Udržitelný rozvoj a lidská civilizace Význam energeticky úsporného životního stylu a využívání obnovitelných zdrojů pro další rozvoj lidské civilizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
Advertisements

ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vodní elektrárna Voda přitékající přívodním kanálem roztáčí turbínu, která je na společné hřídeli s generátorem elektrické energie. Dohromady tvoří tzv.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Nízkoenergetické a pasivní domy Ing. Karel Srdečný Mgr.K.Murtinger EkoWATT středisko pro obnovitelné zdroje a úspory energie
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
11 ÚSPORY ENERGIE Co lze udělat pro snížení spotřeby energie a fosilních paliv v domě a bytě.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Možnosti úspor energie při osvětlování Jednoduché tipy a triky využitelné ve škole i v domácnosti.
Druhy Česko má 4 základní obnovitelné zdroje energie voda vítr slunce biopaliva.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Bydlíme s fyzikou včera, dnes i zítra. Povídání o genezi problému, motivaci a inspiraci Návrh pro standard pasivního domu vznikl mezi stavebními fyziky.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
VY_32_INOVACE_04_19_Tepelné elektrárny. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Roa. a) Jedná se o obří, asi devět metrů vysoké plovoucí bóje. Ty se komíhají na vlnách a právě tento pohyb vytváří elektrickou energii, která je pak.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Ekologické stavby Vypracoval: Martin Poledníček
Netradiční zdroje elektrické energie
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Senzory pro EZS.
Výroba elektrické energie
Termika – Fotovoltaika
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Fyzika – Tepelná elektrárna
Vytápění Tepelné ztráty
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Netradiční zdroje elektrické energie
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Snížení nákladů na vytápění budov
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Elektrické spotřebiče, vodiče, nevodiče
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Prezentace – výklad učiva
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Registrační číslo projektu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
Základy chemických technologií
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Stavebně truhlářská výroba
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Energetický management budov
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Transkript prezentace:

Udržitelný rozvoj a lidská civilizace Význam energeticky úsporného životního stylu a využívání obnovitelných zdrojů pro další rozvoj lidské civilizace

2 Energie jako fyzikální veličina m Definice pojmu energie: ? m energii potřebujeme např. na uvedení tělesa do pohyby, změnu jeho teploty či skupenství, průběh chemických reakcí, přenos signálů a pod. Život organismů i lidská civilizace nejsou možné bez stálého přívodu energie. m energie existuje v řadě různých forem, které se mohou navzájem měnit (mechanická, elektrická, chemická, energie záření, teplo) m 1. a 2. věta termodynamiky - zákony omezující energetické přeměny, omezená recyklovatelnost tepla, teplo jako energetický odpad m jednotky energie: J, kJ, MJ, GJ, kWh, kcal m 1kWh = 3,6 MJ ; 1 kWh = 860 kcal

3 Zdroje energie Máme k dispozici jen tři primární zdroje energie: m energie Slunce - energie uvolněná při termojaderné reakci uvnitř Slunce a dopadající na Zemi ve formě záření (ve formě fosilních paliv, biomasy a vodní energie kryje většinu energetických potřeb) m energie ze štěpení jader uranu, případně dalších radioaktivních prvků (využívá se v jaderných elektrárnách) m energie slapových sil (přílivové elektrárny) R geotermální energie, která se v omezené míře využívá pro výrobu elektřiny pochází převážně z radioaktivního rozpadu, v malé míře přispívají slapové síly Žádný další zdroj zatím v dohledu není!

Rozvoj civilizace a spotřeba energie V průběhu rozvoje lidské civilizace dochází : mke zvyšování počtu lidí mke zvyšování energetické spotřeby jednotlivců i lidstva mk postupnému přechodu od obnovitelných k neobnovitelným zdrojům energie mk negativním vlivům na životní prostředí (znečišťování ovzduší,klimatické změny) mpostupnému vyčerpávání dostupných energetických zdrojů  Následky nadměrného čerpání neobnovitelných zdrojů energie ohrožují další rozvoj lidské civilizace řešením je přechod na obnovitelné zdroje energie

Růst počtu lidí na Zemi

Růst populace v jednotlivých regionech

Expanze lidské populace r.1700

Expanze lidské populace r.1800

Expanze lidské populace r.1900

Expanze lidské populace r.2000

Spotřeba energie a životní úroveň  V průběhu lidských dějin se zvyšovala spotřeba energie rychleji než počet lidí  Existuje výrazná pozitivní korelace mezi spotřebou energie a životní úrovní- vyšší životní úroveň je umožněna provázena vyšší spotřebou  Každý občan USA spotřebovává: 43 x více ropy než občan a následkem toho vypouští do atmosféry 19 x více CO 2 než obyvatel Indie  Bohatá pětina světové populace spotřebovává 66% zdrojů  Chudá pětina světové populace vystačí s 1,3% zdrojů

