Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování sociálních služeb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Posouzení nepříznivé sociální situace
Radim Vysloužil Michal Babák. PŘÍSPĚVEK NA PÉČI - sociální dávka určená osobám závislým na pomoci druhých osob a to zejm. z důvodu nepříznivého zdravotního.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
TÍSŇOVÁ PÉČE A JEJÍ VYUŽITÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH Agentura domácí péče LADARA, o.p.s.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
Projekt dětská skupina MOTÝL
Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
PNP Střípky z minulosti. na seminář „Příspěvek na péči“
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Olomoucký kraj Mgr. Yvona Kubjátová náměstkyně hejtmana.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Liberec – Františkov, příspěvková organizace Domažlická 880/ Liberec 3 zřizovatelem je Liberecký kraj.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Pečovatelská služba.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Helena Chodounská Ukazatele potřebnosti sociálních služeb
Zkušenosti poskytovatele sociálních služeb s vyrovnávací platbou Ing
Ing. Stanislava Správková
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA

2 2 Současná situace >V souvislosti s přípravou zákona o sociálních službách se předpokládalo, že příspěvek na péči by mělo pobírat cca 175 tis. osob a náklady na jeho výplatu by měly činit cca 8 mld. Kč. >Skutečný počet příjemců této dávky i náklady na její výplatu jsou však po celou dobu její výplaty výrazně vyšší, než se původně očekávalo.

3 3 Současná situace >Z údajů informačního systému o příspěvku na péči vyplývá, že v prosinci 2007 pobíralo příspěvek na péči celkem cca 256 tis. osob, o tři roky později, v prosinci 2010, to bylo již 305 tis. klientů. >Pro r je rozpočtovaná část na příspěvek na péči 21 mld. Kč ( o cca 0,5 mld. vyšší než v r. 2014)

4 4 Současná situace příspěvek na péči - stupeň forma péče žádný registrovaný poskytovatel % pobytová zařízení ambulantn í zařízení terénní zařízenícelkem I % II ,4% III % IV ,4% Celkem

5 5 Příspěvek na péči v Rakousku >Počet příjemců PnP v Rakousku 457 tis. (8,4 mil. Kč) >Zajištění péče u PnP >Rodinní příslušníci 42% >24 h péče5 % >Pobytové sl. 16 % >Ambulatní, terénní služby32 % >Ost. 4 %

6 6 Příspěvek na péči v Rakousku PFLEGEGELD 2015PFLEGEGELD 2016 STUFE 1 154,20157,30 / 65 hod. STUFE 2 284,30290,00 / 95 hod. STUFE 3 442,90451,80 / 120 hod. STUFE 4 664,30677,60 / 160 hod. STUFE 5 902,30920,30 / 180 hod. STUFE ,001285,20 / 180 hod. STUFE ,801688,90 / 180 hod.

7 7 Příspěvek na péči v Německu Příspěvek na péči – neformální péče in Pflegestufe 1 = 235 Euro / měsíc in Pflegestufe 2 = 440 Euro / měsíc in Pflegestufe 3 = 700 Euro / měsíc Příspěvek na péči – terénní sociální služba in Pflegestufe 1 = 450 Euro / měsíc in Pflegestufe 2 = 1100 Euro / měsíc in Pflegestufe 3 = 1550 Euro/ měsíc Příspěvek na péče – pobytová služba in Pflegestufe 1 = 675 Euro / měsíc in Pflegestufe 2 = 1650 Euro / měsíc in Pflegestufe 3 = 2325 Euro/ měsíc

8 8 Základní hypotézy k současnému modelu příspěvku na péči v ČR > příjemců příspěvku na péči z celkového počtu používá příspěvek na péči nikoliv na nákup sociálních služeb, nýbrž na zajištění tzv. neformální péče (prostřednictvím osob blízkých či tzv. „sousedské výpomoci“). >Podíl využití příspěvku na péči na „zakoupení“ sociální služby se zvyšuje s vyšším stupněm příspěvku. Zatímco v I. st. je to pouze 26 %, ve IV st. je to již 47,4 %. >Většina prostředků z vyplaceného příspěvku na péči se nevrací do systému sociálních služeb. Odhadem se jedná o 10–11 miliard Kč, které jsou používány na zajištění neformální péče.

9 9 Základní hypotézy k současnému modelu příspěvku na péči v ČR >U příspěvku na péči, který je vyplácen osobě blízké nebo jiné osobě, lze jen kvalifikovaně odhadnout, jaký objem těchto prostředků je používán jako kompenzace za čas strávený zajištěním potřebné péče a jaká část je používána jako tzv. odškodnění za zhoršený zdravotní stav. Tyto odhady by variovaly u jednotlivých stupňů, tj. zatímco u příspěvku ve IV. st. by procento „zneužití“ mohlo být mezi 5-15 %, u I. st. lze naopak odhadovat „zneužívání“ na %. >Přestože poznatky získané z řady analýz zahraničních zkušeností ukazují, že zavedením nového systému financování sociálních služeb prostřednictvím příspěvku na péči dochází k výraznému odlivu od péče poskytované v pobytových zařízeních k péči poskytované v ambulantních a terénních zařízeních, získané poznatky o vývoji v naší zemi tuto skutečnost nepotvrdily.

