Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti
Snímek 2 Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám. Až na to, že neexistuje žádný lepší. Winston Churchill
Snímek 3 CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI Zapojování veřejnosti je série aktivit sloužících k informování zainteresovaných občanů či organizací a získání jejich podnětů p ro připravení a přijetí kvalitního rozhodnutí.
Snímek 4 ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI různá označení, zapojování veřejnosti, komunitní plánování, akční plánování, komunikace s veřejností, participativní přístup přenos zkušeností z USA, Nizozemí velmi těžce přijímaný přístup v post- socialistických zemích
Snímek 5 ÚROVNĚ ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Sherry Arnsteinovou (Arnsteim, 1965)
Snímek 6 CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI rozhodovatel odborník uživatel
Snímek 7 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ většinové
Snímek 8 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ kompromisní
Snímek 9 PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ konsensuální toto je cílem zapojování veřejnosti
Snímek 10 Do čeho veřejnost zapojovat? neexistuje téma, kde nelze uplatnit žádnou úroveň zapojení, vhodná jsou především témata: –plánování veřejných prostranství –strategická rozhodnutí –strategické plánování (regionální rozvoj, územní plánování) –sestavování investiční části rozpočtu –investiční akce
Snímek 11 Kdo může zapojování veřejnosti iniciovat představitel veřejné správy - politik - úředník občan neziskové organizace architekt, plánovač
Snímek 12 ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI JE PROSTŘEDEK ALE I CÍL prostředek – k dosažení kvalitního plánu či rozhodnutí cíl ― mobilizovat občany k tomu, aby se zajímali o veřejné dění ― protikorupční opatření
Komunitní a akční plánování v praxi Partnerství
Snímek 14 PARTNERSTVÍ užší spolupráce se sociálními partnery místní partnerství mohou být základem pro rozvoj obce či regionu partnerství musí zůstávat otevřené
Snímek 15 PARTNERSTVÍ princip spolupráce obohacující všechny zúčastněné partnerství by mělo být účelné a funkční, jinak přináší více problémů než užitku musí překonat rozdílné zvyklosti, zkušenosti i cíle všech zúčastněných k tomu může dopomoci i vhodné použití facilitace při rozhodování a plánování
Snímek 16 Společná činnost Spolupráce Konzultace Informování Donucení, formální ÚROVNĚ PARTNERSTVÍ
Snímek 17 MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ potřeba dlouhodobější udržitelnosti vytvoření místního partnerství –metoda Leader –MA 21 zapojení různých partnerů –veřejná správa –neziskový sektor –podnikatelé
Snímek 18 MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ společná motivace společné cíle vhodná institucionalizace –skupina/komise pro MA 21 –občanské sdružení –obecně prospěšná společnost
PARTNERSTVÍ – PROSTŘEDEK NIKOLI CÍL rozvoj uplatňování principu v poslední době probíhá v souvislosti s různou finanční podporou nutno respektovat, že se jedná o dlouhodobý proces, kde je třeba postupovat od jednotlivostí jedná se o účinný nástroj pro nejrůznější rozvojové aktivity Snímek 19