Spotřeba v jednotlivých zemích

Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie m Obnovitelné zdroje:  sluneční energie  vodní energie  větrná energie  energie biomasy (dřevo)  geotermální energie  energie přílivu Jsou k dispozici „věčně“, prakticky neprodukují odpad. Jsou však „zředěné“. m Neobnovitelné zdroje  fosilní paliva (uhlí, ropa, zemní plyn)  uran Jsou „koncentrované“ a levné, zásoby jsou omezené, používání produkuje odpad

Jaké zdroje můžeme použít pro udržitelný rozvoj? 1. úspory energie  budovy (snížení tepelných ztrát)  spotřebiče (zlepšení účinnosti)  změna životního stylu  snížení počtu obyvatel 2. sluneční energie (přímé využití)  pasivní na přitápění  aktivní na ohřev TUV  fotovoltaická (elektřina)  vodík a další syntetická paliva 3. sluneční energie (nepřímé využití)  vodní el.  biomasa  větrné el. 4. Ostatní - geothermální, příliv, energ. mořských vln nebo tepelných rozdílů, jaderná fůze?

ÚSPORY Únik tepla z domu Topíme, abychom měli v domě teplo Rozumné je proto zabránit teplu v úniku Kudy z domu uniká teplo: 1. Okna  kondukce + konvekce (vzduch mezi skly přenáší teplo)  infiltrace (oknem táhne)  radiace (teplo vyzařuje, sálá z vnitřního skla na vnější) 2. Dveře 3. Stropy 4. Podlahy 5. Obvodové stěny 6. Větrání

Snížení tepelných ztrát oken Okna mají relativně velké tepelné ztráty; vyplatí se začít u nich 1. Utěsnění  nalepovací těsnění  profily Eurostrip 2. Přidání další tabule resp. vrstvy  rámečky MIJA nebo ALUTHERM  amatérské zdvojení  dvojsklo místo jednoduchého skla  žaluzie, okenice 3. Tepelně odrazivá vrstva  sklo Kapafloat  reflexní roleta 4. Kombinace metod

Snížení tepelných ztrát stropů V přízemních nebo jednoposchoďových domech jsou relativně velké tepelné ztráty stropy resp. střechou 1. Tepelná izolace do stropu  minerální vata  pěn.PS  celulózová vlákna (zafoukat)  ostatní materiály (perlit, vermikulit,vlákna koberců, ovčí vlna) 2. Výstavba podkroví  tepelná izolace zespodu mezi trámy  tepelná izolace shora střechy  speciální izolační šablony pod tašky (např.TERMODACH) 3. Izolace ploché střechy  další izolační vrstva  vytvoření sedlové střechy

Snížení tepelných ztrát obvodových stěn Obvodové stěny zpravidla představují největší plochu, kterou z domu teplo uniká Tepelná izolace z vnější strany významně zvýší využitelnou akumulační schopnost domu 1. kontaktní systémy (desky jsou lepené)  pěn.PS  minerální vata (desky s kolmými vlákny) kontaktní systémy umožňují libovolnou povrchovou úpravu a klasický vzhled. Někdy mohou nastat problémy s kondenzací vlhkosti 2. odvětraná fasáda (přichycená na latě)  minerální vata (měkké desky)  celulózová vlákna izolační vrstva je velmi prodyšná a je obložena obkladem, který ji chrání před vlivem povětrnosti a poskytuje požadovaný vzhled nejsou problémy s kondenzací vlhkosti!

Větrání V dobře tepelně izolovaném domě představuje větrání nezanedbatelný únik tepla. V přítomnosti lidí je však nutno zajistit hygienicky nutnou výměnu vzduchu Možnosti větrání Možnosti větrání 1. občasné větrání průvanem - „klasický“ způsob výhodou jsou nulové investiční náklady, pro někoho je nepříjemné a vyžaduje pozornost obyvatel 2. nucené větrání  bez předehřevu  předehřev v „zemním“ výměníku  využití předehřátého vzduchu ze zimní zahrady  rekuperační výměník  rekuperace pomocí tepelného čerpadla vzduch- vzduch

Přímé využití sluneční energie 1.pasivní termální systémy  okno  Trombeho stěna  zimní zahrada (sunspace) 2.aktivní termální systémy  vzduchový kolektor  kapalinový kolektor 3.fotovoltaické systémy - přímá přeměna záření na elektrickou energii 4.další aplikace - destilace vody, sušení plodin a produktů, chladicí systémy přímé využití sluneční energie má relativně dobrou celkovou účinnost ve srovnání s využitím zprostředkovaným

Nepřímé využití sluneční energie 1.Biomasa  dřevo a dřevní odpad  rychle rostoucí trávy, sláma  řepkový olej  bioplyn (metan) spálením rostlin je možno uvolnit řádově 1 procento ze sluneční energie, která na danou plochu porostu dopadla 2. Větrná energie část sluneční energie se změní na pohybovou energii vzduchu- malou část můžeme získat pomocí větrných elektráren, mlýnů či čerpadel 3. Vodní energie energie proudu vody je možno s velkou účinností proměnit na elektrickou energii- jde o nejlevnější a technicky nejvýhodnější obnovitelný zdroj