10 Návrhy na změnu výplaty PnP >Výrazné omezení současného stavu je politicky neprůchodné >Možné návrhy: >restrikce v I. st. U osob starších 18 let >s ohledem na objem potřeby péče >s odkazem na rodinnou solidaritu >Zavedení nepeněžního plnění ve výši valorizace PnP >Variabilita PnP dle jeho využití (německý model) >Předpoklad je navýšení PnP x snížení dotací na soc.sl.

11 Základní hypotézy a argumenty: >Příspěvek v I. st. závislosti je udělován příjemci, jestliže z důvodu dlouhodobě nepříznivého stavu není schopen zvládat 3 nebo 4 základní životní potřeby. >Tato změna se týká především cílové skupiny seniorů. >Tato změna předpokládá, s odkazem na zákon o rodině č. 94/1963 Sb., že primární odpovědnost za sociální péči o osoby blízké má rodina, nikoliv stát. >Tato změna předpokládá, že potřeba jednotlivých „kompenzačních“ výkonů k zajištění soběstačnosti, a tím udržení si kvality života, je běžně zajistitelná rodinnými příslušníky, kteří při vykonávání této (pro většinu obyvatel samozřejmé) pomocné činnosti nemusí odejít z trhu práce. >Tato změna povede k vytvoření několika set nových pracovních míst. >Tato změna předpokládá, že není nutné poskytovat zejména rodinným příslušníkům za (v porovnání s příjemci příspěvku na péči ve vyšších stupních nepatrnou) pomoc potřebné osobě odměnu ve výši 800 Kč měsíčně. >Tato změna vede k podpoře setrvání seniorů v jejich domácím a přirozeném prostředí za využití terénních a ambulantních služeb, a tím i řeší situace absence osob blízkých či rodinných příslušníků. § 8 zákona č. 108/2006 Sb.

12 Zavedení třístupňové diferenciace příspěvku na péči ve všech stupních u osob starších 18 let > Kvantitativní dopady změny: >Výše příspěvku na péči dle rozhodnutí příjemce může být např. následující: II. stupeň >Neformálně – 80 % výše dávky (3 200 Kč) >Kombinovaně – 100 % výše dávky (4 000 Kč) a z toho 60 % v hotovosti (2 400 Kč) >Profesionálně – 120 % výše dávky (4 800 Kč) III. stupeň >Neformálně – 80 % výše dávky (6 400 Kč) >Kombinovaně – 100 % výše dávky (8 000 Kč) a z toho 60 % v hotovosti (4 800 Kč) >Profesionálně – 120 % výše dávky (9 600 Kč) IV. stupeň >Neformálně – 80 % výše dávky (9 600 Kč) >Kombinovaně – 100 % výše dávky ( Kč) a z toho 60 % v hotovosti (7 200 Kč) >Profesionálně – 120 % výše dávky ( Kč)

13 Zavedení třístupňové diferenciace příspěvku na péči ve všech stupních u osob starších 18 let >Předpokládané „chování“ příjemců příspěvku ve stupni II >Neformálně volí 30 % příjemců = 0,95 mld. Kč ročně >Kombinovaně volí 30 % příjemců = 1,2 mld. Kč ročně >Profesionálně volí 40 % příjemců = 1,9 mld. Kč ročně >Celkem 4,05 mld. Kč ročně, což obnáší totožnou výši jako v současnosti, ovšem se značným nárůstem příjmů pro poskytovatele sociálních služeb, a to minimálně v objemu 0,4 mld. Kč. > >Předpokládané „chování“ příjemců příspěvku ve stupni III >Neformálně volí 30 % příjemců = 1,2 mld. Kč ročně >Kombinovaně volí 30 % příjemců = 1,4 mld. Kč ročně >Profesionálně volí 40 % příjemců = 2,4 mld. Kč ročně >Celkem 5 mld. Kč ročně, což obnáší totožnou výši jako v současnosti, ovšem se značným nárůstem příjmů pro poskytovatele sociálních služeb, a to minimálně v objemu 0,6 mld. Kč. > >Předpokládané „chování“ příjemců příspěvku ve stupni IV >Neformálně volí 40 % příjemců = 1,5 mld. Kč ročně >Kombinovaně volí 20 % příjemců = 0,9 mld. Kč ročně >Profesionálně volí 40 % příjemců = 2,2 mld. Kč ročně

14 Závěry >Jakákoliv změna v systému příspěvku na péči je předmětem politických rozhodnutí >Základní předpokladem je existence vize, provázání se strategickými dokumentu a finančně a systémové udržitelná rozhodnutí >Výrazné omezení současného stavu je politicky neprůchodné >Existuje více možností změn a řada z nich je relevantní v rámci dosavadních evropských zkušeností >Je ale nutné shodnout se na analýze současné stavu, východiscích a vymezení základních cílů

Děkuji za pozornost. Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA