dvou možností. Možnost „a“ je výplata Kč dnes, možnost „b“ je výplata Kč za tři roky. Kterou možnost si vyberete? Pokud jste jako většina lidí, pravděpodobně se bez dlouhých úvah intuitivně rozhodnete pro výplatu dnes.  Vložíme-li 100tis na termínovaný vklad, úrok 3% p.a. V MS Excel k určení budoucí hodnoty slouží finanční funkce BUDHODNOTA, pomocí které rychle zjistíme, že po třech letech bude budoucí nominální hodnota naší investice korun.  Pokud bychom si nechali výhru vyplatit až za tři roky (možnost „b“), obětovali bychom příležitost vydělat korun jako rozdíl mezi budoucí hodnotou obou alternativ.

1.Počítání s procenty 2.Peníze a jejich časová hodnota 3.Půjčky a úvěry 4.Platební karty 5.Rizika a jak se zabezpečit 6.Hospodaření s penězi 7.Spoření a investování 8.Financování bydlení 9.Zabezpečení vlastního stáří, renta 10.Kdo nám může poradit NAVAZUJÍCÍ TÉMATA