Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Neúnavná srdeční pumpa
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
My work experience in France Moje praxe ve Francii.
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Oběhová soustava – prověrka 3. VY_52_INOVACE_28 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Oběhová soustava – námaha a tepová frekvence VY_52_INOVACE_30 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Cévní a dýchací soustava
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
SRDCE (COR).
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením rychlosti Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty.
Stavba a činnost srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA Mgr. Jan Marek
Fyziologie zátěže CHR-test
Zpracoval: Ondřej Boček
FYZIOLOGIE SRDCE A KREVNÍHO OBĚHU
Výkonnost srdečního oběhu Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Krevní cévy Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0217.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky
Měření času Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Fyziologie sportovních disciplín
Srdce Prezentace byla vytvořena s použitím obrázků Google a tohoto webu: vytvořil: Richard Jonáš.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_02 Název materiáluKalkulačka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Cévní systém lidského těla
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_07 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková 3. Laboratorní práce Cvičení k dýchací a oběhové soustavě.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_65 Jméno autora: Mgr. Roman.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_02 Název materiáluRovnoměrný.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_16 Název materiáluPružina.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_10 Název materiáluPlanety.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_10 Název materiáluSložené.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_06 Název materiáluRovnoměrně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_07 Název materiáluVýpočet.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_05 Název materiáluÚrokovací.
Oběhová soustava srdce a cévy
VY_32_INOVACE_04-13 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Souhrnná cvičení-pohyb těles
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zátěžové testy W170 Jan Horáček.
PŘEVODY JEDNOTEK ČASU 60 minut 60 sekund 1 hodina 1 minuta 1 h 1 min
Číslo π (pí) Archimedes (cca 250 př. Kr.)
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický pokyn pro lab. cvičení – zdatnost oběh.soust. AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhBiologie člověka Ročník3 Datum tvorbyListopad 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Laboratorní cvičení z biologie č. Téma : Zdatnost oběhové soustavy člověka Datum : Úkol č. 1 : MĚŘENÍ TEPOVÉ FREKVENCE POHMATEM Teorie : tep je jedním ze zevních projevů srdeční činnosti na periferních tepnách je tlaková vlna, která je způsobená vypuzením krve z levé srdeční komory do aorty, odkud se šíří všemi tepnami do celého těla tep lze nahmatat na větších tepnách blízkých povrchu těla tep nejčastější měříme na vřetenní tepně (arteria radialis) nebo na krkavice (arteria carotis) tepová frekvence je počet tepů (pulsů) za jednu minutu průměrná hodnota TF dospělého člověka je 72, v 16 letech 80, v 17 letech 76 tepů za 1 minutu tepová frekvence, se zvyšuje při horečce, při rozčilení nebo při tělesné námaze nízkou klidovou TF mají sportovci a lidé těžce fyzicky pracující

Pomůcky : hodinky (digitální nebo se sekundovou ručičkou) nebo stopky Postup: na vřetenní tepnu na zápěstí položte bříška tří prostředních prstů počítejte počet tepů za 20 sekund, výsledek vynásobte třemi a zapište do předem připravené tabulky měření proveďte celkem 3x vypočítejte svoji průměrnou tepovou frekvenci svoji hodnotu porovnejte s průměrnou hodnotou odpovídající vašemu věku srovnejte svoje výsledky s výsledky ostatních studentů porovnejte výsledky studentů, kteří se aktivně věnují nějakému sportu, s výsledky ostatních studentů a vyvoďte závěr

Vypracování : výsledky svého měření zaznamenejte do připravené tabulky Do tabulky doplňte údaje své a svých spolužáků – slouží pro možné vysvětlení získaných hodnot TF PRŮMĚR1. měření2. měření3. měření Jménoklidová TFBMIsport (jaký, kolik hodin týdně)

Závěr : průměrná hodnota mojí TF je... ve srovnání s hodnotu odpovídající mému věku je (shodná x nižší x vyšší) rozdíl je zřejmě způsoben... ve srovnání s hodnotami průměrné TF spolužáků je moje TF... TF aktivně sportujících spolužáků je ve srovnání s průměrnými hodnotami pro jejich věk...

Úkol č. 2 : BROUHŮV STEP – UP TEST Teorie : člověk se zdatnější oběhovou soustavou má při téže fyzické zátěži nižší TF TF se u zdatnějších lidí rychleji vrací ke klidové TF Pomůcky : hodinky (digitální nebo se sekundovou ručičkou) nebo stopky, metronom, židle 50 cm vysoká Postup: podle metronomu (30 krát za 1 minutu, tzn. jeden výstup za 2 vteřiny) vystupujte na židli výstup začněte tak, že jedna noha je na zemi, druhá na židli na signál metronomu vystupte i druhou nohou na židli a sestupte první nohou na zem nohy pravidelně střídejte vystupujte tak dlouho, jak dlouho vydržíte – nejdéle však 5 minut ihned po skončení vystupování se posaďte a měřte svoji TF

měřte ji ve třech úsecích – od 1 min. do 1 min. 30 vt. – od 2 min. do 2 min. 30 vt. – od 3 min. do 3 min. 30 vt. výsledky vynásobte dvěma a dosaďte do vzorce pro výpočet indexu zdatnosti I = vypočtené hodnoty porovnejte s tabulkou a zjistěte výkonnost své oběhové soustavy délka cvičení ve vteřinách součet všech 3 TF

hodnota indexu zdatnostizdatnost oběhové soustavy I ≤ 80málo výkonný I  (80 ; 100  středně výkonný I  (100 ; 120  dobře výkonný I  (120 ; 140  velmi dobře výkonný I > 140výborně výkonný Závěr : moje hodnota indexu zdatnosti je... a mám oběhovou soustavu..... v mojí pracovní skupině má... spolužáků oběhovou soustavu výborně výkonnou,... velmi dobře výkonnou,... dobře výkonnou,... středně výkonnou a... málo výkonnou.

Použité zdroje: Machová Jitka. Cvičení z biologie pro III. gymnázia, 1. vydání. Praha: SPN, s Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN